5 okt. 07 ღ 5 feb 10 Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Hei. for ca 2 år siden var jeg gravid. Når jeg var i uke 13-14 fikk jeg lungebetennelse og var hos legen for å få medisiner. Han viste godt at jeg var gravid og gav meg en pencilin (abboticin). 2 dager etter at jeg begynte på disse begynte jeg å blø. Jeg kom på sykehuset å fikk bekreftet at jeg hadde mistet. legen på sykehuset ba meg gå ut litt. hun tok en tlf og når jeg kom inn var hun i slutten av samtalen. Jeg hørte hun si "sånne medisiner skal man jo ikke gi til gravide". På denne tiden var jeg veldig langt nede og orket ikke å gjøre noe med dette, men jeg syns ikke d er riktig at d bare skal være sånn... Har i ettertid kikket på vedlegget i pencilinen og d står klart og tydelig at den ikke skal brukes av gravide. D jeg lurer på er om d er noe jeg kan gjøre i d hele tatt..? Veldig takknemmelig om noen har noen gode råd.
snuffe Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Du kan få journalen din fra legen og sykehuset, og ta kontakt med pasientombudet i fylket ditt. Pasientombudet vil antagelig kunne hjelpe deg med å levere en eventuell klage til helsetilsynet.
*toppris* Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 det er nok ikke så mye gjøre.. du kan skrive en klage ang den legen da, at h*n visste du var gravid men ga deg alikevel denne form for medisin,, og at du leste ikke vedlegget i god tro om at legen visste hva h*n gjorde og kunne jobben sin... kommer nok desv ikke langt tror jeg, pga man skal selv lese paningsvedlegg når man skal ta noe... min sønn har fått feil medisin han også, men har da sett det før jeg har gitt det til han sidenjeg har lest vedlegget.... han skal ikke ha noe med sitrus, og medisinen innehold både naturlige og syntetiske former for sitrus... så en skriftlig klage er nok det jeg kommer på...jeg hadde ivertfall snakke til den legen, bedt h*n dra til en viss plass og byttet lege... men nå er det jo to år siden... hadde ikke gjort det nå, men da.. men byttet lege ivertfall..
5 okt. 07 ღ 5 feb 10 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2009 Jeg skulle selvfølgelig ønsket at jeg gjorde noe da, men jeg tok dette veldig tungt. Trodde alt skulle gå greit ettersom jeg var over den 12 ukers greia, hadde begynt å kjøpe ting og akkurat begynt å fortelle d... Syns bare d er for galt at d er legen som er skyld i dette... siden han gjorde d med meg har han sikkert gjort d med flere... Jeg syns ihvertfall d er ganske alvorlig...
*toppris* Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 du får levere en klage, er som sagt ikke så mye mer å gjøre...
5 okt. 07 ღ 5 feb 10 Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2009 Ok. takk for svar! Sender en mail. Vet d er lenge siden, men syns allikevel d er viktig.
miriams Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 Hei Jeg brukte erytromycin (= abboticin, ery-max etc) første gang jeg var gravid for tre år siden. Det var før man fant ut at medisinen ikke kunne gis til gravide. I ettertid har jeg søkt på nettet og funnet ut at Erytromycin ikke skal brukes under svangerskapet fordi det kan gi feil under danningen av hjertet på lengre sikt. Jeg har ikke klart å finne noe på nettet om at det skal gi abort. kanskje du kan ta en prat med en annen lege enn fastlegen din og spørre om dette. Aborten din trenger med andre ord ikke å ha noe med medisinen å gjøre. Klem
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 Erytromycin kan gi hjerterytmeforstyrrelser hos fosteret og dermed fosterdød. Det er dermed mulig at fosteret døde pga at du fikk Abboticin, men det er jo ikke helt sikkert. Hvordan kunnskapen om dette var for 2 år siden, vet jeg ikke, men det står ihvertfall tydelig i felleskatalogen nå. Du kan jo snakke med fylkeslegen eller pasientskadeerstatningen og høre hvordan du skal gå frem. Om du har krav på erstatning er vanskelig å si. Når det gjelder den aktuelle legen, vil det kanskje ende med en advarsel. Uansett greit at han/hun får vite hva som skjedde, slik at det ikke skjer igjen.
5 okt. 07 ღ 5 feb 10 Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 4. mars 2009 Takk for svar! Synd å høre at d er flere som har opplevd d samme. D er akkurat derfor jeg vil si i fra... D er så utrolig unødvendig at sånne ting skal ødelegge! Er ikke ute etter penger... Jeg er ferdig med dette sånn sett, men vil få sagt i fra. Så slipper vi kanskje sånne slurve feil igjen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå