Gå til innhold

ang. aktiv sykemelding.... noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant ut i helga jeg var gravid. Siden jeg jobber med vold, hvor jeg blant annet har blitt slått, spent og bitt de siste ukene på jobb, og vært i lange holdesituasjoner, gikk jeg til legen i går for å få en aktiv sykemelding, slik at jeg slipper å gå på de "værste" brukerne nå når jeg er gravid...

Fikk beskjed om at jeg ikke var syk, og fikk derfor ikke sykemelding.

Gav videre beskjed om at jeg måtte si det på jobb så de kunne tillrettelegge for meg på jobb...

Dette sa jeg at jeg ikke hadde lyst til i og med at jeg bare er 4-5uker på vei, vil vente med å si noe til jeg er 12 uker på¨vei....

Fikk da beskjed om at jeg måtte si det.... Synes hele greia var litt rart!!! Noen som har hørt om noe lignende før??

En annen lege gav beskjed om at jeg kunne jobbe med vold selv om jeg er gravid, magen tålte en del... synes dette virket enda rarere da jeg kan risikere og bli spent hardt i magen (karatespark lignende..) og "slåss" me brukere i flere timer...det sliter psykisk og fysisk...

Off ble langt dette...men er litt oppgitt over systemet...

Fikk ikke tatt blodprøve, urinprøve eller noe heller måtte komme tilbake i slutten av mars!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen har vel på en måte rett. Så lenge du ikke er syk, skal du ikke sykmeldes. Tror svangerskapspenger er greia for deg: http://www.nav.no/page?id=331 dersom arbeidsstedet ikke kan tilrettelegge. Men først skal man forsøke å få tilrettelagt arbeidssituasjonen slik at den blir akseptabel.

Dette forutsetter jo at du sier fra til lederen din. Og du må ha en lege eller jordmor som bekrefter at det er risikabelt for embryoet om du fortsetter i jobben som den er.

Lykke til!

Skrevet

Hei.

Jeg er forsåvidt enig med legen din om at du bør si det på jobb. Vet det er mange som vil vente til etter 12 uker, men hvorfor det? Blir det mindre vondt hvis noe skulle gå galt og ingen vet at du er gravid??? Jeg sa ifra på jobb alerede uke 5, da jeg jobber litt ugunstige tider på døgnet. Da får jeg tilrettelagt arbeidet til det beste for meg, uten å måtte sykemelde meg.

Forrige gang sa jeg også ifra med en gang jeg fant ut jeg var gravid. Vet det er en risk at det skal gå galt de første 3 mnd, men den er jeg villig til å ta. Nå har det seg nå sånn at det faktisk gikk galt i mitt forrige svangerskap. Ikke de 12 første ukene, men i 28. uke. Sånnsett er det derfor viktig for meg at ihvertfall sjefen min vet hva som har skjedd, og at jeg er gravid igjen, sånn at jeg får tilpasset arbeidet mitt.

Du trenger jo ikke si det til alle på jobben. Holder at sjefen vet det, så ordner han/hun resten mtp tilrettelegging.

Lykke til videre i svangerskapet:-)

Skrevet

legen har jo rett i at man ikke er syk når man er gravid, men det er viktig å få tilrettelagt arbeid.. jeg selv går nå i aktiv sykemelding fordi jeg egentlig jobber natt og jeg mistet sist, derfor ville ikke jordmor og lege at jeg skulle ta noen sjanser, så nå går jeg ikke i stellesituasjoner fordi der må jeg løfte osv, men jeg gjør annet arbeid og har mye kortere dager, jeg har en bekkenløsning i bånn og så derfor kan jeg ikke belaste kroppen for mye heller...

jeg syns det for min del var lurt å si ifra på jobb, så slipper det å bli spekulasjoner og.. da jeg mistet sist viste de på jobben at jeg var gravid og jeg fikk utrolig god støtte av alle, samt at de er veldig påpasslig med meg nå at jeg ikke overdriver arbeidet, så jeg har veldig gode kollegaer...

noen leger er vanskeligere enn andre.. men jobben din har krav på seg til å tilrettelegge jobben for deg så du kan kanskje gå til roligere brukere osv... nå veit jo ikke jeg åssen jobb du har.. jeg skjønner veldig godt at du er redd, og vold skal man ikke finne seg i å måtte bli utsatt for på jobb når man er gravid, ikke til vanlig heller, men det er jo bare en gang sånn i noen yrker... jobben din kan søke om tilretteleggingstilskudd veit jeg..

håper du finner en løsning du kan leve med... men føler du at du vil få tatt prøver og sånt før slutten av mars så kan du jo prøve å stå på "krava" noen leger er bare veldig vanskelige... ei venninne av meg måtte vente til hun var 12 uker før hun fikk første kontrollen, mens jeg har fått time med engang jeg har bedt om det.. leger er forskjellige gitt

ønsker deg veldig lykke til... og gratulerer med spire i magen;)

Skrevet

Tusen takk for gode svar=)

Jeg har bestemt meg for å si det på jobb i morgen=)

Tror det blir bra=)

Vet det er mulig med tillrettelagt arbeid da det er flere gravide på jobb;-p

Er vell en gang slik at du krisemaksimerer litt i begynnelsen=)

Skrevet

Du kan jo ha rett på svangerskapspenger i slike tilfeller, dersom det ikke er mulig å omplassere deg til annet høvlig arbeid i bedriften - se folketrygdloven § 14-4.

Skrevet

Jeg så først nå at du hadde fått svar på dette og at du hadde bestemt deg for å si det. Lykke til med svangerskapet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...