Gå til innhold

skjønner meg ikke på mødre no....

Anbefalte innlegg

Skrevet

her sitter eg å leser det eine innslaget etter det andre om mødre som drar fra sykehuset dagen etter fødsel...

har mødre no i 2009 sluttet å slappe av på sykehuset lengst mulig før de drar hjem??

synest oss mødre burde lære seg å slappe av meir på sykehuset før man drar hjem eg da...

dettte blir min 4 fødsel men kommer ikke til å dra hjem før de jager meg ut dørene på sykehuset... for man trenger tid til å komme seg etter en fødsel lell om man føler seg ganske pigg..

å det er jo så masse som kan hende med eit barn de dørste dagene..

noen som er enig med meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vel en av de som vil hjem fortest mulig. Men så er dette også min første. Får litt panikk av å skulle dele rom med en fremmed dame og 2 nyfødte babyer. Vet at om jeg reiser hjem er mannen min der og kan avlaste meg/ordne praktiske ting. Hadde nok vært annerledes hvis vi hadde hatt flere barn.

Så for de som klarer å slappe av på sykehus er det jo topp å være der sikkert, men for min del sover jeg best i min egen seng. Hadde de hatt barselhotell på Riksen ville jeg nok vurdert det 2-3 dager.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg!!!

Kommer ikke til å reise fra sykehuset før jeg er helt trygg på blant annet amminga. Man trenger ro etter en fødsel og da må det da være godt å være de dagene man kan på sykehuset.

Men det er sikkert mange som er uenige med oss, og det må de da få lov til å være. Vi har forskjellig oppfatning når det gjelder det med å komme seg etter en fødsel....at man trenger hvile og ro :)

Skrevet

Altså, jeg håper på å få være på sykehuset i 3 dager, var 5 sist, å det var litt vel lenge. (men var noen grunner som ikke jeg trenger å nevne her som gjore at vi fikk ikke reise hjem før)

MEN, hvis folk har lyst til å dra hjem 6 timer etter fødsel, så hvorfor ikke. Man må jo nesten få gjøre det en syns passer en selv best. Noen er sikkert raskere pigge etter en fødsel etter andre.

Men kan jo være at jeg føler meg meg klar etter 2 dager denne gangen, eller kanskje 1. Men nå før fødsel tenker jeg 3 dager er passe for meg.

Skrevet

hehe :) Du hørtes ut som mamma.

Da vi ble født ble de vartet opp på sykehuset i dagesvis og ble nærmest beordret i seng. (for å overdrive litt)

Hun synes det var fantastisk. En slags husmorferie ;)

Jeg skal også ligge der, slappe av og kose meg, helt til de kaster meg ut :)

Forrige fødsel lå jeg på sykehuset i en uke, men var medisinske årsaker til det.

Skrevet

Dette er min første fødsel, og jeg ser ikke for meg at jeg vil hjem med een gang. Vil gjerne mestre stell og amming ++ før hjemreise. Men brått blir man rastløs :)

Skrevet

Jeg fikk nr 4 på lørdag og dro hjem søndag. Jeg slapper ikke av på sykehus, så jeg ville hjem.

Jeg hadde en kjapp og enkel fødsel, så jeg var i mye bedre form dagen etter enn jeg hadde vært på flere uker!

Sykehuset er jo ikke lenger unna enn at man kan få hjelp hvis det skulle være noe. Men jeg trives best hjemme. Ære være dere som klarer å slappe av på sykehus ! :)

Så vi slapper av og koser oss hjemme :)

Skrevet

og noen sykehus har 1 1/2 liggedøgn for flergangsfødende,

noe jeg tror min mor synes er litt brutalt...

tror omtrent 3 dager hadde vært passe for min del, hvis jeg skal tenke på hvordan det var første gang jeg fødte. men kanskje blir jeg ikke like fort sprek igjen som etter første gang...

men sånn er det altså her, etter 1 1/2 døgn blir jeg nok sparket ut, hvis det ikke blir noen komplikasjoner

til gjengjeld har de enerom, (familierom, så far kan også overnatte hvis man vil) Det er kanskje verdt det??

hvis jeg hadde fått velge hadde jeg nok blitt noen dager på sykehuset, selv om jeg har ei lita tulle som jeg ikke har lyst å være borte fra...

men noen slapper bedre av om de får komme hjem og

Skrevet

Helt enig..

Skal nyte tiden og slappe av.. Skjønner de som ikke greier det dag folk har helt forskjellin forhold til sykehus.

Ved forrige fødsel var jeg der med sønnen min i en mnd så lenge håper jeg virekelig ikke og bli denne gangen(var litt spesielt).

Men skal absolutt benytte meg av hvile tiden. Skal og føde på riksen gjør meg ingenting at de ikke har hotell de ansatte og hejlpen man får veier så absolutt opp mot dette..

Lykke til...

Skrevet

Går fødselen min som normalt og det ikke er noe galt med noen av oss, så kommer jeg til å dra hjem så fort jeg føler meg klar til det :) Om det er 3 timer etter fødsel eller om det er 2 dager etter fødsel, spiller ingen rolle for min del.

Har født 2 ganger før og siste gangen var jeg på sykehuset i 12 timer. Alt var bra og jeg var overhode ikke sliten, da jeg hadde en utrolig rask fødsel =D

Ammingen kommer som regel bedre i gang hjemme for min del.

Skrevet

før i tiden fikk man jo nesten ikk komme opp av senga på 2 uker etter fødsel... da kom dem hjem med mat og styre og ordnet for deg..

det hadde vært noe det.. hehe

jeg for min del var på sykehuset 4 dager forige gang.. vurderte en dag til pga ammingen, men gikk veldig fint...

nå har jeg en liten en hjemme her, så nå er jeg litt usikker på hva jeg skal.... tror jeg skal utnytte tiden å være lengst mulig.. iallefall 3 dager.. vi får se.. tar det der og da :) besteforeldrene stiller opp for han minste så det er ikke noe problem der iallefall...

Skrevet

Her jeg bor må jeg dele rom med andre mødre etter fødsel, og mannen min får ikke være sammen med meg og den nyfødte.

Så, selv om vi er 1. gangs, tror jeg vi drar hjem fortere enn svint. Vil jo oppleve dette sammen!

Skrevet

Ja, enig med Selma her, tviler sterkt på at det blir noe avslapping på sykehuset for min del. Dele rom med andre, og uten sambo, nei takk, jeg vil hjem!!!

Skrevet

Det er nok mye som gjør at vi velger forskjellig her. Noen synes fellesskapet med de andre barselkvinnene er kjempenyttig. Selv har jeg nok av venninner som har proppet meg full av fødselshistorier. skrekken min er firesengsrom med babyer som skriker og damer som bare vil snakke om hvor mye de blør og har revnet.

For meg er det viktig å ha med meg mannen min. Uten han tror jeg jeg vil føle meg litt fortapt. Hadde jeg vært alene ville jeg jo sikkert klart det også. Men han har jo vært der hele tiden, så da har jeg blitt så vant med at vi er to om allting. Så da blir det et spørsmål om hvor vi får mest ro. På et hotell eller et familierom kan vi sikkert får det, men på den annen side har ikke alle sykehus et slikt tilbud. På gamle Ahus hadde de jo faktisk 6 sengs rom har jeg blitt fortalt. Da er det bedre å komme seg hjem. Nettverk har jo også mye å si. Jeg har rikelig med folk rundt meg som kan veilede om ammingen skulle bli vanskelig eller det skulle oppstå andre problemer. Så foreløpig (har jo ikke født enda) ser jeg ikke på sykehuset som det eneste stedet hvor det er trygt og mulig å få ro.

Skrevet

Jeg vil være der til jeg føler meg pigg og trygg på ammingen!

Men når kan de kaste meg ut?

Hva om babyen ikke vil ta puppen?

Litt redd for å bli sendt hjem både usikker og dårlig....

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg HI.

Kommer til å være på sykehuset så lenge jeg får lov denne gangen også, ihvertfall hvis jeg er like heldig som forrige gang. Da lå jeg alene på rommet, hadde flatskjerm med masse kanaler på veggen og så mye hjelp og støtte jeg trengte av jordmødrene. Dessuten så ble jeg veldig sliten og trøtt på dag to etter masse besøk og da var det deilig å ha en dag å komme seg på før hverdagen begynte for alvor hjemme.

Jeg skjønner at de som må dele rom osv kanskje ønsker seg hjem tidligere, ihvertfall så lenge de har relativ kort vei til sykehuset, tilfelle noe skulle skje med babyen...

Skrevet

Vil bare råde alle 1.gangsmødre til å bli på sykehuset helt til man er HELT SIKKER på at amminga funker!! Myyye lettere å få det til på sykehuset, med hjelp fra barnepleiere osv, enn alene hjemme i sofaen med bare den "ufaglærte" pappaen til stede- obs obs!! Selv var jeg på barsel i 4 dager, for å drille inn riktig ammeteknikk (VIKTIG for å unngå såre brystvorter!), og var en kløpper på amming da jeg kom hjem. Så selv om dagene på barsel også var ganske slitsomme, pga dobbeltrom og mye bråk/ babyskrik, er jeg sjeleglad for at jeg var der såpass lenge, og fikk nyte godt av ekspertisen der, og fikk pepret dem med alle mulige spørsmål underveis i tillegg! 4 dager senere kunne jeg dra hjem til roligere omgivelser, puste ut- OG amme som en gud; anbefales!

Skrevet

Jeg er en av dem som vil hjem så snart jeg kan. Og så snart det er forsvarlig for babyen. Venter nr 4, så je tror jeg vet hva jeg gjør.

På sykehuset der jeg skal føde er vi opptil 3 på rommet...og de driver etter "mor-barn vennlig" prinsippet. Dvs mor har barnet hos seg hele tiden. Akkurat det er selvfølgelig helt greit, men når man deler rom med 2 andre, og babyene våkner til ulikt tidspunkt og hyler. Eller en romkamerat som snorker verre enn ett pressluftbor.... ja da blir det ikke mye avslapning !!

Da jeg hadde fått nr 2, ba jeg pleierne ha ham siste natten før jeg skulle hjem, og komme med ham når han skulle ha mat....nettopp fordi at han var urolig og det var urolig på rommet.... de nektet! Da var det deilig å komme hjem å slappe av.

Det er dessuten ikke noe særlig å være nødt til å dele rom og bad med fremmede mennesker når man ikke får låst bad døra.... Ikke noe særlig at en villt fremmed mann kommer inn når man står i dusjen!

Klart det er viktig å få igang ammingen før man drar, men jeg kjenner folk som ikke fikk det til på sykehuset, men det gikk veldig greit da de kom hjem. Enkelte av JM og barnepleierne er så hysteriske når det kommer til amming, at mange blir usikre og stresset.

Her får vi oppfølging av JM hjemme, dersom vi velger å reise tidlig. Den samme jeg har gått til kontroll hos hele sv.skapet.

Skrevet

Nå skal det vel litt til å klare å slappe av på sykehuset, i alle fall om en ikke har et skikkelig godt sovehjerte.

Jeg lå på 3-mannsrom sist, hvor den ene jenta hadde født dagen før meg, og hadde barseltårer, lå og gråt ganske høyt hele tiden. Hun andre var utenlandsk, og var ikke vant til at hun måtte ta seg av barnet sitt selv, så hun lot bare ungen ligge og gråte, skiftet verken bleier eller gav mat - da ringte hun heller på personalet, som kom når de fikk tid.

Gutten min slet med vann i lungene, og melken min hadde ikke kommet, så 2. natten lå han og gråt hele natten, og da hadde jeg ikke sovet selv forrige døgn heller, så jeg var helt utslitt, men måtte jo ta meg av han, samtidig som jeg jo sikkert holdt de andre våkne.

Og til sist: på "mitt" sykehus, er liggetiden 2 dager, så da må man ut, med mindre det er snakk om noe prekært.

Skrevet

Nå er det jo ikke slik at man selv kan velge hvor lenge man kan være på sykehuset.. Mange plasser er liggetiden helt nede i 2 døgn - selv for førstegangsfødende og er det fullt så er det fullt... Føder man på en tid på året når det er litt rolig er det sikkert mulighet for å være lengre om man vil men i f.eks mai og juni som er de "verste" mnd på føden må man nok ha tungtveiende grunner for å være lengre.. Komplikasjoner under fødsel og keisersnitt er slike grunner, at man vil slappe av og få til ammingen helt er IKKE slike grunner.... Tar babyen brystet sånn passelig så ansees det som godt nok... Sånn er virkeligheten dessverre... Jeg var også en av de som egentlig ville hjem fortest mulig men pga hastesnitt måtte jeg være 4 dager på sykehuset... 4 laaaaaaaaaange dager... Var kjempeglad for å komme meg hjem og sove i egen seng og finne ut av ting med babyen min...

Skrevet

Jeg er absolutt av dem som vil raskt ut av sykehuset, enten bo på barselhotellet, eller tidlig hjem om det er fullt der. Jeg var 3 dager på barsel sist gang, og jeg syns det var fryktelig slitsomt og mye stress! Travle jordmødre/barnepleiere som ikke hadde tid til å hjelpe, hyggelig jente jeg bodde på rom med, men babyen hennes skrek hele tiden, mens hun sov som en stein! Masse stress å ta i mot besøk, ut og inn av dagligstuen. Nei, takke meg til eget rom på hotellet eller å være hjemme i kjente omgivelser så lenge alt er ok med mor og barn - jeg måtte jo fikse alt selv forrige gang uansett, så hvorfor ikke gjøre det i fred og ro. Men vi er alle forskjellige, og har med oss ulike erfaringer, viktig at vi gjør det som blir best for oss. Kos dere i barseldagene jenter :)

Skrevet

Jeg vet at det sannsynligvis er lurt å være på sykehuset så lenge man kan, men samtidig vet jeg at jeg er en elendig pasient... Jeg blir gal etter 5-6 timer, og etterhvert blir jeg utrivelig mot leger og sykepleiere. Ikke bra... Kan jo hende jeg blir "flinkere" til å være på sykehus når jeg faktisk har født, og det ikke bare er meg det dreier seg om, men har ingen vansker med å se for meg at jeg vil hjem allerede etter første overnatting.

Skrevet

Jeg hadde det skikkelig kjipt på barsel etter forrige fødsel, og derfor ønsker jeg å hjem så raskt som mulig etter fødsel. Var der tre dager sist, og ble helt utslitt av alt maset til de som jobbet der. Fikk ikke slappet av i det hele tatt, delte rom med ei annen dame som hadde masse besøk, sov dårlig og ble jaget rundt på masse forskjellige kurs og infomøter. Fikk ikke selv lov til å ha besøk på rommet, så måtte gå langt for å komme til et kaotisk og overfylt besøkrom. Dette til tross for at jeg egentlig ikke burde opp å gå etter ekstremt høyt blodtap. Følte ikke de ansatte tok hensyn til mine behov i det hele tatt.

Da jeg endelig kom hjem og mannen min kunne ta babyen mer, fikk jeg to timer søvn i strekk. Det er det beste som hendte den uka. Så nå vil jeg bare ha babyen ut og reise hjem.

Men, selvfølgelig, det er jo fint for deg dersom du har det bra på barsel. Du trenger ikke dømme oss som har andre meninger for det. Jeg og familien min har det best hjemme. Kan bare reise opp hvis det er noe som skjer.

Skrevet

Jeg hater sykehus, og syns det er skikkelig dårlig gjort å måtte sende samboeren min hjem, fordi han ikke får lov å være der.. Det er jo hans barn og. Blir nok ikke noe stas for han og ikke kunne tilbringe den første tiden med datteren sin. Så derfor drar jeg hjem så fort jeg greier.

Skrevet

Eg skal i alle fall benytte meg av den hjelpa eg tross alt vil få på sykehuset. Har hatt fæle etterrier dei tidlegare gongane, og då er det ganske deilig å berre kunne drage i ei snor på veggen og få ein smertestillande oppi handa, og ein barnepleiar som tek med seg veslen ut ei stund. Heime vil pappaen ha tre storebrødre som også krev sitt, og sjølv om eg sjølvsagt SKAL kunne kvile ut etter fødselen med god samvittigheit, veit eg at eg ikkje klarar å koble ut på same måten om eg skal "overlate" nummer fire til pappa òg. Eg veit pappaen ikkje ville føle det slik, men dårleg samvittigheit er på ein eller annan måte innebygt i meg. Eg veit eg ville føle det slik.

Og om eg skulle måtte dele rom med ei anna dame og hennar unge, vil ikkje dei krevje noko av meg på same måte som dei tre andre ungane mine naturleg nok ville gjere. Såg nokon beskreiv det som ein husmorferie oppi her. Slik ser faktisk eg på det. Eit par-tre dagar berre til meg og knøttet. Lade opp til søskensjalusi og andre kvardagsproblem som ventar heime.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...