Gå til innhold

til dere som irriterer dere over de som ikke uttaler kj-lyden riktig

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg visste faktisk ikke før i år at jeg ikke uttaler den riktig. og jeg er 22 år. jeg fant det ut i et familiebesøk. da jeg i en setning nevnte kino. og bestemoren min begynte rett og slett å mobbe meg for det. foran hele familien. jeg følte meg så dum. jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. jeg aner bare ikke hvordan jeg skal uttale den riktig. jeg har prøvd og prøvd siden da. men jeg får det ikke til. så tenk litt på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke til å si kino riktig? Som i "kjino", du sier "sjino"?

Skrevet

Jeg hadde en foreleser en gang i språkhistorie, og han mente vi alle burde være takknemlig for at vi faktisk får overvære en slik forandring i språket vårt... de siste lignende språkforandringene skjedde visstnok i middelalderen:) så det får du si til bestemoren din neste gang!

Skrevet

Rart hun (eller de andre i familien) ikke har nevnt det tidligere. Det er jo ikke lett å vite når man aldri blir fortalt det. Hvis man får hjelp når man er yngre, feks logoped på skolen, så er sannsynligheten for at man klarer å si det større. Som en annen sa, når folk begynte å si det på 80-tallet var det en ting man ble sendt til logoped for.

Talefeil er jo noe mange har, men det er jo uheldig for deg at din er lik en "fjortisfeil" i språket (for sånn ser jeg hvertfall på lyden). Du har jo prøvd å klare å si det riktig, så hvis noen kommenterer det, så kan du jo hvertfall si det.

Skrevet

Jeg vet at det heter Kino- med sterk k lyd- men sier likevel kjino.... Men der jeg kommer fra, utenfor Bergen- er stril er det ikke bare meg som gjør det og det er en del av dialekten..... Bobobaby du er vel også fra området rundt Bergen? eller?

Skrevet

stemmer. jeg sier sjino og ikke kino. og nå er jeg ganske lei meg for det. for nå kommer jo jeg til å overføre det til mine barn. hvordan skal jeg lære de å uttale det riktig når jeg ikke klarer det selv?

Skrevet

ja jeg er bergenser

Skrevet

Det at kj-lyden bir vekke er i følge språkforskarane ei naturleg utvikling som ingen av oss vil klare å stoppe.

Dermed er det oss som seier kj-lyden riktig som er "gamaldagse", mens dåke som ikkje har forskjell på sj- og kj-lyden er nykomlingane som er her for å bli. Vi andre VIL bli utdanka og om 100 år vil alle le av denne debatten :o)

Når det er sagt så er eg så håplaust gamaldags at eg tviheld på kj-lyden min, og rettar stadig vekk på mine yngre søstre som er slappar på det punktet...

:o)

Skrevet

Jeg sliter også med alle mulige slike kj,sj,thsj,tj,, osv lyder. Eller dvs jeg var verre før, tror jeg er bedre nå.. Men tj lyd sliter jeg med iblant enda. Og tenk jeg er født på den 20. i mnd og sier "tyvende" hvis jeg må si datoen f eks til legesekretæren, selv om det på dialekta mi ville blitt tjuende.. nettopp fordi jeg utallig ganger har fått "nei men du sa da den sjuende, ikke tjuende" preken.. Det blir man litt lei ja.. :(

men ellers irriterer jeg meg også over de som med viten og vilje sier feil.. og sms med "nej, hej, " osv når vi er norske.. :P

Skrevet

Her i Fredrikstad er det og mange som sier sjino, sylling (kylling) og sjole. Syns det høres veldig rart ut. Prøver av og til å si det til noen når det blir for tydelig. Og det har faktisk hjulpet ;)

Håper at sønnen min ikke begynner sånn. Men tiden får vise. Er jo ikke så lett å unngå slike ting.

Skrevet

ranveig R: takk for det svaret. det var en liten trøst. :)

Skrevet

en må jo ikke like det selv om det ser ut som trenden går den veien. hehe.

synes også det er "grusomt" å høre på, og håper ikke HI gråter inni seg nå. samme synes jeg om "norsk-utlending" som enkelte oslounger snakker om dagen. usj!!!

forøvrig synes jeg det var fælt når Lille gikk fra å si r som æl og til skarre-r også. hun sang grusomme gabriel og snakket som om hun skulle komme fra tjukkeste sørlandet!! heldigvis kom hun for noen uker siden og sa, mamma se hva jeg kan og rullet r'en som en proff! *ler*

pedagogen i barnehagen sa da at det var helt normalt med skarre-r og at beltet med skarre-r utvider seg. jeg kommer til å rette på sjino og sjærlighet og sjede (kjede) til jeg får grått hår.

Skrevet

Det heter da kjino og ikke kino (uttalt rett frem) på norsk?

Skrevet

Jeg er 31 og har "alltid" sagt sjino og sjole og sjylling, og jeg kommer fra Bergen. Min farfar har rettet på meg i alle år, min far også:)

Jeg var i praksis i en skoleklasse her i fjor, og da hadde vi gjennomgang av kj-, skj-, ki-, og ski- lydene.

Det GÅR faktisk an å rette på det, i voksen alder. For det har jeg gjort og jeg jobber med det hele tiden. Hver dag. prøver å være bevisst på detnår jeg prater.

..Og så blir jeg selvsagt sur når ikke noen sier "guuud så flink du er å uttale de rette lydene". For jeg er jo kjempeflink!!

:))

Skrevet

Kanskje det var lett mobbing som skulle til:)

Skrevet

Skal bare se på det:) Jeg måtte sitte sammen med 3 10åringer og øve på å si kylling og kjole. Er man bevisst når man prater, går det faktisk an å gjøre noe med.

Skrevet

Det er ingen talefeil å ikke uttale "kj" lyden slik noen bedrevitere mener den skal bli uttalt.

for mange mange år siden var det nok noen som slo seg vrang da folk begynte å skarre på r-en også. Det er naturlig at lyder endrer seg.

Se heller på deg selv som forut for din tid:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...