Top of the hill Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Jeg er så utrolig lei av å bestemme hva vi skal ha til middag her i huset, og ikke minst lage den! Håpet gjerne at noen kunne komme med sine middagstips for ei uke, så får jeg, og andre som trenger det, noen nye ideer :-) Her er min uke: MANDAG Kylligfilet innpakket i spekeskinke, ris og salat TIRSDAG Laks med agurksalat, rømme og poteter ONSDAGKyllingwok med nudler TORSDAG Spagetti og kjøttdeig FREDAG Lapskaus med pølser LØRDAG Grøt(til lunsj) hjemmelaga pizza SØNDAG Fiskekaker med creme fraise saus, grønnsaker og poteter
Pusur_mor Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Har ikke noe fastopplegg for uka, men kan jo komme med noen tips for variasjon. De mest kreativ middager er det mannen min som lager, så de går jeg ikke inn på. - Kokt makaroni, hvitsaus (ute muskat) eller eggestand, kjøtt ( vi bruker mest skinke) med ost/strøkavring på toppen gratineres i ovn. Grønnsaker ved siden av - Hjemmelget fiskegrateng er enkelt og grei restemiddag - Crispy chicken ( Santa Maria) - Nachos m/ kjøttdeig og burritoskrudder, gresk dressing( pulve blandet i creme fraiche og ost evt salat. - Tacopai : Paideig: 4 dl hvetemel 50 g smør 2 ts bakepulver 2 krm salt 1,5 dl melk Fyll: 4-500 g kjøttdeig 1 pose tacokryddermix 1 løk 1 dl vann 2 hakkede tomater 1 liten boks mais Krem: 1 boks Creme Fraiche 2 ss majones 2 krm pepper 1 presset hvitløksfedd Ost Sett ovnen på 200 grader. Bland mel, bakepulver, salt. Tilsett det kalde smøret, og bland til deigen blir smulete. Tilsett melken og bland til smidig deig. Trykk den ut i smurt paiform. Skrell og hakk løken, stek så kjøttdeigen sammen med løken. Tilsett kryddermix og vann. Småkokes i 10 min. Fordel fyllet utover paideigen, og legg de hakkede tomatene og maisen over. Bland ingrediensene til kremen og hell den over kjøttdeigen og tomatene. Strø over revet ost, og stek midt i ovnen i 20-30 min. Server med salat. - Burritos-horn : Ingredienser: 1,5 kg hvetemel 225 gr sukker 2 pk tørrgjær 2,25 dl rapsolje 4,5 dlvann 6 dl melk Fyll : 1 kg kjøttdeig 2 poser burritoskrydder 1 kg revet ost Stekes midt i ovnen på 225ºC i 15 min ( v/ bruk av varmluft senkes temp litt) Fremgangsmåte : Ha alt det tørre i en bakebolle. Lunk væsken og bland godt. Sette deigen til heving under plast i 45-60 min (dobbel str) Del deigen i 3-4 like store deler. Hver del bakes ut for seg. Bruk mel på bordet. Kjevle en rund deig/ leiv. Del den inni 8 trekanter. Legg på litt ost, fyll og litt mer ost ytterst , og rull/brett sammen. Legg på stekebrett, dekk med klede og etterhev i 45-60 min. Pensle med egg. Strø over evt rester av revet ost. Stek og avkjøl på rist.
Mamsen og litjen + lillebror Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 I dag har jeg laget makaronigryte Stek en pakke bacon, kok opp litt over en halv pakke makaroni. Bland dette i en skål, bland oppi en boks mais, en purre og en paprika. Smelt en liten kartong med matfløte og en pakke bacon ost, rør dette inn i blandingen. Bland godt og stek i ildfast form med ost på toppen. Jeg serverer med stekte pølsebiter til, jeg spiser ikke pølser selv, så jeg vil ikke ha det oppi gryta
Piipii Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Sånn ser uken våres ut: Mandag: Fiskeboller, hvit saus, gulerøtter og potet. Tirsdag: kokt torsk med purre gulerøtter og poteter Onsdag: Wok med svinekjøtt og nudler Torsdag: Brokollisuppe og pannekaker Fredag: løvbiff, ris og sallatt Lørdag: Pizza Søndag: Omelett og sallat
Top of the hill Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2009 Tusen takk for gode ideer! Vi varierer som regel fra uke til uke, men prøver å legge inn ihvertfall 2 fiskemiddager KOm gjerne med flere, dere som har :-)
Renate :-) Skrevet 3. mars 2009 #6 Skrevet 3. mars 2009 Mandag - Stekt breiflabb, hjemmelaget potetmos, gulrot og brokkoli Tirsdag - Hjemmelagede burgere med salat Onsdag - Nakkekoteletter med bakt potet og wokblanding Torsdag - Kokt sei med fiskesaus, potet og råkost Fredag - Hjemmelaget pizza Lørdag - Svinewok med ris og grønsaker Søndag - Lammegryte
Mamman til 2 Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 Her er min uke: Mandag: kalv med ovnsbakte grønnsaker og portvinssaus Tirsdag: Lapskaus med kjøttdeig Onsdag: Ribbe med surkål og poteter (lå igjen litt jul i frysen gitt!!) Torsdag: Hjemmelaget ertesuppe med røkt svineknoke Fredag: Taco Lørdag: Drar til fjells så jeg er litt usikker på hva vi finner på
*MariDuBedårer* Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 MANDAG : Stekt kjøttdeig,ovnsbakte potetbåter,bearnicesaus og salat TIRSDAG : Fiskegrateng, poteter og grønnsaksblanding ONSDAG : Laksefileer, bakte poteter (i microen), frisk salat,lettrømme TORSDAG : Sninekoteletter, potetstappe og grønnsaksblanding FREDAG : Fiskeboller i hvit saus, poteter, gulerøtter, stekt bacon LØRDAG : Pitabrød fylt med salat, revet ost og tacokjøttdeig SØNDAG : Kylling, wokgrønnsaker, byggris og karrisaus
power puff Skrevet 3. mars 2009 #9 Skrevet 3. mars 2009 i dag blir det kyllingfillet med sursøt saus ( sånn på glass) med ris til
Prinsesse_og_prins<3 Skrevet 3. mars 2009 #10 Skrevet 3. mars 2009 Mandag: Asiatisk inspirert suppe med brød Tirsdag: Pinnekjøtt( Hadde forferdelig lyst på) Onsdag: Kokt torsk med potetstappe og bacon Torsdag: Fiskegrateng, potet og raspede gulrøtter Fredag:Svinekoteletter, ovnsbakte poteter og salat Lørdag: Lager lapskaus på dagen (Lunch), hjemmelaget pizza eller kylling wok med ris og kyllingsaus Søndag: Lapskaus og brød:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå