Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #1 Skrevet 2. mars 2009 på å planlegge et bryllup? (er så stille på bryllupssidene) når man: 1) får bestilt lokalet på "dagen" 2) kirke/sorenskriver på "dagen" (vi bor på lite sted, så antall lokaler er stort i forhold til slike arr..) 3)man har bestemt seg for cateringfirma (altså, vi har brukt et flere ganger innad i familien på ulike arr. og det er dette som er aktuellt) 4) mannen skal leie dress 5) brudekjolen skla være rimelig,- FINN eller JK.dress el blir nok brukt 6) lokaler og evt kirke skal pyntes av leverandør av brudebukett (også "bestemt" her,- kjenner noen som driver med blomsterdeko.) Går det greit på en ca 3 mnd, i verstefall 1-2 mndr??? Skjønner MIN kjole kan bli det kritiske ut fra hva andre har sagt,- men jeg bryr meg ikke så mye om den,- bare jeg føler meg fin så trenger det ikke være brudekjole engang...Så hva mener dere som VET hva man må bruke tid på??? Evt "glem" kjolen,- men resten av ting? Invitasjoner er vi heller ikke så nøye med,- de som kan komme kommer,- også har vi heller et større "slingringsmonn" på mat og drikke )
~Roskva~ Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Jeg har noen venner som bestemte seg på mandag, ordnet lokale, mat og dommer på tirsdag, sendte invitasjoner på sms på onsdag - og giftet seg på lørdag. Det hender det holder med en ukes planlegging :-)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #3 Skrevet 2. mars 2009 HI her.. Den var vel litt drøy..) Vi er ikke forlovet enda,- så jeg tenkte vel litt i de baner også...Altså er det noe frist på de papirer man må sende inn f.eks,- og om det er noe juridiske "greier" som dukker opp som man ikke vet om hvis man ikke har vært gift før? Eller er dette også gjort på ei uke? Men ei uke ) He.he, skal vi be "alle" så bli det 150,- mange SMS det, og et så stor bryllup, evt,- må kanskje planlegges litt mer..Altså at cateringfirma trenger 1 mnd på for bestillinger til over 50 pers osv...... Nei, vi får se....VI har snakket om bryllup, vi har vært sammen i 10 år til sommeren,- men vi har ikke råd til så utrolig mye da..Er redd drikken vil koste for mye,- mat får vi ta "nødløsning" sodd evt,- og hjemmeplukket multer (multekrem) til dessert ) Men ønsker og holde mulighet for "storbryllup" åpen,- også har jeg tenkt å spørre i helga om vi skal gå for bryllup til osmmern:o) Ikke noe frieri, bare en "faktasamtale"...
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #5 Skrevet 2. mars 2009 Jeg fridde og vi giftet oss 3 mnd senere.Brukte kanskje 2,5 av denne tiden på å ringe rundt og ordne ting. Jeg syns det høres rart ut at andre klarer det på 1/2 uker når vi var veldig heldige og fikk prøvingsatesten kun 5 uker etter at vi sendet inn søknaden, enda de sa det kunne ta opp til 3 mnd å få svar. Måtte ha atesten før vi kunne bestille tid på Tinghuset.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Ok. Så prøvingsattesten kan ta litt tid. Men den har vi isåfall tid til om vi bestemmer oss til helga: Hva med forloverne? Må de sende inn noe papirer de også? Må de "bevise" at de kjenner oss, og at de kan bevitne vi er ved våre "fulle fem",- eller er det slik man kan ta "på dagen",- altså samtidig med at man bestiller kirke/tinghus?? HI Ps,- moror og høre at folk faktisk "greier" å gifte seg uten å bruke "et år av sitt liv" på det..Har liksom ikkel yst til å legge så mye tid,-eller penger inn i det..Fallhøyden blir så stor..Ønsker å evt fokusere på det som en "god fest i gode venners lag",- og ikke noe mer "seriøst" enn det......Eller,- bare gifte oss i en liten, privat seremoni.....
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #7 Skrevet 2. mars 2009 Det går fint! Man må sende inn egenerklæring og forlovererklæring til folkeregisteret, den første skriver dere under på sjøl og den andre må forloverne bevitne at dere er "ved deres fulle fem" ja. For oss tok det ca to uker å få denne attesten etter at vi hadde sendt inn papirene. Dokumentene finner du på nett. Vi gifter oss 11 juni og skal ha en femretters med familien den dagen, og så en vennefest 12 juni. Starta med å spørre forloverne i jan, ordne prøvingattest (ferdig tidlig febr), så på noen lokaler fra tidlig i febr til midten av feb, bestemte oss så og nå er det booka (vi måtte ha festen en fredag, vanskelig å finne ledig lokale lørdager). Avklarte med kokk i helga, menyen er klar og han leverer også tapas til vennefesten. Neste skritt er vel invitasjoner, de må vel ut snart, tenkte å få dem ut innen 3 måneder før festen (men har varslet en del folk om at de må holde av dagen). Har begynt å se på kjole, men enig med deg, det ordner seg alltids, jeg er ganske gjennomsnittlig i størrelse, så det fins mye på finn, og JKdress leverer vel på 3 uker. Min erfaring er at det lønner seg å finne lokale først, det er det som haster mest. Og evt. ttme på tinghus/kirke hvis dere skal gifte dere en lørdag.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 Takker. Om det "ordner seg" i helga, så ligger vi vel ca likt i løypa vi da..Kirke/tinghus kan bestilles på mandag, lokaler likeså..Menyen må vi bli enig om (sodd eller catering) så kan det også bestilles på mandag...Og jeg vil gjerne ha bryllup i slutten av juni/juli, eller i slutten av august.... Eller, om JEG får det som JEG vil..Vi tar bare en "privat seremoni"....Og evt ordner med fest en annen gang...TIl jul, eller evt i sommer,- men da bare "venne-fest" ikke bryllup, mtp taler, gaver etc.... HI.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2009 #9 Skrevet 2. mars 2009 Anonym 12.40 Hvor tidlig i februar er den stemplet? Det er kun 4 mnd varighet på atesten og så må det søkes om ny.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå