Gå til innhold

Hvilke vogn er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er allerede på leting etter vogn. Men hvilke vogn er best? Jeg vil helst ha vogn som er lett å trille...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forguder Simo :) Forrige gang hadde jeg kombi, men nå vil jeg ha duo, for der er bagen større, noe som er praktisk mtp at vi får barn på høsten/vinteren, og da har de mye klær, voksiposer ++..

Og det blir trangt i en kombivogn.

Skrevet

Det er nok utrolig mange gode vogner, men den jeg sverger til er:

Quinny freestyle 3 XL (3-hjuling), den er så fin å trille og styre, enkel i butikker, handlesenter, gå langturer (du setter da forhjulet i fast stilling). Denne vogna har dreamibag (når barna er nyfødt) og sportsdel fra rundt året og frem til ca 3 år. Vi hadde også maxi-cosi cabrio bilstol for nyfødt (var best i test i 2006 og 2007) og du får med adapter på vogna slik at du kan sette bilstolen direkte på vogna. Perfekt!!! Var sååå glad for denne løsningen i 2006 når jeg fikk min første.

Når jeg skulle til by`n å handle, og jenta mi sovnet i bilstolen, behøvde jeg ikke vekke henne når jeg parkerte, jeg tok bare hele bilstolen og klikket på vogna, hun kunne sove hele handleturen - så gleder meg til å bruke opp igjen utstyret i 2009 - jeg var ihvertfall veldig fornøyd!!

Den har håndbrems og stor og god handlenett i bunn, du kan også velge hvilken vei du vil at vogna skal peke, enten fremover eller bakovervendt, altså at barnet kan se på deg når du triller, eller se fremover på veien. Den er ihvertfall utrolig enkel med bare enkelt "klikk" system.

Lykke til i denne vogn-jungelen - det er masse, masse fint å velge mellom...

Klems

Skrevet

Det kommer helt an på hva du liker. Det er like mange meninger som det er småbarnsmødre. Det viktigste er at du finner ut hva du trenger, også jobber du utifra der.

- Vil du ha 3 eller 4 hjul?

- Bor du i by eller mer landlig?

- Blokk eller enebolig?

- Får vogna plass i bilen?

- osv osv

Jeg hadde i utgangspuktet lyst på 3 hjuling til første, men jeg syntes de var mer ustabile, og mindre bag.

Jeg endte opp med Emaljunga kombi/duo. Vi er veldig fornøyd med den. Den er lett og trille, også i ulent terreng og i snø. Den er litt tyngre enn 3 hjulinger å løfte på, men vi løfter sjelden på vogna. Det er passe stor bag, sportsdelen er fin, og vogna er stabil og god.

Du bør sette deg ned å finne ut hva som er viktig for deg, og ta deg en tur til forhandler og prøve litt forskjellig. Trill litt rundt i butikken og se hva du liker. Du har jo startet tidlig, så da har du jo god tid.

Skrevet

Hva er forskjell på kombivogn og duo vogn? Når det gjelder Simo? Jeg har termin på høsten, bør jeg velge duo da?

Skrevet

Det beste er å sette seg ned og tenke over når man kommer til å ha bruk for vogn. Og hvilke krav man har til vogna, for så å dra på en butikke med godt utvalg og få noen til å demonstrere vognene.

Husker da jeg skulle kjøpe vogn sist, det er så mye å vlege i at jeg gav nesten opp. Men her er noen tips til hva osm kan være avgjørende for vognvalg.

*Bor du i enebolig eller blokk? Heis eller trapp?

*Buss eller bil, stor eller liten bil?

*Lett eller tung, tenk deg om om du har bekkenløsning eller andre ting som gjør at en tung vogn kanskje ikke er det beste.

*tre eller fire hjul, har stor betydning for mobiliteten til vogna, hvor lett den er å svinge. finnes også firehjulinger med svingbare hjul forran. Ikek alle trehjulinger er like stabile.

*Vendbar sporsdel, mange av baggene er nå så småe at barnet må over i sportsdel veldig tidlig, det er ikke alltid like kjekt å sette ungen vendt fra seg da!

*Hvor skal du trille? På asfalt? Skogsvei? Kjøpesenter? Dette har mye å si for hvilken vogn som egner seg for deg.

*Hvor bor du? Snø på vinteren? Mye regn og vind? Dette har også betydning, men vil jo at ungen skal være trøtt og varm:)

*Skal bilstolen kunne settes på vogna?

Også pris da, det har jo også noe å si for enkelte, anbefaler dere å se på vogndilla.com - forbukretester og barnevogner, der står vognene alfabetisk, og de fleste er med! På finn.no finnes mange brukte vogner! Og det er også utenladske sider som sender vogner til Norge, men nå er ikke krona så sterk lengre, så da tror jeg ikke det lønner seg noe videre!

Lykke til i vognvalget, det er faktisk litt kjekt!

Jeg skal finne søskenvogn jeg denne gangen:)

Btw, mitt valg fallt sist på Bugaboo Cam, pga vendbar sittedel, enkel å trille og lett å løfte. (bekkenløsningsmamma)

Ps;

Ikke stol på andres anbefalinger, dra til butikken og prøv vognene på egen hånd!

Skrevet

Jeg har to vogner, simo kombi og Quinny freestyle 3 XL ! Avhengig av begge til forskjellig bruk, men til spedbarn mener jeg personlig at simo er best, liten plass i Quinny freestyle 3 XL.

Skrevet

Ta en titt på tfk joggster twist. Stabil og lett trehjuling med ganske stor bag. Stor sportsvogn som kan brukes hele vognperioden. Veldig god å trille, er lett å slå sammen og blir liten sammenlagt. Den er i tillegg veldig fin å se på:-) Sportsdelen kan ikke vendes mot deg, men jeg syntes ikke det var noe problem. Gutten min ville opp å se rundt 5 mnd alder så da tok vi vekk baggen. Han elsker å sitte å følge med. Dessuten er det et stort vindu i kalesjen så du kan hele tiden se den lille!

Har aldri hørt om noen som ikke er fornøyd med denne vogna.

Det eneste negative er at det er vanskelig å komme til i handlekurva under når sportsvogna har full liggestilling, men det er bare en bagatell!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...