hilrob Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Hei alle sammen=) Jeg er ganske ny på det her, første innlegg her! Jeg lurer så fælt på om jeg kan sette i gang å trene litt nå. Jeg har ikke trent noe særlig det siste året, men tenktejeg skulle ta meg et par ganger i uken nå som jeg har blitt gravid for å forbedre formen litt( har hørt noen rykter om at fødselen ikke akkurat er en orgasme og at man kommer best ut av det om man er i litt god form). Er det skadelig for fosteret om jeg tar meg et par spinningstimer i uken, eller f eks tredemølle og litt vekter? Vet at mange trener under graviditeten men da har de vel gjerne vært vant med å trene fra før de ble gravid? Vil nødig gjøre noe som setter i gang negativ virkning på den lille i og med at jeg er i ganske dårlig form fra før av.
treningsberta Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 bare å sette i gang å trene :-) Det er ikke farlig for barnet, men du skal passe deg for øvelser med mye hopp/støt - f.eks. high impact aerobic eller løping siden du ikke har drevet med dette tidligere. Kan føre til bekkenløsning. Spinning er kjempebra! Mange treningssentere har jo elipsemaskiner/stepmaskiner - dette er bedre enn tredemøller mtp dette. Svømming er også bra hvis du har mulighet til det. Trener du på et treningssenter, så kost på deg en times veiledning (gratis mange steder og....) for å få styrkeøvelser som er tilpasset formen din + graviditeten. Kan f.eks. være lurt å trene mage/rygg for å unngå ryggplager i svangerskapet i tillegg til litt styrke i overkroppen. Og bekkenbunnen da, men trenger jeg kanskje ikke si en gang... Knip i vei når du kommer på det, jo mer, jo bedre:-) Det du skal være obs på er å kjenne etter hvordan kroppen din reagerer på treningen. Får du f.eks. vondt i magen etter trening, har du tatt for hardt i. (Men kynnere er ikke farlig, kan være ubehagelig...) Kan også anbefale pilates hvis du har tilbud om det på et treningssenter. Kan gå på vanlige timer, men lurt å ta en prat med instruktøren før timen slik at han/hun kan gi deg ekstra veiledning underveis dersom det er noe han/hun syns du bør unngå, eller det er øvelser du syns er ubehaglig. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå