♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 Hvordan opplever dere den? Kom den gradvis,eller nokså med èn gang? Jeg er nå nesten 24 fullgåtte uker. Bekkenet/korsryggen begynte å skape seg så smått da jeg var ca 18 fullgåtte uker, men ikke sånn at det hindret meg i noe. Men de siste 1,5-2 ukene er det blitt mye verre... Jeg har vondt eller sterkt ubehag foran ved skambeinet. Dette gjelder når jeg f.eks. ligger og skal løfte beinet, gå over dørterskler eller ta av skoene. Men det som virkelig setter meg ut av spill er min venstre side ved korsrygg og rumpeball og lår. Der svir det konstant. Legger meg med det og våkner med det. Men det som virkelig gjør vondt er at det rett som det er "hogger" til, akkurat som en kniv bli kjørt inn i siden. Dette er blitt så plagsomt at jeg har problemer med å fungere. Hvis jeg sitter mye, blir det verre, dersom jeg ligger for lenge blir det verre, og går jeg for mye blir det verre. Må liksom ha små doser av de ulike for at det ikke skal bli kjempe ille. Skal til manuell terapeut, men har først fått time i midten av mars... så må nok smøre meg med tålmodighet....
Underveis --> Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Høres ut som meg dette :-) Kom gradvis. Her setter det seg også i muskulaturen særlig i rumpeballene. Får nå isjaslignende smerter når det knyter seg som verst. Løses fint opp hos fysioterapeut, men blir fort dårlig igjen om jeg ikke holder meg ganske så i ro. Det betyr ingen turer med hunden, ingen tunge løft, og ikke noe utpreget husarbeid (ikke for at det er noe jeg griner av!). Jeg kan sykle på ergometersykkel, da dette ikke belaster selve bekkenet. Så strekker jeg den varme muskelen etterpå. Blir litt stutt i stega etterpå, men blir ikke verre i etterkant. Deilig å gjøre noe aktivt i et så stillesittende liv. Er fysioterapeuten min som styrer denne treningen. Varme bad i badekar er deilig. Særlig smart før jeg skal gjøre noe jeg er litt usikker på hvordan jeg tåler. Tur i mange minusgrader kan jeg bare glemme. Muskulaturen fryser helt til. Har rullet sammen en dyne på kortsiden og sydd dynetrekket sammen slik at det blir en pølse. Denne ligger mellom beina mine på natten slik at bekkenet avlastes. Veldig deilig! Prøv det! Viktig at bekkenet får hvile skikkelig når du ligger, så det er sikkert et tips du får uansett hvem du går til. Lykke til! Det er skikkelig dritt ;-)
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 2. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2009 Varme bad har jeg allerede funnet ut av. Jeg brukte den metoden masse i mitt forrige svangerskap. Men da var jeg ikke så ille som nå. Bare jeg unngikk husarbeid og tunge løft, fungerte jeg helt greit. Jobbet faktisk hele svangerskapet. Pute mellom beina har jeg også, men bør kanskje vurdere å få ordnet meg en dyne, slik at den avlaster enda bedre. Er du sykemeldt? Jeg har til nå vært sykemeldt av helt andre årsaker. Var til lønsj på jobben forrige uke for å hilse på. Var helt ødelagt etterpå... det ble rett og slett for mye.
Betty♥prinsen og nurket på vei Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 Hei! Dette hørtes ut som meg også.. Jeg har hatt de smertene du beskriver siden uke 18, men begynte å gå til akupunktur.. Nå kjenner jeg det kun hvis jeg overanstrenger meg og når jeg snur meg i sengen om natten.. Jeg kan sitte, stå og gå mye bedre og lengre enn før. Nesten ikke vondt i det hele tatt.. Klarer til og meg og gå opp trapper uten å dø av smerte!!!
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 2. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. mars 2009 Hadde god effekt av manuell terapeut - så dit skal jeg... å gå opp trapper er ingen problem, men å gå ned trapper derimot :-( Ser ut til at flere har opplevd det samme, på omtrent samme tid....
Underveis --> Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Ja, det er no' dritt. Blir jo som regel ikke noe bedre i de neste svangerskapene heller, så her skal jeg trene opp kroppen etterpå, det er helt sikkert! Fysioterapeuten har jo påpekt flere "feil og mangler" ved meg som ikke gjør sakene noe bedre *hehe*. Er sykemeldt ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå