Gå til innhold

Leggerutiner for 11 mnd gammel baby..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan dere legger barna deres som er i underkant av et år. Jeg har ei jente på 11 mnd som jeg hele veien har måttet bysse i søvn. Hun tok ikke smokk det første halvåret samt at vi fant ut etter hvert at hun hadde kiss, så det har vært mye sutring og hun fant aldri søvnen på egen hånd. Derfor måtte jeg bysse og vugge henne på fanget de første månedene (noe som gir veldig stive skuldre!), og da sovnet hun alltid ganske greit. Har nå bare fortsatt med det, for dte har funka ok, og det går enda ikke å bare legge henne ned (bare hvis hun er helt ute av seg av trøtthet). Men føler jeg vil begynne å lære henne og finne søvnen selv, vet bare ikke hvordan.

Så- hva gjør dere helt konkret når ungen skal sove? Spesielle rutiner før de legger seg? Sovner de fleste greit alene på denne alderen?..?

Takknemlig for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Adrian tok heller ikke sutt, men han har vært veldig puppunge.

Da han var 8 mnd, var det slutt med nattpuppen. Han fikk legge seg etter kveldspuppen, han ble lagt og fikk gråte til han sovnet. Da mener jeg sutre/gråte. Ikke skriking/vræling, redd/lei seg. Han ble kost med hvis han ble redd/lei seg ,men fikk sovne av seg selv. Vi holdt på i en mnd ca slik før han la seg på kvelden helt uten sutring. Han sutrer ikke lengre når han blir lagt og peker på senga når han er trøtt.

Han er også 11 mnd. :) Vi klarte å lære han å sovne av seg selv, uten å dulle for mye med han og uten å gjøre han redd for senga.

Det var trygt og godt selv om han fikk gjøre det selv og han er nå trygg. :)

Før vi legger han har vi alltid vært i badekaret og lekt og kost oss. Så pysjamas, litt kos, kveldspupp, så natta. :)

Det er slik som vii har hatt det/har det. Håper dere får til legginga snart. Det er godt både for liten og stor. :)

Skrevet

Siden gutten vår var rundt 7-8 måneder har vi hatt faste rutiner for kveld. Rett etter kl 18 er det grøt og melk, så er det på med pysj, pusse tenner osv, deretter litt sofakos med ei bok eller liknende. Kl 19 er det leggetid og da legger vi han i senga si, setter på uroen, gir han kosekluten og sier natta. Hvis han skriker etter leggetid går vi inn til han hver halvtime, men det er svært sjelden vi behøver det.. Han sover til ca 7.30. Vi har vært veldig konsekvente angående leggerutiner, og det at han skal kunne roe seg selv, så får vi tiden om kvelden for oss selv:)

Skrevet

Du HI beskriver akkurat slik som vi hadde det, vi bærte også babyen i søvn fordi det var mest effektivt. Men en dag ble det nok,senebetennelser og ryggverk gjorde at vi måtte ta til fornuft. Fast kveldsrutine og fast leggetid har vi alltid hatt (pga storesøsken som legges og stelles samtidig.)

Så vi begynte med å synge en sang også sitte ved siden av sengen og stryke og klappe litt på rumpa/vugge i senga. Også stryke henne på pannen/handa. Dette tok en eeeeeevighet (1,5 t) og hun styra mye før hun sovna av seg selv. Så etter hvert gikk vi over til å synge, legge henne,si god natt også la døra stå vidt åpent også gikk vi inn hvert 5 min og la henne ned,ga henne mokken og sa"nå er det natt, nå skal du sove" Det fungerte veldig mye bedre og etter tre kvelder kom noen halvhjerta protester til hun til slutt la seg uten et knyst. De første kveldene ble hun sint og ville opp på armen. men vi var konsekvente og tok henne ikke opp etter legging, selv om hun var sint.

Nå er hun en DRØM å legge, ingen protester, hun koser seg og slapper godt av nedi sengen sin.

En annen ting: hun bruker smokk, men får den bare i senga. Da blir det ekstra godt å legge seg.

Jenta vår var 13 mnd når vi fikk ordnings på leggingen.

Lykke til:-)

Skrevet

Takker for svar!! Vi får vel bare ta den tunge mellomperioden med litt ekstra skrik og slit om kvelden ja, for å avvenne denne byssinga.. Håper det går noenlunde smertefritt!! :)

HI

Skrevet

Jenta vår er 11 måneder, for en stund siden hadde vi noen skrike-kvelder for at hun skulle klare å sovne alene. Etter ca tre-fire slike kvelder sluttet hun å skrike...og hun sovner helt alene nå..deilig! Tror noen skrike-kvelder må til da..

Skrevet

Har en jente på 11 mnd.

Vi sier natta til storesøster og pappa. Går opp på badet og steller og tar på pysj. Ammer. og legger i sengen. Hun vil ikke sove så da blir det å ta opp kose legge ned, ta opp kose legge ned.........til hun blir liggende og så står jeg eller mannen inne på rommet til hun har sovnet. Vi bytter litt på siden vi har en eldere unge som også skal legges.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...