Jerrys jente Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Gutten min er sen med det meste i utviklingen og jeg blir så lei meg hver gang vi er ute blant andre med barn i samme alder. Han ligger nærmere 1 års stadiet i utviklingen, har ikke språk, lite forståelse for leker/regler/sanger med bevegelse, ustabil gange, nettopp begynt med bablelyder osv. Har vært på utredning på sykehuset og de mente at ingenting var galt. Jeg som mor føler at dette ikke stemmer, jeg forstår ikke at dette kan være normalt. Ingen andre i familien har vært treige på utviklingen på noen områder. Noen har med erfaringer fra lignende?
BettyBoob Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 jeg har en sønn med forsinket språk, både selve snakkingen og forståelsen. Han fyller 3 nå i mars, men er språklig 18 mnd gammel. Han skal få assistent i bhg, vært til utredning hos PPT for å få dette. Ingenting annet sent med utviklingen hans, kun språket ta kontakt med PPT for å få hjelpen han trenger!
HTC Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Mitt barn nr 1 var ikke spes kjapt ute. Gikk sitt første skritt i 18 mnd alder og fikk sine første små ord, kun vi nærmeste kunne forstå, i alder 2 år. Hun er nå snart 5 og i full vigør, ingen stiller spørsmål om henne nå. Barn nr 2 gikk før hun var 1 år og har nå i alder 2 år ett vanvittig språkforråd. Det er forskjell på barna, tenker du kan ta det litt med ro og evt nevne det for helsestasjonen om det ikke blir forandring ut over våren.
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 Minsta er litt sen i forhold til språket, så vet hvordan det er å bekymre seg. Går han i barnehage?
Jerrys jente Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2009 Han skal begynne i barnehage til høsten, det blir spennende å se hvordan utviklingen fremover blir. Jeg regner med at hvis utviklingen ikke snart skyter fart så vil de i barnehagen også reagere. Vi bor i en kommune med veldig dårlig råd og mangel på fagpersonal så vi vil nok måtte kjempe hardt for hjelp. Er det noen som vet når vi har rett på hjelp fra PPT og ev. hvor mye rett vi har hvis de i barnehagen mener han har behov? Når vi var på sykehuset var vi inne hos en spesialist i 20 minutt, det er ikke mye observasjon som blir gjort på den korte tiden der. Hun konkluderte med at det ikke var noe galt for han klarte å slå to legoklosser mot hverandre. Jeg synes selv det var utrolig tynt grunnlag for å si noe slikt. Jeg leker, synger og trener med han hver eneste dag, men han forstår veldig lite. Jeg vet at man ikke skal sammenligne barna sine, men det er umulig. Noe de andre barna klarte når de var mellom 7mnd og 1 år klarer han ikke enda, det er trist å se. Det virker som han ikke forstår rett og slett. Det var kjekt å lese "snøfilla" at jenta de på 5 nå har tatt igjen de andre barna.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 Jeg har en sønn som blir 5 år til sommeren, som er vannvittig sen med språket, han får endelig hjelp av logoped, men han er ellers ikke sen han da og veldig smart. Men det er vondt å se at han er mye senere enn andre på sin alder med språket. Jeg har grått mye over det. Og jeg begynnte å mase om hjelp med språket hans allerede da han var 2 år, først nå i fjor vår/sommer tok de meg på alvor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå