Gå til innhold

ang samvær med BF og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bf og jeg bor ikke sammen vi er hos han annen hver helg sånn at han kan ha kontakt med sin datter detta har vi gjort helt siden snuppa ble født.

Vi bestemte oss for at han skal ha snuppa annen hver helg alene da skal ikke jeg være hos han. Jeg syntes detta var grusomt for meg

tanken med hun skulle være borte fra meg for første gang snuppa var 9 mnd gammel så vi ble enig at han skulle henne fra fredag til lørdag så kommer jeg lørdag og være hos han til søndag. Har gått ganske greit bortsett fra drikkingen hans.Bf drikker hver helg og de gangene vi er hos han. Han tar seg 2 sixpack med ølboks sprit ell vin. Siste helg hun var hos faren sin så ble jeg med pga jeg skulle bort lørdagen skulle til søstera hannes som bor ikke så langt unna han så jeg fikk lov til å bli med den helgen. Men søndag når søstera kjørte meg til han så så jeg at han hadde drukket jeg spurte han og han sa at ja han hadde drikket 5 pils men at det gikk greit. Jeg ble så skuffet, lei meg og sint han hadde lovet at han ikke skulle drikke mens hann hadde snuppa. Vet ikke hva jeg skal gjøre? hva ville dere gjort i min situasjon? takker for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår dette og forstår at det ikke er gøy. Men helt ærlig; hadde det skadet barnet om du drakk noen øl når du har henne og hun sov?

Det høres ikke ut som det er fyll, men bare noen øl. Fysiologisk tåler en mann mer enn en kvinne, så om han tar 5 øl og du tar f eks 2-3, så blir det omtrent det samme.

Det bør ikke være fyll. Men å ta seg noen øl, eller et par glass vin, ser jeg ikke det helt store problemet med. Det er her vurderingen må ligge. Fyll er ikke godtatt, men noen bokser øl eller 2 glass vin, kan regnes som normalt.

Her var det fyll hos far. Jeg kunne komme å hente barnet, og vorspielet var i full gang. Han kunne be meg komme å hente, fordi han skulle på fest. Kom jeg ikke, så fant han bare "en eller annen" som kunne se etter barnet. Her er det snakk om 3,5 timers avstand med bil.

Likevel kan jeg ta meg noen øl hjemme alene en fredag eller lørdag. Det er jo ikke fyll, det. Og jeg klarer fint å ta ansvaret jeg har. Nå er mine barn større enn din, men det har nå ikke allverden å si.

Nå vet jeg at mange er helt totalt anti-alkohol når en har ansvar for barn, og kan forstå det. Men normal omgang med alkohol, er jo noe de fleste har. Par kan jo ta et eller to glass vin en kveld, uten at verden går under. Taxi finnes om det er behov for skyss.

Skrevet

er faktisk helt uenig i anonym over her og syns ikke at 5 øl er greit når en er alene med en baby. forstår godt at du blir bekymret og skuffet. 5 øl er faktisk nok til at en blir påvirket, og jeg syns dette her helt unødvendig og egoistisk av han. det er tross alt snakk om en kveld alene med barnet!! det burde han klare uten å måtte drikke.....

Skrevet

Den er jeg helt uenig i! Dersom jeg tar 2-3 pils, så er jeg påvirka - ikke mer å si om det.

Dersom han ikke greier å holde seg på matta, så burden han heller la noen andre passe ungen på kvelden/natta.

Skrevet

takker for svar :)Synes også at det er unødvendig og kjempe egoistisk av han. Jeg kunne også tatt meg noen pils når jeg er hjemme med henne men gjør ikke det jeg synes ikke at barn og alkohol passer sammen selv om det er snakk om en ell to pils.Har ikke hørt fra bf siden den søndagen så han må være veldig irritert på meg pga det. Hvis det noen andre skal passe vår datter bare for at han skal drikke da kan jeg ha henne selv.

Skrevet

det er da ikke greit å drikke seg dritings om ungen sover. kanskje ungen må til legen eller annet og så skal liksom bf kjøre i fylla. tenk dere om. jeg har det samme problemet med bf.

Skrevet

... så du kom tilbake søndag og han hadde drukket 5 pils da - og da er jo lørdagen gått og han drakk sikkert mer da?

hadde aldri iverden overlatt en uskyldig forsvarsløs unge til et så umodent og selvsentrert menneske, det være seg en mann eller dame.

som sagt over her: hva skjer hvis barnet trenger legehjelp? passer han etter henne så han vet det i det hele tatt? lett å glemme tiden når man driker, også hvor mange man har fått innabords.

nei vet du hva, alkohol og småbarn hører ikke sammen!!! vil du risikere at datteren din skal ha minner om helgene hos pappa og han alltid var full? og til deg øverst her som ikke syns det er så farlig: tror ikke det er noen barn fra alkoholiserte hjem som er særlig enig med deg.

glem hva som er fælt for deg selv og bf og tenk litt på hva som er bra for dattera di, dette klarer du å fikse opp i!! ønsker deg og mini all hell og lykke til!

Skrevet

utdrag fra Barneloven:

§ 42. Barnet sin rett til samvær.

Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld.

Barnet har krav på omsut og omtanke frå den som er saman med barnet. Den som er saman med barnet, kan ta avgjerder som gjeld omsuta for barnet under samværet.

§ 48. Det beste for barnet

Avgjerder om foreldreansvar, om kvar barnet skal bu fast og om samvær, og handsaminga av slike saker, skal først og fremst rette seg etter det som er best for barnet.

Ved avgjerda skal det takast omsyn til at barnet ikkje må bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa vert utsett for skade eller fare.

Skrevet

Jeg er anti-alkohol når jeg har mine barn, og når jeg har de 100% alene betyr det at jeg ikke har smakt alkohol på 5,5 år. Det er så visst ikke noe tap. Et par pils nå ville gjort meg beruset, siden kroppen min ikke er vant til det.

HI, dessverre ikke noe råd til deg, annet enn at du kan prøve å ringe anonymt til en helsestaasjon el noe, og spørre der. Om hva du kan/bør gjøre. Et lite barn krever et oppegående voksent menneske, og hadde det vært mitt barn hadde jeg klikka i vinkel og litt til. Så min støtte har du, selv om det ikke hjelper så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...