endelig mamma:) Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Hallo:) Er det noen som har peiling på hvor mye en far skal betale i støtte til oss mødre når det gjelder ett barn? Har sett en utregning på nav, der blir det ikke mye, mens her inne på barn i magen står det at det er 11% av det far tjener. Noen som vet hva som stemmer?
Venter09<3med ny spire Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 hei.. vet ikke helt men mener og huske fra en vennine som holt på med det der så er det 11 % av hva han tjener hver mnd. men beste er å kontakte nav for ett møte og få satt seg inn i det der.. lykke til
06 <3 09 Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 Underholdningsbidraget skal deles mellom mor og far ut i fra mors og fars inntekt. Du får en viss pekepinn ved å gå inn på lommeregneren.no. der skriver du inn din inntekt, fars inntekt og får ut i fra det vite hvor mye far skal betale deg og beibien hver mnd. Til syvende og sist får man mest korrekt utregning ved å få hjelp av Nav innkreving. De tar et engangsbeløp på noe over 800 kr, men etter det går hele beløpet uavkortet til deg hver mnd. Om man benytter seg av Nav innkreving sin hjelp, er det ingen problem å få tilbakebetalt det far er pliktig til å betale hvis far lar være å betale sin del noen mnd.. Lykke til!! :-)
endelig mamma:) Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2009 Takk for hjelpen, synes det bare er så rart at inne på nav sine sider så står det noe om farsbidrag, og en utregning der, men her inne står det prosentandel av inntekt. Er jo stor forskjell på hva en får av de to ulike. Har kontaktet nav, men da skal bf være med, og det tar litt tid før vi finner en tid som passer begge. Tenkte jeg skulle gå inn på den lommeregneren.no, men da kom jeg bare inn på en side hvor en kunne kjøpe kalkulator. Har siden blitt flyttet?
06 <3 09 Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action Prøv denne siden :-) Om det tar lang tid å finne et tidspunkt som passer begge foreldrene, så skal du vite at barnefar ikke er nødt til å være med. :-) Lykke til enda en gang :-)
endelig mamma:) Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2009 Takk for hjelpen. Prøvde meg med den utregningen nå, og håper jeg gjør noe feil. Vil bare få 1800 kr, trodde at han med den jobben han har måtte betale mer. Og tror ikke bf ønsker å bidra mer enn han må i forhold til barnebidrag..
Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 Jeg hadde benyttet meg av nav innkrevning. Da er far pliktig til å betale, og han kan komme i store vanskeligheter hvis han ikke betaler. Hvis du skulle risikere å ikke få betaling fra far, får du allikevel en del fra nav som de legger ut for far, slik at far heller skylder dem. Tror beløpet ligger rundt 1200-1300 kr i forskudd. Da er du hvertfall sikret noe penger i mnd, mot ingenting hvis dere setter opp en privat avtale mellom dere. Betalingsbidraget blir delt i 6 deler, hvor din inntekt mot hans blir satt opp. De tar i betraktning hvor gammelt barnet er og hvor mye i gjennomsnitt det koster ha barnet. Da jeg og bf tok ut seperasjon betalte han 5/6 og jeg 1/6 av beløpet, da jeg ikke var i jobb men student og hadde veldig liten inntekt ift hans. Datteren vår var da rundt 9 mndr og han betalte rundt 2500 kr i mnd.
Maya06 & Leah 07.08.09 Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 Ps. Engangsbeløpet på 800 som NAV tar for å sette opp avtalen, må far betale. (Hvertfall det jeg fikk opplyst da vi satte opp avtalen, men vet ikke om det hadde noe med forholdet på inntekten vår å gjøre, eller om dette er standard)
endelig mamma:) Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 3. mars 2009 Oki,takk for hjelpen. Får håpe bf iallefall må betale de 800kr.. Men greit å vite at en får det en har krav på iallefall.. Spesielt når bf jobber ulikt fra måned til måned. Håper bare at han vil bidra med litt til utstyr, for ser det vil gå en del kroner der ja..
Nutti og Leonora + 2 huleboere Skrevet 3. mars 2009 #10 Skrevet 3. mars 2009 beløpet på 800 deles likt mellom mor og far. far betaler bidrag utifra sin inntekt, MEN i forhold til mors inntekt. Hvis mor tjener like mye som far, betaler far mindre. Det blir også mindre å betale i bidrag for far jo mer han har samvær med barnet.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 3. mars 2009 #11 Skrevet 3. mars 2009 Tidligere var det slik at far betalte 11 % av brutto inntekt for første barn og 18 for to osv.. Men nå er det mer rettferdig i forhlod til inntekt på begge sider og hvor mye far har barnet.. Bidragsveilederen finnes på NAV sine sider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå