♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Jeg lurer på om det er noen som har noen gode tips når det gjelder Carpal Tunnellsyndrom... Jeg håper det ;-) Jeg mener ikke å klage, men innimellom er det så utrolig vondt at jeg nesten skulle ønske jeg kunne fjerne hele hånda, eller iallfall tommelen som er den som er mest "angrepet" hos meg... Og så tenker jeg, at det må jo finnes tips og teknikker til hvordan man kan dempe smertene ? Å holde hånda høyere enn hjertet er jo et sånt tips, og det fungerer forsåvidt ganske greit. Men det er ganske upraktisk, og ikke alltid like lett å få til. I tillegg er det gjerne slitsomt å holde hånda høyere enn hjertet over lengre tid :-) Men finnes det andre tips ? Noen andre som sliter med, eller har slitt med, det samme, og som har funnet noen smertedempende teknikker ? *håper*
passilurken Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 jepp jeg har et tips:) hos meg funker det å holde hendene i aktivitet, så jeg strikker halve dagen. tro det eller ei, men det fuinker faktisk veldig bra! jeg er tidligere operert for dette, men fikk det igjen nå. er visst veldig vanlig, sier legen. og ingen gjør noe når man er gravid, for det forsvinner jo vanligvis etter fødselen. men sitter jeg hele dagen uten å gjøre noe, får jeg dritvondt og kan ikke bruke hendene i det hele. så strikkepinnene er blitt en veldig god venn her i huset:)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2009 Strikke ?? Wow, det hadde jeg ALDRI trodd !! Hehe :-) For meg gjør det kjempevondt å f.eks pusse tennene, smøre på brødskiver (for ikke å snakke om, å SKJÆRE brød), så jeg ville trodd at å holde rundt en strikkepinne også vil være veldig vondt... Men, jeg skal prøve :-) Tusen takk for tipset !! :-) Ja, det er jo veldig vanlig under graviditet, og går som regel over etterpå som du sier, så det er jo bra :-) Lykke til videre, håper du snart får føde (ser du er på overtid) :-)
babymi:) Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 hei har selv carpal tunnel syndrom, men hadde det før jeg ble gravid. under graviditeten ble det verre pga økende blodvolum som da skulle ut gjennom kanalen. skulle egentlig oppereres for dette, men kirurgen ville ikke i og med at jeg var gravid og all smertestillende som måtte tas etter operasjonen.
babymi:) Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 hehe fikk trykt på enter før jeg var ferdig, så her kommer fortsettelsen. ble derfor sykemeldt og fikk beskjed av legen om å holde hendene mest mulig i ro! for at blodstrømmen ikke skullepresse på.og holde hendene for det meste rett ut, dette hjalp veldig. alikevel de dagene hvor det stod ordentlig på og jeg ikke hadde fått sovet i det hele tatt tok jeg smertestillende, brexidol. ikke farlig ved en sjeldengangs bruk,ikke farlig så lenge du er over uke 28. nå vet jeg ikke hvor langt du er på vei. håper du får slappe av og sovet litt. for det er ikke noe godt å ha det sånn! masse lykke til
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 3. mars 2009 Takk for svar ! Så leit at du har slitt med dette så lenge ! For meg virker det også som det hjelper å "strekke" hendene og fingrene mest mulig rett ut, og det å presse tommelen nedover liksom fra resten av hånda. Som om det "åpner opp" blodstrømmen mer eller noe... Jeg er 35 uker på vei, så er ikke så lenge igjen da. Men det har blitt en del verre de siste dagene, og jeg sover dårlig om natta fra før pga bekkenløsning. Når dette kommer på toppen kjenner jeg jo at det blir litt slitsomt, og derfor tok jeg sjansen på å be om råd :-) Brexidol, er ikke det betennelsesdempende ? Jeg vet jeg har fått det tidligere for betennelse i skulderen. Får håpe vi begge får det litt bedre med dette etterhvert, og slipper å ha så vondt ! For min del er jeg vel så heldig at det sikkert går over etter fødselen - er jo verre for deg... Håper du får hjelp med operasjon etter fødselen iallfall ! Masse lykke til videre til deg også :-)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2009 Hei LIENE ! Jeg er ikke så flink til å forklare med egne ord, så har klippet og limt fra doktoronline.no: Carpal tunnel syndrom skyldes påvirkning av en nerve som går til hånden (N.medianus.)De vanligste symptomene er smerter og nummenhet i fingrene(vanligst tommelen og de midtre tre fingrene)og hånden, enkelte kan også ha smerter oppover underarmen.Det er vanlig at plagene er verst om natten og at man våkner av at man må "riste liv"i hånden.Ved langtkomne og markerte tilstander kan enkelte muskler i hånden bli svake og man får problemer med å bruke hånden.Tilstanden rammer hyppigst kvinner og kan debutere ved graviditet, lavt stoffskifte, diabetes etc.
passilurken Skrevet 3. mars 2009 #9 Skrevet 3. mars 2009 hm, synes det er rart at noen har fått beskjed om at det er mye smertestillende å ta etter operasjonen! jeg opererte begge hendene for ti år siden, og jeg tok paracet... og tro meg, jeg er sinnsykt pinglete når det gjelder smerte:) første gangen fikk jeg paralgin forte, men de ble jeg så sykt dårlig av at andre gangen holdt det med paracet. det var faktisk ikke så vondt! selve operasjonen tok 20 min. det som var irriterende var at jeg måtte sitte med handa opp i 3 uker etterpå. så gikk det 3 uker til og jeg opererte hånd nr to. nye 6 uker sykemeldt. men etter det hadde jeg ingen problemer. før nå... når det gjelder det å holde hendene i ro... jeg våkner og må brekke fingrene opp etter natta. ingen følelse og fullstendig stive. for ikke å snakke om vonde... når jeg da får litt gang i dem og har fått i meg mat, så er det frem med strikkepinnene. da holder faktisk smertene seg borte og fingrene er bevegelige! slutter jeg, blir de stive igjen. andre kan jo selvsagt har det på andre måter, men dette funker i alle fall ufattelig bra for meg:) drit å gå rundt med hender som ikke funker! og det er når man ikke kan bruke dem , man finner ut hvor mye man faktisk trenger dem:)
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #10 Skrevet 3. mars 2009 Og jeg somtrodde jeg var alene om å ha denne "møkka".... Har fått karpaltunellsyndrom nå i svangerskapet, men legen har "lovt" meg at det vil forsvinne etter fødselen- heldigvis! For meg fungerte det IKKE å strikke- da dovnet hele armen bort. Fikk såvidt gjort ferdig babyteppet før det ble for vondt å holde i strikkepinnene. Å skjære brød, hvitost ol er nesten umulig før et stykke ut på dagen. Jeg må også stå opp før 06.00 om morgenen sånn at min kjære får kledd på meg bh`n( på mandag klarte jeg det selv- kl13.00) før han drar på jobb. Prøv selv å få den på når det er følelse i fire fingre- tilsammen:( Nettene er jo et kapittel for seg:) Klarer ikke bestemme meg for om det er hendene eller bekkenløsninga som er verst, men er våken opptil flere ganger hver natt.. På toppen av dette er det ingenting legen kan gjøre- frustrerende!!! Fikk beskjed om at dersom jeg ikke hadde vært gravid, så hadde han gitt meg kortisonsprøyte for lenge siden og sendt henvisning til operasjon i samme slengen- mager trøst spør du meg.... Herregud for ei sutrekjerring jeg er nå, men det var litt godt å få blåse ut..... Lykke til alle sammen- jeg føler dypt og inderlig med dere!!!!
Maria1979 Skrevet 4. mars 2009 #11 Skrevet 4. mars 2009 jøss,jeg blir litt overrasket nå når jeg leser at ingen av dere sover med skinne på hendene om natta??Man får kjøpt en egen carpal tunnel syndrom skinne på apoteket fra Mueller,med metall vinkel i håndleddet.Kostet rundt 200 tror jeg.Er en sånn støtte greie med borrelås.Jeg har også dette skikkelig og nettene mine var fra ca.6 mnd et sorgens kapittel.Våknet av at jeg grein og rista og var helt desperat. Var hos spesialist som sa at dette kunne opereres men helst ikke under sv.skap så han ville at jeg skulle prøve å sove med skinne en stund først.Hvis ikke kunne det settes kortisonsprøyte,men jeg har ikke gjort det da. Den første tida sov jeg hele netter og det var en skikkelig stor overgang!! Nå sover jeg fortsatt med disse boksehanskene men det er blitt tendenser på morgenen likevel. For meg hjelper det også å strikke,men ikke med veldig tynne pinner.... Har igjen 20 dager til termin så det er vel mye vann og blod i armene anyway... Men prøv assa.jeg anbefaler dem!! :-)
Maria1979 Skrevet 4. mars 2009 #12 Skrevet 4. mars 2009 jøss,jeg blir litt overrasket nå når jeg leser at ingen av dere sover med skinne på hendene om natta??Man får kjøpt en egen carpal tunnel syndrom skinne på apoteket fra Mueller,med metall vinkel i håndleddet.Kostet rundt 200 tror jeg.Er en sånn støtte greie med borrelås.Jeg har også dette skikkelig og nettene mine var fra ca.6 mnd et sorgens kapittel.Våknet av at jeg grein og rista og var helt desperat. Var hos spesialist som sa at dette kunne opereres men helst ikke under sv.skap så han ville at jeg skulle prøve å sove med skinne en stund først.Hvis ikke kunne det settes kortisonsprøyte,men jeg har ikke gjort det da. Den første tida sov jeg hele netter og det var en skikkelig stor overgang!! Nå sover jeg fortsatt med disse boksehanskene men det er blitt tendenser på morgenen likevel. For meg hjelper det også å strikke,men ikke med veldig tynne pinner.... Har igjen 20 dager til termin så det er vel mye vann og blod i armene anyway... Men prøv assa.jeg anbefaler dem!! :-)
passilurken Skrevet 4. mars 2009 #13 Skrevet 4. mars 2009 skinne til å sove med? wow, det har jeg aldri hørt om engang! at ikke legene kan holde seg litt mer oppdaterte og tipse oss om sånne enkle småting som kan gjøre hverdan mye bedre!!! blir litt oppgitt over dem av og til... men godt tips maria:) må bare legge til en liten morsom historie her:) da jeg ble operert for ti år siden kjørte jeg mye motorsykkel. ristingen i styre gjorde at den høyre hånda mi dovna rimelig fort vekk. så et vanlig syn var meg som rista liv i hånda igjen mens jeg kjørte. en dag på vei til jobb, 100kmt på motorvei, fikk jeg pokker meg ikke liv i fingrene igjen. og bremsen på en motorsykkel er på høyre siden. plutselig var avkjørselen min der og jeg fikk ikke bremsa! he he, den som gira ned som en helt var meg:) kunne jo blitt litt farlig, men jeg synes jo egentlig det var mest morsomt:) det var nå enda godt at det var lite traffik! så... mc og denne driten anbefales ikke, ha ha ha:)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #14 Skrevet 4. mars 2009 Det med smerter eller ikke ifbm operasjon kjenner jeg ikke til, så der kan jeg ikke uttale meg :-) For meg virker det som jeg er et sted midt imellom hun som må holde hendene i ro, og deg som strikker. For meg funker ingen av delene (forsøkte strikking i går, og fikk vanvittig vondt etter en liten stund). Jeg kan ikke holde hendene helt i ro, for da stivner de som du sier. Men jeg kan heller ikke drive med noe der fingrene skal holdes rundt noe (som strikkepinner) eller lignende. Å skrive på pc'en for ekspempel går helt fint. Men å bruke mus er håpløst. Og å skrive for hånd går nesten ikke... Uansett, det er som du sier, utrolig kjipt når hendene ike fungerer som de skal !! Når det å skjære brød, smøre på brødskiva eller pusse tenna plutselig blir et smertehelvete... Jaja, vi får være glad dette skal gå over etter fødselen !! :-) (Og for meg, som også har bekkenløsning, må jeg si at jeg syns dette med hendene er MYE verre enn bekkenløsninga...)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 4. mars 2009 Høres forsåvidt ut som vi har mer samme smertemønster enn med de andre her. Strikking gjorde bare vondt verre for meg også... Og det der med å skjære brød osv... VONDT ! På natta ja... hehe... Jeg må jo nesten le litt, for det blir jo så "dumt". Det er vondt i bekkenet (vi har visst det også felles, at vi har bekkenløsning), så for å snu meg må jeg holde meg fast i sengekanten for i det hele tatt å ha en sjanse. Men hendene er jo også så vonde og dovne, at det gjør da kjempevondt i hendene lenge etterpå. Det er som du sier, akkurat på natta vet jeg ikke hva som er verst.. men på dagtid derimot, er jeg ikke i tvil. For meg er det da, uten sidestykke, hendene som plager meg mest. Bekkenløsninga er vond den, ja jøss, men hendene er verre... Hehe, det hjelper vel lite at legen forteller deg at han kunne hjulpet deg hvis du ikke var gravid ja. Blir jo bare verre det, nesten litt sånn "ædda-bædda", hehe :-) Man er ikke sutrekjerring fordi man blåser ut litt en gang iblant. Man trenger det ! Og det er litt godt når man vet at de andre som leser dette selv sliter med det samme og derfor skjønner frustrasjonen ! :-) Lykke til videre til deg også, og vi føler nok inderlig med hverandre alle sammen. Og håper at det virkelig stemmer at dette går over etter fødeselen !! :-)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #16 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har ikke fått det tipset fra noen, så det er nok derfor, men skal innrømme at tanken slo meg forrige dagen. Jeg har hatt sånn skinne når jeg har hatt betennelse i armen (musearm), og begynte å tenke at den kanskje kan hjelpe meg med dette også. Problemet er bare at den ligger på kontoret, og der er ikke jeg ;-) Men jeg skal dit en dag snart, og tenkte å ta den med meg hjem da :-) Takk for tipset, og lykke til videre !! :-)
♡ Mors-lykke ♡ Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #17 Skrevet 4. mars 2009 Oj, det hørtes litt skummelt ut ja ! Godt at det gikk bra :-) Det er jo det som gjør at det kan være en morsom historie i dag, men det er jo også litt til ettertanke. Når hendene ikke fungerer er man ganske prisgitt skjebnen... ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå