Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Kan jeg slippe det? Dem kan jo ikke akkurta tvinge meg heller? Verkenjordmor eller lege? Jeg er redd forå falle tilbake til gamle vaner når det kommer til spiseforstyrrelser...jeg kan ikke veie meg..jeg får helt panikk med tanke på den vekta:S
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Noen i samme situasjon og ville vært kjekt
Gjest Skrevet 2. mars 2009 #3 Skrevet 2. mars 2009 Har en vennine som heller ikke ville vite hvor mye hun veide, under noen av sv.skapene sine. Hun ble veid, men legen skrev det bare i sine papirer og ikke hennes. Slik at dem hadde litt kontroll på vektoppgangen hennes. Men hun visste selv ikke hvor mye hun veide.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 Forklar dette til lege/jordmor. De har sikkert forståelse for dette. Når det er sagt, så har ikke veiingen under svangerskapet som mål å finne ut hvor tung du er, men å vite vektoppgangen. Dette fordi den har betydning med tanke på f eks svangerskapsforgiftning osv. Det skulle imidlertid ikke være nødvendig dersom en ikke legger på seg utrolig mye, og har andre problemer. Du kan kanskje si at du kan veies, men vil ikke selv vite vekten?
Gjest Gul stjerne Skrevet 2. mars 2009 #5 Skrevet 2. mars 2009 Jeg skjønner deg godt, og da antar jeg helsepersonellet også vil gjøre det. Fortell ærlig hvordan du føler det. Ingen kan tvangsveies fordi de er gravide. Jeg hater også å veie meg. Gjorde det da jeg var gravid, men ikke gjort det siden. Likte ikke all denne veiinga. Bare si nei, du.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Skjønner deg godt! Jeg har det akkurat som deg. Hadde ikke hoppet på en vekt siden jeg var 13år, grudde meg noe helt utrolig når legen ba meg gå på vekten på første kontroll. Men gud så glad jeg var som bet i det sure eplet å gjorde det! Jeg har slitt med hypermesis, gikk ned godt over 8kg i første trimester. Så når jeg i uke 13 hadde vekten min på papiret, å kunne vise at jeg faktisk hadde gått ned så mye (skremmende når man ikke vil gå ned) ble jeg lagt rett inn for intrevenøs begandling. Hadde jeg nektet å veie meg i starten tror jeg ikke de hadde tatt meg så seriøst.
Groosalugg Skrevet 2. mars 2009 #7 Skrevet 2. mars 2009 Jeg gikk ikke på vekta i det hele tatt i forrige svangerskap. Det er andre kliniske tegn som er viktigere i forhold til svangerskapsforgiftning, evnt. hyperemsis.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 Hmm... men jeg har lagt på meg mye de siste årene og er vel i kategorien lett overvektig nå..så jeg vil helst ikke veie meg i d hele tatt..vil ikke stille meg på en vekt engang liksom..jeg får helt angst av det..De kan dase evt tegn på svangerskapsforgiftning ved å måle blodtrykk og i urinprøver osv...jeg kommer til å nekte asså..jeg vil bare ikke..=( Føler meg som en flodhest fra før av om jeg ikke må gjøre det og.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #9 Skrevet 2. mars 2009 Dere kan jo veies, uten å se nummeret som kommer opp selv. Går an å tenke litt på graviditeten også, og barnet, og sette til side sine egne problemer for noen uker. Og la lege eller jordmor notere vekta uten at du ser det. Veldig viktig å se hvor mye du legger på deg, spesielt på slutten, pga svangerskapsforgifting. Jeg la på meg flere kilo på ei uke, og det var selvsagt ikke fett. Ble nesten krise pga svangerskapsforgiftning, og igangsetting. Så det er faktisk viktig.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #10 Skrevet 2. mars 2009 Ja d er det sikkert..men nå er d ikke sikkert jeg har d likedan som deg da. men nå har ike legen min veid meg i d hele tatt siden uke 7...jeg har ikke sagt noe om det ..og han har ikke nevnt veiing heller...så jeg vet ikke hvor mye jeg har gått opp engang..og hvis jeg får vite d poå noen måte kommer jeg vel til å flippe ut..man kan ikke legge til side sine egne problemer fordi om man er gravide da..d går ikke..men jeg får vel bare veie meg da. Men legen min sa at svangerskapsforgiftning kan man finne ut av uten å måle vekta. men jeg kommer vel sannsynligvis til å grue meg til hver eneste kontroll pga av dette og d er ikke akkurat så morsomt. jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan drite i vekta.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 2. mars 2009 #11 Skrevet 2. mars 2009 Ingen som kan tvinge deg til noe. Forklar situasjonen for jordmor/lege, så slipper du helt sikkert. Jordmoren min veide meg ikke sist gang, men nå sa jeg at jeg gjerne ville veie meg hver gang for å følge litt med på vekta.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #12 Skrevet 2. mars 2009 Jeg sa rett og slett at jeg ikke vil gå på vekta og at jeg kan holde øye med unormal vektoppgang. End of discussion. Må bare være bestemt nok jenter.
Miss Misantrop Skrevet 2. mars 2009 #13 Skrevet 2. mars 2009 Jeg ble ikke veid en eneste gang i mitt svangerskap. (Og JA, jeg var også den som ikke tok hiv test... ) Ikke at jeg hadde hatt noe mot det, men de sa det var gammeldags. Vel, nok om det. Jeg vil bare si at DU BESTEMMER OVER EGEN KROPP. Selv om du er gravid er du ikke umyndigjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå