Gjest Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Skal feire bursdagen til lilletroll etterhvert. Vi feirer ikke hjemme, men jeg skal ha med en kake. Flere som kommer som ikke liker sjokoladekake og ostekaken jeg får ordentlig til føler jeg er litt "voksen" i smak - vil jo at bursdagsbarnet skal få en smak ôg. Iskake kanskje?....Noen med forslag eller gode oppskrifter? Kan jo nevne at jeg er håpløs med sukkerbrød så enhver hjelp til å få til det tas imot med åpne armer
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Mine råd om sukkerbrød bunner er vel kanskje sånn som alle kan. Men jeg har ikke laget mange selv så for meg er de gode hehe.. Lager stort sett sjokolade kaker og ostekaker selv. Har en veldig god og enkel ostekake oppskrif hvis du trenger? Som barn også liker:) Mine (les: min mors) råd om sukkerbrød bunn: Ikke helt ferske egg (vi har høner selv, og hun sier hun må bruke de gamle eggene til baking) La eggene få stå i rom temparatur en stund. Pisk dem godt med sukker til eggedosis. Når så melet skal inn på det nesten ikke røres i. Men bare jevnes veldig sakte og forsiktig inn i eggedosisen. Ikke åpne stekeovn døra når den steker. Tror det var det jeg kom på.. Har også lagt gulrot kake (veldig enkel), som barna og de voksne likte veldig godt:)
Gjest Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Har også en god gulrotkake på lur Tenkte i utgangspunktet å lage marsipankake, men orker/gidder ikke mange forsøk på å få til kakebunn :-/ Får tenke litt på det, ender opp med en ostekake lell, tipper jeg...
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 Hva med gelèkake eller fromasjekake? Sistnevnte med fruktcoctail og sjokoladebiter i. Er i alle fall en suksess her i gården
Gjest Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Hjelpes, har jeg aldri laget...har du oppskrift du vil dele med deg?
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 Du lager bare to pakker gelé etter oppskrift på pakken. Så pisker du 2 pakker kremfløte til krem. Vent til geléen er blitt kald, men ikke stiv, og bland den inn i kremet. La dette stivne litt. Bruk 1 boks fruktcoctail. Hell av kraften og legg de på torky tørkerull eller lignende, så du får av all krafta. Hakk en stor plate melkesjokolade i biter. Bland frukten og sjokoladen i det øvrige. Sett en smurt kakering på et kakefat og hell blandingen over. La det stå i kjøleskapet natta over. Før servering kan du gjerne pynte kaka med noen kremtopper og/eller sjokoladeblonder/sjokoladehjerter. Dette er lett som en lek
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå