Gå til innhold

Legekontroll/svangerskapskontroll


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har noen forundringer...

Venter nr 1 og er 16+3.

 

Jeg var hos legen i uke 8 til svangerskapskontroll og leverte urin- og blodprøve, søkte tid til UL og fødeplass..

Da vi var ferdige sa legen at det ikke skjer noen ting før jeg skal på UL, men at det var vanlig med en legetime i uke 22.

Han sa også at jeg kunne ringe til helsestasjonen om jeg ønsket svangerskapskurs ol.

Da jeg ringte til helsestasjonen sa de at jeg kunne ringe tilbake etter UL og at jeg ikke skulle komme dit før i uke 24..........

 

Synes det er så rart at det ikke er noe mer...

Har ikke fått tidlig UL, gynekologisk undersøkelse, hørt hjertelyd eller noe... :(

Har dessuten masse ting jeg lurer på.. Endel plager med trykk i brystet og hodepine.. Og uklar, melkehvit-gul urin.

 

Har fått tid til UL i uke 19, så det er fortsatt 3 uker til.

 

Er dette vanlig??

 

Hilsen litt bekymret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Syns det var litt lenge for deg å vente helt til uke 19 før du får noen svar. Jeg var til legen i uke 11 på min første kontroll, deretter var jeg hos jordmor også i uke 11, samt i uke 16. I uke 16 fikk jeg høre hjertelyden også. Har fått en oversikt over svangerskapskontroller i kommunen min, den er som følger:

1.kontroll: uke 8-12 : Lege

2.kontroll: uke 16: jordmor

3.kontroll: uke 17-19: ultralyd

4. kontroll uke 24: jordmor

osv

Kan tenke meg at denne er noe lunde lik rundt om i landet.

 

Jeg syns du skal ringe å bare bestille en time med jordmor uansett hva de sier på helsestasjonen, dette er din rett som gravid. Kan ikke tenke meg at du skal gå halveis ut i svangerskapet før du får den informasjonen du trenger.

 

Det med hodepinen er vanlig og går nok over etter hvert. Du får drikke mye vann.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syntes jeg du skal ringe legen din og bestille time og si at du trenger litt mer oppfølging. Har selv oppfølging 3 hver uke.. fått beskjed om at dette er vanlig.. men mulig praksisen er forskjellig. Men ikke still spørsmål. Si at du TRENGER en time. At det er første gang, og at du har så mange spørsmål. Om de da ikke tar deg inn så er det noe som er gærnt :-) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg ikke at det var noe særlig rart med planen for kontrollene. Jeg har ca samme skjema selv, var hos lege ca uke 12, skal på UL uke 19, til jordmor ca 4 uker etterpå og til lege igjen 4 uker etter dette.

 

Men den urinen din synes jeg høres litt mystisk ut. Synes du skal stikke innom legekontoret med en urinprøve. Sykesøsterene sjekker den på 1 minutt, og så får du svar på om noe er galt og om du burde møte legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent det samme som meg.

Lege uke 8

Lege uke 12

Jordmor uke 14

Lege uke 19

Ultralyd uke 20

Jordmor uke 24

(sånn planen ser ut nå iaffal :) Er kjempefornøyd med hvor god tid de tar seg og legen setter av dobbelt så lang tid til meg hver gang jeg er der for han vet det er mitt første svangerskap! Fantastisk!

Mener jeg har lest et sted at man skal ha en sjekk i måneden... Nødvendigvis ikke fra uke 8, men utover... Uansett syns jeg du kan kreve å få legetime iaffal! Man vil jo vite at alt er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jordmoren jeg går til vil ha alle inn 1 gang i mnd i tilegg til ordinær ul.

Hun mener at det er like viktig å følge opp i svangerskap nr 1 som i nr 3 eller 4. Både for mors del og babyen. Hun mener det er viktig å føle seg ivaretatt når man er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...