TobarnsTurbo Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Gutten min på 2,5 år har plutselig fått navlebrokk. Navlen kan poppe ut når han sitter og det ser litt merkelig ut, men det virker ikke som om han plages av det eller synes det er vondt. Jeg mistenker at han har fått det fordi han har hostet veldig mye den siste uken pga forkjølelse. Hoste øker jo trykket i magen. Jeg har ingen erfaringer på dette området så jeg setter pris på hvis du som vet litt om dette, -eller har erfaringer- deler litt med meg! Bør jeg kontakte lege? Er dette noe som vil gå over av seg selv eller må det noen form for behandling til?
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 Hei! Vår gutt hadde navlebrokk da han var baby, hadde kolikk og gråt og gråt, etter en stund kom navlen ut. Lege sa at det ble borte i løpet av 1-2 år. Det forsvant når han nærmet seg året. Men spør lege eller helsestasjon om du er usikker. Tror ikke de gjør noe med det før i 3-4 årsalder. Da skal lukkingen være gjort sånn "automatisk" i navleringen. Men siden gutten din var så stor før han fikk det, så vet jeg ikke om de kanskje vil gjøre noe med det.
*Timulia* Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Dattera mi fikk navlebrokk da hun var drøye 2,5 år. Oppdaget det plutselig en morgen jeg skulle kle på henne. Hun virket ikke plaget av den, men var nok litt øm. Jeg ringte legen og han sendte oss videre til barneavd. Der sa de at siden hun ikke virket plaget, kunne de godt bare puttet den på plass og sendt oss hjem, men da hadde den kommet tilbake etterhvert slik at hun måtte operert. derfor tok de like godt operasjonen med en gang. Siden den sønnen din har kommer og går, er det jo ikke sikkert at de trenger å operere den. Brokk er jo at noe av tarmen tyter ut gjennom et lite hull i bukhinna. Det er ikke farlig hvis det ikke blir så mye at tarmen klemmes helt av. siden den kommer og går ville jeg ikke tro det er noen fare for det. Jeg ville ringt legen og hørt. Bare som et lite apropos til at det kan komme tilbake..... Mannen min fikk plutselig vondt i magen for noen år tilbake. Vi kobla ikke hva det kunne være, før han la seg på gulvet og vi så en kul over navlen. Brokk. Han hadde vondt og feber, så han åkte rett inn på akuttmottaket. Da han lå på operasjonsbordet ringte plutselig min svimete svigermor. Da hadde hun plutselig kommet på at han var født med navlebrokk!!! Da legen hørte det, trodde de det kunne vært et svakt punkt i bukhinna hele livet, og at han hadde løftet det på seg da vi flytta noen uker tidligere...... Så jeg syns det var liek greit de oprererte dattera vår med en gang, selv om det ikke er nå morro med syke barn. Lykke til hvertfall!
TobarnsTurbo Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2009 Takk for svar! Jeg får ringe legen tror jeg. Det ordner seg sikkert.
*Timulia* Skrevet 3. mars 2009 #6 Skrevet 3. mars 2009 bare hyggelig! Det ordner seg, vær trygg! Lykke til!!!
UnePune äntligen hemma! Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 På min 2- år gamle gutt stikker også navlen ut i blandt - er det brokk?! Er ikke hele tida her heller...
*Timulia* Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 Hmmmm....er det liksom hele navlen? Da vet jeg ikke, de jeg har sett har sittet rett over navlen. Brokk er visst vanlig at ikke er der på morran, men kommer utover dagen, og spes. hvis de skriker..... Hva med å spørre helsesøster eller lege neste gang du er i kontakt med dem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå