MinnieMe Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Jeg har termin i slutten av mai og vurderer en ferietur i midten av juli med bil. Det er ca 80 mil en vei, noe som blir fordelt over 2 dager (50+30). Har skjønt at en baby ikke bør ligge så lenge i barnestol, hva er alternativet? Har nettopp funnet ut litt om noe som kalles boxette, kan man leie dette noen steder? Og hva med mye støy for en så liten baby, på ferieturen så inngår det en dag med bil-drag. Hva med hørselvern på så små barn? og ørepropper i tillegg? Mulig kun barnefar drar på dette, mens jeg og babyen holder oss vekke fra slikt støy dersom det er skadelig. Alle tips mottas med takk
knøttet28 Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Da min første var 2 mnd kjørte vi fra Drammen til Trondheim og tilbake, da han var 3 mnd. kjørte vi fra Drammen til Bergen og tilbake.......gikk kjempefint! Han lå i bagen sin festa i nett (fås både kjøpt og leid i barneutstyrsforretninger) og sov 3 timer, stoppa og ga mat, sov nye 2 - 3 timer, ny matstopp osv.
MinnieMe Skrevet 2. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2009 Problemet mitt er (som jeg glemte å si i hovedinnlegget) at vi kjører en varebil med tre seter... Så det er ikke plass til en bag. Ellers hadde jeg valgt det ja Og mye stopp må det bli! Takk for svar uansett
Gjest Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 Hverken boxette eller bag med bilnett er vel anbefalt å bruke, men de er jo godkjente da... Vi brukte boxette til minsten vår de første 14 dagene, for vi fikk ikke bilstolen vår før, men han vokste fort ut av den da...
Tante Gustava Skrevet 2. mars 2009 #5 Skrevet 2. mars 2009 Når tassen var 2 mnd kjørte vi 50 mil. Gikk som en drøm. Vi var innstilte på å stoppe masse, men han sov så godt så det ble bare 1 stopp på vei opp og 1 på vei ned. Så lenge han sov, regnet vi med at han hadde det bra. Jeg vurderte også boxette, men etter å ha sjekket med Trygg Trafikk gikk vi for bilstol. De anbefaler absolutt ikke bruk av verken boxette eller bag med nett, og etter å ha sett video av disse i kræsjtester kunne jeg aldri ha puttet barnet mitt i en sånn. Sjekk nettsidene til trygg trafikk for mer info.
Mrs. Bouquet Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Hadde uten tvil brukt vanlig bilstol fordi det er tryggest, men tatt pauser så ofte babyen viste tegn til å trenge det. Bag eller boxette hadde jeg ikke brukt, da hadde jeg heller holdt meg hjemme eller funnet et tryggere transportmiddel. Det andre med bilrace har jeg ikke peiling på.
Bægge dætern Skrevet 2. mars 2009 #7 Skrevet 2. mars 2009 ser du har fått mange gode svar ang bilturen. Når det gjelder billøpet ville jeg holdt meg unna, det blir vanskelig å kontrollere at hørselværnet til enhver tid sitter godt på, det vil hemme både barnets bevegelser, amming og stelling. lyden vil være ubehagelig for barnet selv om det ikke gir uttrykk for dette ved gråt (små barn slår ut med armene når de blir skremt, et subtilt tegn som mange overser)
AO3 Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 Helt enig med b-mummy! Jeg så kræsjtester (video) med boxette/nett, og det var helt forferdelig. For å si det slik: Havner du i en sidekollisjon, har du ikke noen baby mer! Hodet tar hele støyten for kollisjonen. Kjør med babyen i bilstol! Det er bedre å stoppe ofte og beskytte babyen optimalt i en god bilstol, enn å ta sjanser. Vi har kjørt 32 mil hver vei ganske ofte, første gang var da gutten var 2,5 uke gammel. Det har vært helt uproblematisk. Vi tar en lang stopp ca midtveis (45-60 minutter), da spiser både vi voksne og babyen, ellers sover han. Den første turen tror jeg vi stoppet to ganger, nå stopper vi bare én gang. Det går helt greit. Jeg tror ikke 80 mil på to dager blir noe problem, men dere må beregne god tid, og ikke stresse.
note Skrevet 2. mars 2009 #9 Skrevet 2. mars 2009 Vi reiste til Danmark i fjor med to måned gammel baby. Haugesund - Kristiandand - Hirtzals - 45 min etter Ålborg. Vår lille tulle lå i bilstolen. Hun sov stort sett hele tiden. Hadde en stopp fra Stavanger til Kristiansand. Da fikk hun ligge på rygg på en sofa på veikroen der vi stoppet (45min - 1 time). Hun fikk også ligge på rygg hele båtturen til Danmark. Mye greiere å ha en tomåneder gammel baby med påbiltur enn en toåring. Babyen gir tydlig beskjed om den trenger stopp. Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå