Gå til innhold

flere med blodtype 0-?

Anbefalte innlegg

Skrevet

må man ha ekstra oppfølging?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det. Fått beskjed om å ta en ny blodprøve i uke 32 for å sjekke evt antistoffdannelse. Og så får man en sprøyte etter fødsel har jeg forstått. Men dersom barnets far er rhesus negativ også, så trenger man vel ikke få denne sprøyta?

Skrevet

jeg leste dersom far er positiv... vent litt da, s skal je se om jeg finner igjen den siden

Skrevet

Hvis faren er positiv, må man ha sprøyta. Dersom far er negativ, så er det vel ikke akkurat stor sjanse for at babyen blir positiv vel? Eller er hukommelsen min helt på villspor?? Hehe... ja, den er jo i grunn det da :) Svangerskapsdemens :)

Skrevet

Jeg har det, og du må ta en ekstra blodprøve ja. De sjekker ikke om far er positiv eller ikke. Iallefall gjorde ikke de det me mitt barns far.

Skrevet

Rhesusimmunisering skjer som oftest i forbindelse med svangerskap. Rhesusimmunisering kan kun oppstå hvis mor er RhD- og far er RhD+. Fra far vil fosteret da kunne arve RhD-antigenet. I løpet av et svangerskap, og særlig under fødselen, forekommer tidvis blødninger slik at noe av fosterets blod lekker over i morens blod. Fosterets RhD+ røde blodlegemer vil da kunne føre til at mors immunsystem danner anti-RhD-antistoff.

Som ved all annen immunisering er rhesusimmunisering en prosess som virker bedre for hver gang den gjentar seg. Derfor vil rhesusimmunisering kunne være relativt lite problematisk ved første svangerskap, men bli alvorligere for hvert svangerskap kvinnen gjennomgår.

Skrevet

Jeg har også det!

Har mistet tidligere, og har da fått sprøyte mot antistoffer. Nå går jeg og venter på sjekken i uke 32 etter antistoffer.

Dette er noe de følger veldig godt opp, så egentlig så er vi tryggere enn de fleste andre frem mot fødsel... ;o)

Skrevet

At jeg er blodtype 0 er jo ikke relevant, men at jeg er rhesus negativ er jo det (men jeg er 0- altså).

Ja, man skal ha ekstra blodprøver for å sjekke om man danner antistoffer. uke 32 og uke 36.

Skrevet

trenger man det når oxo bf er rh neg?

Skrevet

De sjekker oss som er rhesus negative uavhengig av fars blodtype.

Om barnet som fødes er rhesus negativt trenger man ikke sprøyta etter fødsel. om det er positivt får man sprøyte så man skal nullstilles til neste svangerskap, dvs at sjansen for å danne antistoffer ikke skal øke ved hvert svangerskap om man får denne.

Skrevet

Det vet jeg ikke, men de tar jo uansett ikke blodprøve av faren. De ekstra blodprøvene er jo ikke frivillige heller. Tror kanskje de av enkelhetsgrunner bare tar ekstra prøver av de 15% med kvinner som er rhesus negative som blir gravide...

Skrevet

hmm.. litt tett i bollen jeg.. men shønner ikke helt den greia her hehe

Skrevet

Hva skjønner du ikke da?

Skrevet

hele sammenhengen med blodtype og antistoffer å sånn..

Skrevet

Men vi trenger jo ikke å vite noe annet enn at fordi vi er rhesus negative så må vi kontrolleres med ekstra blodprøver, fordi vi kan danne antistoffer mot babyen i magens blod.

Og for å unngå at babyen skal lide så sjekker de det i uke 32 og 36, ekstra oppfølging altså.

Om babyen er rhesus positiv når den fødes, er det større sjanse for å danne antistoffer i neste svangerskap. Derfor får man da en sprøyte etterpå som skal redusere sjansen for å danne antistoffer til det samme som for førstegangsgravide.

Skrevet

Jeg kan ikke alle detaljene, men enkelt oppstilt med forenklet språk, sånn bare for moro skyld ;-)

Ditt blod er stolte vikinger som ikke vil la seg tråkke på. Babyen din har arvet alt fra pappaen sin og dermed en engelskmann, noe de stolte vikingene mener er fryktelig skummelt. Dette vet de som laget ideen om babyer, så de har kamuflert engelskmannen fra vikingene slik at de ikke vet noe om den te-elskende lille saken som befinner seg midt i landsbyen deres. Og somregel får ikke vikingene vite noe heller, i hvertfall ikke første gang det skjer, men når engelskmannen skal forlate landsbyen, så mister han tekoppen sin slik at vikingene skjønner at her har det vært en inntrenger på ferde, og de begynner å stille opp masse krigere. Men, så har legene kommet på noe lurt. Når de finner ut at det var en engelskmann sprøyter de inn en sprøyte med stoff som gjør at vikingene glemmer hele tekoppen og derfor ikke misstenker noe neste gang heller = ikke noe problem for engelskmenn som vil gjemme seg i vikinglandsbyer i framtiden heller.

Problmet er bare at noen ganger forlater engelskmenn vikingene mye før beregnet (spontanaborter og slikt) og uten at det kommer noen forvirrende sprøyte for vikingene, så de ser tekoppen og beygger opp hæren sin. Når engelskmannen sniker seg inn i landsbyen er vikingene mye mer på vakt, og det er en risiko for at de vil oppdage te-drikkeren. Om de gjør det, så vil de angripe ham. Dette vil i så fall være veldig farlig for den forsvarsløse engelskmannen, men igjen har legene gode råd. For oppdages dette kan de nemlig hjelpe engelskmannen ved å gi blodoverføringer gjennom magen slik at den tåler vikingangrepene enda en stund til. Helt fram til at nok er nok, og det er på tide med keisersnitt. Om legene ikke følger med på om engelskmannen har det fint i vikinglandsbyen (ekstra blodrpøver), så kan de heller ikke vite om de må tre til med hjelp. Siden det heller ikke er vanlig å ta blodprøver av babyen i svangerskapet, så vet man sjeldent på forhånd om det ern en engelskmann i magen som trenger beskyttelse, eller en ny viking som er trygg uansett, dette blir først klar når vedkommende forlater landsbyen. Og er det en engelskmann, ja da blir det forvirrende sprøyte til vikingene igjen ;-)

Er selv rh - og har tre barn, to av dem her rh+, så da fikk jeg sprøyte etter fødselen.

Skrevet

Alva♂♂♂ + vesle Oisann...

Men har ikke det noe med hva bf har?

Skrevet

Jo, er dere begge vikinger så er det jo ikke noe problem ;-) Altså rh negative begge to. Her er jeg A- og mannen A+, så da kan det bli trøbbel. Om din er - han også så skal det ikke være noe problem i det hele tatt.

Skrevet

vi er begge rhesus negativ ja

Skrevet

kjempebra fortelling Alva!!

Den forsto til og med jeg, hehe :)

Jeg har blodtype O,

men rhs neg eller pos. det aner jeg ikke?

Fikk ikke noe ekstra oppfølging sist svangerskap jeg i allefall...

Skrevet

På første kontroll så sjekker de rhesusfaktoren din. Om du er negativ, så gir de deg beskjed da.,

Om du er blodtype 0, A, B eller AB er ikke viktig i denne sammenhengen.

Skrevet

dette hadde jeg ingen anelse om, måtte i papirene min å kikke, visste ikke om at det hadde noe å si.. Men var positiv da.. rart at det da ikke har noe å si?

Skrevet

jeg har 2 barn fra før av, eldstemann fikk jeg ikke sprøyte etter fødselen men det fikk jeg med nr 2 pga at siste mann ikke var 0-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...