Gå til innhold

Ingen fosterlyd!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på andregangskontroll til fastlegen i dag, er i starten av uke 13. Han ville høre om det var noe fosterlyd, men han hørte ingen. Han sa det var vanlig å høre det nå, men at noen ikke hører det før senere. For at jeg ikke skulle bekymre meg, setter han opp en time til UL på sykehuset så fort som mulig. Håper jeg får time raskt!

Jeg ble litt bekymret, siden legen forventet å høre fosterlyden.

Noen som har opplevd å ikke høre den i uke 12/13, men at alt var normalt likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fikk beskjed av legen min at hun hørte det gjerne ikke før i uke 14+.... klarte å finne den selv på kvelden et par dager senere etter jeg var hos legen, har fx med liggestillingen til barnet osv å gjøre;) så er ingenting å bekymre seg for:)

Skrevet

Jeg hørte ikke i uke 12 sist. Legen klarte ikke finne.

Og hadde legen din virkelig vært bekymra hadde du blitt sendt til UL med en gang, han bestillte nok UL mest for din del:)

Legen min fant heller ikke fosterlyd da jeg var i uke 19 sist, da ble jeg sendt rett inn på UL, hjertet banka det, og nå ligger mini og sover søtt på rommet sitt!

Det er ikke så lett å finne fosterlyd så tidlig, fosteret er veldig lite og kan ligge langt nede, da er det nesten umulig å fange opp lyden.

Så jeg tror nok ikke du trenger å være redd, men jeg skjønner du tenkte mye på det.

Skrevet

Synes ikke du skal bekymre deg!! :)

Alt kommer jo an på babyens og morkakens plassering...Forholdene må være helt optimale for å høre hjertelyden så tidlig! Sa ikke legen dette til deg?

Jeg er 11+3 idag og hørte ikke hjertelyden hos jordmor..hjemme hører jeg den hver gang jeg prøver! Kan nok skyldes at jeg ikke er stresset/spent da og er i trygge omgivelser!

Du er i fin form ellers?

Klem

Skrevet

Takk for beroligende ord! Håper dere har rett og at alt er ok :)

Skrevet

Takk for betryggende ord!

Legen sa ingenting om at forholdene må være helt optimale for å høre hjertelyden, følte heller at det var unormalt å ikke høre den denne uka :(

Hvordan hører du på hjertelyden hjemme?

Jeg er i fin form bortsett fra kvalme og trøtthet, og endel tissing, hehe!

Skrevet

Latterlig at legen din ikke kunne si deg dette, det er jo sant!

Babyen er ikke stor og har god tumleplass enda....og kan derfor være vanskelig å høre med doppler!

Det er vel det som er forskjell på jordmødre kontra enkelte leger, de kan gi skikkelige forklaringer som beroliger bekymrede mødre! ;)

Om du er kvalm, trøtt og tisser hyppig synes jeg du ikke trenger bekymre deg!!!! Da vokser jo den lille og har det helt fint (min jordmor sa senest idag at det er et godt tegn med kvalme, hehe)...

Jeg har kjøpt meg en baby watcher på nett, fikk den i postkassen 2 dager etter jeg bestilte den..kjempekjekk!!! :)

Hjertelyden ligger på rundt 160 nå, og er tydelig og sterk....MEN alikavel klarte ikke min jordmor få den frem idag....You see? :)

Ikke bekymre deg, men si for all del ja til UL....da får du jo se den lille og kanskje få med noen bilder til å ta vare på...BONUS!! :)

Skrevet

Det er veldig lærerikt å lese det du skriver, og dere andre også!

Overveier å få tak i en slik baby watcher :)

Nå ble jeg mye roligere, og kan gå og legge meg og drømme søtt!

Takk!

Skrevet

Sov godt nå, og ikke bekymre deg (lett for meg å si)....!!

Skal krysse fingrene for deg om du vil (ikke at det er nødvendig da...).

Klem til deg

Skrevet

Tusen takk :)

Ingen skade med noen ekstra kryssede fingre!

Så kan jeg krysse fingrene for at ditt svangerskap også går kjempefint!

*Nattaklem*

Skrevet

Tusen takk til deg og! :)

Tar gladelig i mot noen kryssede fingre fra andre ja, føles litt tryggere da...hehe.....

*nattaklem*

Skrevet

Akkuart der er jeg uenig. Jeg er ikke noe fan av sånne hjemmebrukdopplere.

Hva gjør du den dagen du ikke finner lyden? Tror den skaper unødig bekymring hos enkelte!

Skrevet

Har du en selv?

Dersom jeg ikke finner hjertelyden, har vel babyen endret på hvor den ligger.... ;)

Jeg bruker ikke min hver dag, har kanskje brukt den en gang i uken siden jeg bestilte den..og er såre fornøyd!!!

Er du i mot at jordmor/lege prøver finne hjertelyden før tidligst uke 15 og da?

For man vet jo aldri?

Skrevet

Nei, har ikke selv.

Og ta det med ro, det var ikke et personlig angrep.

En lege eller en jordmor har normalt sett evnen til å si det som skal til for at man ikke skal bekymre seg, så nei, jeg er ikke imot at de leter etter hjertelyd. Men håper de på forhånd sier at det ikke er sikkert den blir å finne! Da vil vel de fleste kunne klare å la være å bekymre seg til neste gang de får høre lyden.

Men HI her er jo et godt eksempel på hvor ille det kan være!

Så til det å ha en selv hjemme. Tenk deg at du ikke fant lyden i dag, og heller ikke i morgen, eller uken etter. Årsaken er at morkaka ligger forran, noe du ikke kan vite. Det er tre uker til du har neste time til jordmor og du mener du ikke vil bekymre deg?

Folk er forskjellige, og jeg skal ikke påstå du ikke ville blitt bekymret, men jeg tror majoriteten ville blitt bekymret, og sikkert måtte dratt til lege eller jordmor en gang ekstra for å la frykten slippe taket!

En god del bekymring og en time ekstra unødvendig! Verken bra for mor eller barn!

Min mening, og ikke noe angrep på deg Axinija:)

Skrevet

Tar ikke noe her inne som angrep da jeg ikke kjenner noen her inne personlig....

Om jeg ikke fant lyden lengre ville jeg jo tenkt som jeg sa til HI, da skyldes det enten plasseringen på babyen eller morkaken...

Som både leger og jordmødre sier; dersom du har hørt/sett hjertelyden en gang, skal det veldig mye til før noe går galt....

Jeg går overhode ikke å bekymrer meg for en SA/MA, da jeg føler at det som skjer det skjer....jeg kan ikke gjøre noe annet enn å pleie kroppen min på best mulig måte, blandt annet å ikke stresse unødvendig!

Om man skal kjøpe en hjemme-doppler eller ikke må nesten bli opp til den enkelte å avgjøre..men man må være ærlig mot seg selv!

Takler man at det kan gå dagevis uten at man hører hjertelyd (nå tror jeg de færreste prøver doppleren daglig), eller vil man sette "himmel og jord i bevegelse" for å bli beroliget?

Jeg vet med meg selv hvilken kategori jeg tilhører, og de fleste vet sikkert dette innerst inne.......

Skrevet

Ja, da er du i den kategorien som kan ha en slik ting hjemme. Men jeg vet og tror at mange som har slike ikke er i den kategoien...

Sist jeg var her inne da jeg var gravid med nr 1 var det mange i 2. tri som kjøpte sånn. Og ukentlig var det noen som ble helt hysteriske fordi de ikke fant lyden. Og sånne reaksjoner er ikke bra når man er gravid.

Jeg er nok av den typen som satt på spissen mener at alle opplysningene her på BIM gjør mere skade enn nytte for mange, nettopp fordi de ikke er i din kategori Axinija. Og derfor er jeg her inne, for å bruke min energi og optimisme på å berolige folk!

Jeg har både erfaringer fra en trøblete graviditet som jeg har bak meg, og jeg har jobbet med endel tema som berører mange av bekymringene folk sitter med her inne. Noen ekspert er jeg lagt ifra, men mitt selvpålagte "oppdrag" er å avdramatisere det BIM har gjort til en så dramatisk greie, nemlig å være gravid!

Jeg vil bare at folk skal kose seg!!

Skrevet

Synes du ikke at jeg klarte berolige HI med mitt innlegg da?

Du er ikke alene om å forsøke akkurat dette...og det var derfor jeg syntes jeg burde svare HI på best mulig måte!

Noe jeg synes jeg klarte helt OK........

Til alle som leser dette; IKKE kjøp doppler dersom dere har tenkt å bruke den som daglig/ukentlig bekreftelse på at babyen lever!!!

Det er ikke formålet med dette apparatet....

Ny for guds skyld svangersskapet, vi får det aldri igjen!!! :)

Skrevet

Joda, du klarte det:)

Var kanskje ikke rett plass jeg sa dette på, beklager!

Men det du skrev sist her nå er viktige poeng. Det er så mange som er superbekymra her inne. Og når da noen reklamerer om en sånn dings man kan bekrefte at den lille er i live med, så er det nok disse som kjøper slike også.

Men vi er nok enige vi to! Og nå er jeg trøtt, så før tastene krøller seg helt skal jeg faktisk gå å legge meg, legge hånda nede ved skambenet og lure på om den lille skal komme oppover snart:) Spennende tid dette ja!

Natta!

Skrevet

Ja, vi er jo helt enige... :)

Min har kommet over skambenet...merkelig følelse ja! :)

Natta til deg og!

Skrevet

Til deg som ikke fant hjertelyd hos legen!

Bare len deg tilbake og slapp av:)De fleste leger og jordmødre vil ikke sjekke etter hjertelyd før uke 16. Om man hører babyen eller ikke kommer helt ann på plasseringen.Tenk hvor liten den er og hvor god plass den har.Man har flaks om man finner den tidlig.

Jeg har angelsound doppler og fant hjertelyden i uke 12...Å da sa legen jeg har hatt veldig flaks....Med legens doppler fant vi ikke lyden før i uke 16 selv hvor mye vi lette etter den.

Kommer veldig ann på hvor følsomt apparat de bruker også. Skulle jo tro legens appart til 7000 var bedre enn mitt til 250 kr men neida...Mitt var mer følsomt...

Så dette er helt normalt:)

God klem til deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...