trøndermamman87 Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Før eg ble gravid trente eg 5 dager i uken. 3 dager spinning, en dag step og en dag bodypump. Nå er jeg livredd for å skade fosteret med treningen. (hadde en ma i sommer) Har gått ned til 3 ganger spinning i uken. er 4+5 i dag. er det skadelig? noen som vet? Takknemlig for svar
punky......:) Skrevet 2. mars 2009 #2 Skrevet 2. mars 2009 Hei!!! Bare tren som før du, det er ikkje skadelig. Bodypump e veldig bra å trene når en e gravid. Du kan også trene step og spinning. Men d som e viktig e å lytte til kroppen!!! Er det vondt eller ubehagelig så skal du ikkje gjøre d. Eg og trente MYE før eg blei gravid, men eg e så dårlige at eg ikkje orke noge aent enn å gå 50% på jobb og ligge resten av dagen på sofaen Gal gleder meg t formen blir bra og eg kan spinna og pompa jern igjen Eg e 10+5 i dag. Lykke klem
Babydarling,og-Noah2010 Skrevet 2. mars 2009 #3 Skrevet 2. mars 2009 Hei,jeg trener akkurat som før.Jogger ca 4g uken samt at jeg er Body pump instruktør og det har jeg tenkt til å holde på med så lenge det går. Har hatt kunder på timen min som har holdt på helt til de fødte,bare si ifra til instruktøren så du kan få andre alternativer når det er vondt eller vanskelig med noen av øvelsene. God trening
Gjest Skrevet 2. mars 2009 #4 Skrevet 2. mars 2009 Hei...jeg har det på samme måte. Er livredd for å trene like mye som før. Tror jeg har lest meg ihjæl på temaet på nettet i det siste, og det eneste alle sier man skal holde seg unna er aktiviteter der det er fare for fall/slag o.l.... Spinning, step o.l er visstnok kjempebra! Jogging har jeg faktisk lest delte meninger om. Noen nettsider sier at man ikke bør jogge, mens andre steder står det at det er bra å jogge. Er kjempeusikker her. Vi har en joggegruppe på jobben, som jogger en gang i uken (rundt 6 km)...og nå vet jeg ikke om jeg tør det lengre.... Men spinning og Power (styrke) går jeg mest på nå. (er 6 uker på vei) Styrer unna sit-ups. Flere som kan gi tips i dette???
Mama,sunshine-kid og lillesøs Skrevet 2. mars 2009 #5 Skrevet 2. mars 2009 Sniker meg inn fra 3. trimester... Tren i vei! En MA vil ikke ha noe med din fysiske aktivitetsnivå å gjøre, men med at det er noe galt med embryoet/ vekstvilkårene. Du kan ikke "hoppe på deg" en MA/ SA. Lytt til kroppen, husk ak du ikke skal trene for å bli i bedre form, men for å opprettholde formen så lenge som mulig. De hardeste intervall-øktene kan du styre unna, ellers er det kun "hard" sport (boksing, kampsport) du skal holde deg unna. Og mage, det kan du trene hele svangerskapet, med unntak de rette bukmuklene (vanlig sit-ups) fra magen begynner å bule. Dette fordi megemusklene deler seg, det er ikke farlig, men ikke pent da det ikke er sikkert at de gror pent sammen igjen. + trykket på bekkenbunn blir unødvendig stort. Hilsen :fortsatt på trening 3-5 gr. pr uke, 34+3
Babydarling,og-Noah2010 Skrevet 2. mars 2009 #6 Skrevet 2. mars 2009 Jeg spurte legen min ang jogging,hun sa at så lenge det var i snakke tempo og jeg ikke følte noe ubehag så var det helt greit. Men at jeg selv ville merke det når magen ble for stor. Sit ups kan man ta ut 1.tri så bør man gå over på planken eller lignende statiske øvelser.Ikke fordi det er farlig men fordi den rette magemuskelen deler seg og man har ikke samme kontroll på øvelsene lenger.Det er viktig med sterke magemuskler for ett letter svangerskap og fødsel.Legg inn trening av rygg og bekkenbunn også
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 2. mars 2009 #7 Skrevet 2. mars 2009 Kroppen sier klart fra selv når den ikke vil jogge mer :-) Ellers er det bare å trene i vei!
mum Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 Trening under svangerskap er bare bra, trener man går fødselen lettere også. jeg er 5 uker på vei og trener to ganger i uka på treningsstudio som før
Mammaen til Daniel og Ida :O) Skrevet 2. mars 2009 #9 Skrevet 2. mars 2009 Jeg trente 5 ganger i uken før jeg ble gravid. Har vært så uggen siden uke 6 at jeg ikke har orket å trene noe fram til nå. Er 11+4 i dag. I morgen skal jeg ta min første spinningøkt. KOmmer til å trene moderat og ikke løfte så tunge vekter som jeg gjorde før, men jogging holder jeg meg unna.
lille frø, mor til to Skrevet 4. mars 2009 #10 Skrevet 4. mars 2009 Hei Jeg er gammel toppidrettsutøver. Da jeg var gravid fikk jeg beskjed om bare å kjøre på, ikke farlig. Under trening var jeg ekstremt sliten og noe smerter. Jeg aborterte i uke 13. Vi vet ikke om det var pga trening eller kromosonfeil. Jeg søkte mye på nettet og jeg fant en dansk artikkel som advarte mot mye trening. Før graviditeten trente jeg fire timer hver dag, under graviditeten gikk jeg ned til ca en time pr. dag. Neste gang jeg blir gravid skal jeg trene så lite som mulig. Dvs; gå litt, svømme litt, bare for å holde meg i bevegelse, ikke noe mer. Dette så gynekologen til meg.
Happy2BeMumTo3 Skrevet 4. mars 2009 #11 Skrevet 4. mars 2009 Hei! Likte svaret til Mama,sunshine-kid og lille frø og ellers mange andre kloke svar her . Når man er vandt med å trene før graviditet kjenner man kroppen sin ganske godt og kan ofte selv kjenne på etter hvor mye/lite trening er bra for en . Men ikke vær redd for å spørre noen på treningssenteret på hva som er best for deg og trening under svangerskapet . Er selv bodypump instruktør, og trener det meste i saltimer . Idag var jeg på Bodycombat som jeg er så glad, friboxing/thai chi og andre kampsport øvelser . Syntes jeg det blir for hardt tar jeg det bare litt roligere . Det er så deilig å kunne trene og få energi og føle seg bra Så syntes alle som liker å trene bare fortsette og kose seg med det! Så lenge man orker og føler seg vel med det! God trening :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå