Gå til innhold

Er det noen som har råd.. Irriterer meg sånn over svigermor..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker jo i utgangspunktet å ikke la meg irritere.. Hun er jo ei snill dame.. men kjenner at jeg er litt lei av at hun kommer på besøk 2-3 ganger i uka, føler da at jeg må sitte sammen med henne og lillegutt, for å være høflig. Skulle gjerne fått unna litt husarbeid. Hun får alltid kaffe+kake, middag innimellom. Hun klager over at vi kjøper alt for mye til sønnen vår. Jeg føler at vi har kjøpt det vi har trengt (mye brukt og gått på loppis) og fått endel. Av henne har vi fått hjelp til bilsete og et armbånd i sølv når han ble født,, han er nå 7 mnd. Hun har heller ikke spesielt dårlig råd. Merker at jeg blir irritert når hun sier har han fått ny dress igjen. etc.. selv om han har vokst ut av den gamle, og dessuten har fått den i gave. Hun blir sur hvis vi lar farfaren passe gutten vår noen timer. Da ringer hun å sier at vi aldri spørr henne.. selv om det ikke er sant. Når hun passer han så føler jeg at jeg må ordne med alt fra påkledning til mat.. tar lite initiativ. Og når hun har skiftet bleie så har hun problemer med å få bleien til å passe eller kneppe igjen bodyen selv om vi har vist henne det mange ganger. Hun kaller lillegutt for "gammern".. Virker ikke som hun hører etter når vi snakker. Vi kan ha snakket om en ting flere ganger, hvor hun senere stiller seg helt uforstående til temaet. Hvis hun skal passe sønnen vår så må vi ha med absolutt alt.. vi har forsøkt å spørre om hun kunne kjøpt en reiseseng og dyne og en billig spisestol.. men uten hell.. Blir så tungvint at hun passer. Vet at jeg ikke bør henge meg opp i disse småting, men ikke lett. Noen råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å fokusere på deg selv oppe i det hele, og legg til rette for et odt forhold mellom barn og bestemor. Hadde vært trist om han ikke hadde henne, ikke sant?

Ingen er perfekt.

Skrevet

Jeg hadde blitt sliten av besøk 2 til 3 ganger i uken. En blir liksom trøtt av folk uansett hvem de er.

Samtidig er jeg enig med deg, at tar hun initiativ til barnevakt så ofte, kan hun møte dere på midten. Ellers blir jo det å ha barnevakt mer stress enn å være hjemme med ungen selv.

Men folk er helt klart forskjellig. Men mener du at dette er noe som ikke passer deg, så er det tilfelle for deg. Da spiller det ingen rolle hva andre måtte mene.

Du kan kanskje være så freidig at du kjøper en billig reiseseng og stol, som du sier skal stå hos henne. Da bør hun ta hintet!

Skrevet

Takk for svar, er selvfølgelig glad for at hun ønsker å ha et godt forhold til barnebarnet. Og ingen er perfekt nei. Skal forsøke å jobbe med meg selv.

HI

Skrevet

Skjønner at det er kjedelig å snakke for døve ørere.

Men å forvente at besteforeldrene ska ha en reiseseng, spisestol o.l syns jeg er for mye.

Kjøp en reiseseng selv da vel! Er vel greit å ha hvis dere skal ut og reise også. Dyne er vel heller ikke spesielt vanskelig å ta med. Det er dere som har barn, å det er dere som må pakke når dere/barnet skal på overnatting.

Nå har besteforelderene til min gutt kjøpt en spisestol de har stående der. Men uten oppfprdring fra med. Ellers har jeg kjøpt en reiseseng som står hos dem. Dyne pakker jeg med hver gang.

De ander besteforeldrene viser ingen interesse for mini. Det er mer trist syns jeg.. Vær glad hun vil stille opp.

Skrevet

Det med reiseseng og stol er et godt tips.. Takk.. det skal jeg gjøre, da blir det mye enklere for oss at hun passer.

HI

Skrevet

Kontra: jeg har ikke spesielt godt forhold til mine svigerforeldre, men de har seng, dyne, pute og stol klar for evnt overnatting av barnebarn.

Jeg syns det henger litt sammen med den totale interessen for å "overta ansvaret for et lite barn".

Men selvfølgelig kanskje jeg er mer heldig enn andre..Forresten "de andre besteforeldrene" har også snakket om... "vi har seng og dyne, bare ring om dere trenger avlastning"..tror ikke det er så unormalt.

Skrevet

..det var til 20:28 her..

Skrevet

2-3 ganger i uka er mye, spesielt hvis du skal servere henne noe hver gang og underholde henne. Jeg hadde heller gitt henne en kanne med kaffe og en pose kjeks. Deretter hadde jeg sagt så fint at du kom for å være sammen med "barnetsnavn" for nå hadde jeg virkelig trengt å få gjort noe husarbeid.Så Holder du deg unna stuen og får unna vasking og annet husarbeid i andre rom.

Hun vil jo tross alt fortsette å forvente at du disker opp og bruker all tid på henne når hun kommer. Så lenge du fortsetter å gjøre det. situasjonen er jo litt din skyld også sånn sett.

Skrevet

sorry altså, men hvorfor ska hun kjøpe reiseseng o.l å ha til seg??

jeg har kjøpt sånne ting som både mine foreldre å svigerforeldre kan ha stående hos seg (om de vil å har plass)

tar det jaggu ikke som en selvfølge at de skal bruke penger på det!

det er jo ikke de som har skaffet seg barn men jeg..

Skrevet

Jeg skjønner du blir lei av så mye besøk;)

Men å forvente at hun skal kjøpe seng, dyne og stol er litt drøyt.

Vi har selv kjøpt en reiseseng som står hos farmor, dyne låner vi av henne når lille er der (går fint med stor dyne, er bare å legge dobbel), og stol kjøpte hun på brukthandel til 50 kr. Men det er jo ikke krise om man ikke har stol heller da.

Skrevet

Mine foreldre har alt av barneutstyr for de ønsker at barnebarna deres skal komme på besøk og at det skal være lettvint for oss foreldre å komme til de.

Vi har kjøpt reiseseng, spisestol, stellematte osv som vi har hos hans foreldre slik at det skal bli lettere for oss å besøke de.

Jeg syns 2-3 ganger i uken er alt for mye. Hadde ikke orket mer enn 1 gang toppen. Dette må jo sønnen hennes ta opp med henne eller så får han underholde sin mor.

Skrevet

Eg hadde blitt GAL dersom min svigermor / svigerforeldre hadde kommet på besøk 2 - 3 ganger i uken!! Det er altfor ofte... Det hadde eg ikke gått med på i det hele tatt! Synes ikke at det er for mye å be om at besteforeldre skal ha seng og dyne hos seg, synes at det er en del av bestemor rollen å ha mulighet for overnatting. Men det går selvføgelig ann å kjøpe det til henne...

Eg hadde nok ikke brydd meg så mye om de har dyne eller ei (selv om eg synes at det hadde vært naturlig å hatt det...), men derimot det besøksopplegget hennes... Det hadde gjort meg GAL!!

HI, eg støtter deg!!

Skrevet

Og hvorfor kaller hun barnet ditt for "gammern"??? Det var nesten ekkelt synes eg....

Men beklager, du ba om råd og det har du ikke fått av meg.... Ble bare så sjokkert...

Eg tror ikke at eg hadde overlatt ungen min hos en så distré damen som hun, som sliter med å bytte beie, kle på ungen osv... Men dersom du ikke synes at det er så ille som det høres ut som så tilby dere å kjøp inn seng, dyne, stol osv. Det får dere jo billig enten på finn eller på loppis.

Synes du skal engasjere mannen din i dette og få han til å snakke med henne ang besøks hyppigheten, og hva hun tillater seg å si om deres innkjøp. Hun trenger OVERHODE ikke å bry seg om ny dress o.l.

Eg synes du høres utrolig tålmodig ut...

Føler mannen din det samme som du gjør?

Skrevet

Hvorfor skal hun kjøpe reiseseng, dyne og spisestol? Kan ikke dere gjøre det selv? Er da deres unge.

Det andre vet jeg ikke hva dere skal gjøre med.

Skrevet

Svigermor og svigerfar er skilte, skal HI og mannen da måtte kjøpe 3 ekstra senger, dyner og stoler?? Nei det synes eg godt at besteforeldre kan kjøpe inn selv. Blir sikkert ikke det eneste barnebarnet heller.

Skrevet

Er det virkelig så stort problem å pakke med seg reisesengen de gangene man er ute å reiser? Stol er en ting. Men det finnes mange varianter av stoler som man kan ta med seg også, som holder i massevis når man er på besøk.

Man kan da ikke kjøpe et sett til hver av besteforeldrene, men syns ikke foreldrene heller trenger å gjøre det. Man kommer langt med en reiseseng. Det heter forresten reiseseng av en grunn. Den er enkel å ta med seg. Pakke med seg dyne er vel null problem?

Å den reisesengen syns jeg foreldrene skal stå for, så lenge besteforeldrene ikke har sagt at de skal kjøpe den.

Skrevet

Hadde nok blitt sprø av besøk så ofte, ja!

Jeg syns ikke det er for mye å forvente at hun har reiseseng og stol. Mine foreldre har kjøpt vanlig babyseng og dyne, og har stol fra da vi var små. Svigerforeldrene mine har ikke babyseng, men de vet at vi pleier å ha ungene oppi hos oss når vi sover der (de bor i utlandet, så vi er ikke der så ofte), men svigerfar har laget babystol som er veldig flott.

Kanskje hun kommer så ofte fordi hun vil være til nytte, og syns det er litt dumt at du er der hele tiden? Jeg har et litt anstrengt forhold til svigermor, men jeg pleier å la henne være litt alene med barna, så hun ikke tenker at jeg sitter der og glor på henne. Det tror jeg hun setter pris på. Kanskje hun blir sur hvis farfaren "får" passe, fordi hun sitter der og har kjempelyst til å ta barnet ut på trilletur eller noe? Men så tør hun ikke å spørre... Enig i at du må begrense serveringen. Det er jo ingen kafe du driver! Hun får hjelpe til, i det minste.

Det med at hun ikke får bleien på, kan jo være prestasjonsangst hvis du ser på. Men det er vel ikke verdens undergang hvis den sitter litt skjevt (da må hun bare skifte igjen hvis barnet blir vått!). La henne prøve seg og slippe til, så går det nok seg til.

Når det er sagt, blir jeg forferdelig sur for mange ting svigermor gjør, selv om det er helt irrasjonelt, og jeg ikke ville ha reagert om min mor gjorde det samme. Så sånn er nå det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...