krabbelure Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Er det noen som kan fortelle om sine erfaringer fra fødsel ved føderiket? Skal dit på omvisning snart.
Perledykkeren Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Hei Krabbelure. Jeg har født begge mine to første barn på ABC (den gang på Aker) og bestemte meg denne gangen for å føde på Føderiket. Jeg har vært der på omvisning og møtt en super jordmor (kalt Bippi) og vi følte begge umiddelbart at dette var helt riktig plass å være. Også fikk vi hilse på en liten nyfødt prinsesse som var 1 dag gammel (smelt). Atmosfæren er varm, utstyret nytt og stedet delikat. Begge føderommene med egne svære bad med stoooore deilige badekar. Nå ble det ikke helt som planlagt for oss denne gangen, da jeg bærer tvillinger og da får jeg jo ikke føde der, men etter detene møtet så mailer jeg fortsatt med jordmoren og hun hjalp meg å få plass på riksen i stedet. EN annen fordel med Føderiket (og ABC) er også at jordmødrene ofte har laaang erfaring og vet å stole på at fødende kvinner best kjenner sin egen kropp (noe som er svært viktig for meg). Det betyr at du får den veiledningen, støtten og hjelpen du ønsker, men også at hvis du ønsker å være i din lille sfære så blander de seg minimalt. (man går jo gjerne gjennom ulike faser gjennom et fødselsforløp). De bruker også tid til å bli kjent med barnefar og evnt øvrig familie (eldre søsken), nettopp fordi det ikke bare handler om deg og barnet men hele den nye familien. Vi fikk bl.a. tilbud om at de eldste barna kunne få være tilstede eller vente i en sofa i gangen og komme inn og få hjelpe til med veiing og måling og første stell. Dette er jo ikke nødvendig riktig for alle å gjøre, det viktiste for meg er åpenheten omkring hva den enkelte ønsker og muligheten til å få inkludere dem man selv vil. Jeg er derfor super misunnelig for at du har muligheten tilå føde der og håper og tror at du vil få en veldig god opplevelse når du er der Lykke til!
Pruska Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Hei Jeg fødte på Føderiket for noen måneder siden og var veldig fornøyd. Dette var min tredje fødsel og den første fødselen jeg ikke synes var bare vond og fæl. Selve fødselsforløpet var veldig likt som med nummer to, men opplevelsen var en helt annen. Jeg følte meg så trygg og følte jeg hadde full kontroll og for første gang deltok aktivt i min egen fødsel. For meg er de største fordelene ved Føderiket kontinuiteten man får der - svangerskap, fødsel og barsel under samme tak og med de samme menneskene. Jeg synes det var mye lettere å forberede meg mentalt til fødsel når jeg til hver kontroll var på det samme stedet jeg skulle føde og snakket med jordmoren min som faktisk var en av de som kunne bli min jordmor også under fødsel. Og det er så mye lettere å "planlegge" fødselen når man kjenner fødestua. På sykehuset er det jo ikke gitt at man får tilgang på badekar for eksempel. Og er det en travel dag risikerer man på sykehuset å ligge mye alene og at jordmødrene må fremskynde fødselen med f.eks.drypp om det tar for lang tid i deres øyne. Her var det null stress og jordmor var hele tiden inne hos oss og det er det mye trygghet i for meg. Har også stor tro på kompetansen til de som jobber der. Vanligvis jobber jordmødre enten med svangerskap, fødsel eller barsel. Jordmødrene her jobber med hele pakka og det tror jeg gjør dem til enda dyktigere jordmødre. Lykke til videre - vi er heldige vi som kan føde på Føderiket, den sjangsen burde du ikke la gå fra deg. (c:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå