Gøril (210406) Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Hei, jenta mi ønsker at jeg skal brette en slik spå i papir, men jeg husker dessverre ikke hvordan jeg gjorde det..
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Du må først brette ene hjørnet diagonalt ned slik at den korteste delen av arket blir liggende kant i kant med den lengste demen av arket, da altså med hjørnet diagonalt enn der som det lå (veldig vanskelig å forklare bretting!). Så klipper du av den papirbiten hvor det ikke er noe brettet, da står du igjen med et papir som er kvadratisk når du åpner det opp igjen, og med en brettelinje fra en hjørnet og til et annet hjørne tvers over papiret. Brett nå slik at du vil få en make linje mellom de to andre hørnene. Når du har gjort dette, så skal hvert hjørne løftes (ett om gangen) og brettes innover slik at spissen på hjørnet når akkurat midten av papiret. Når du har gjort dette med alle fire hjørnene har du på nytt fått et kvadrat, men ett som er mye mindre. Så snur du arket, uten å brette ut noe. Deretter gjentar du prosedyren ved å brette innover slik at spissen av hvert hjørne ligger mot midten av arket. Nå er i grunnen brettingen ferdig, men for at du skal klare å åpne spåen, må du brette den lille kvadraten du nå har, tvers over. Du vil se at det er "lommer" hver hjørnene, og her kan du sikke inn fingrene og "vri" den til slik at du får åpnet den opp til en spå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå