Gå til innhold

Dere som er kristne..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan rettferdiggjør dere at Gud da gjør ufattelige ting (lar små barn lide og dø f eks)?

Kan han ikke stoppe det hvis han vil?

Kom til å tenke på det da jeg var inne på en blogg om en døende mann i et kristent miljø. De tror Gud kan, men sannsynligvis dør han jo likevel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg rettferdiggjør det ikke. Det trenger jeg ikke. Jeg forstår ikke alt, og har ikke svar på alt. Hvis jeg forstod Gud helt og fullt, hadde det ikke vært noe særlig å TRO på.

Jeg tror helt klart at Gud kan stoppe all lidelse og død. Stoppe alle kriger og fjerne alt som er vondt. Og det tror jeg han skal. Men vi er ikke i himmelen enda.

Skrevet

Men hva er da vitsen med denne lidelsen? Kunne jo bare kommet rett til himmelen da?

Syns det blir for dumt å lene seg tilbake å si "Gud vet alt, ikke jeg".

Skrevet

Jeg er ikke kristen, men kan si litt om hvordan noen av dem tenker på dette her.

Gud har gitt mennesket fri vilje, også fri vilje til å gjøre vondt mot hverandre. Det er ikke guds feil at det skjer vonde ting, det er menneskers skyld. Gud kan ikke blande seg inn i fri vilje, da ville det ikke være fri vilje lenger.

Når det skjer vonde ting ikke andre mennesker er skyld i vil gud alltid ha en eller annen mening med det selv om ikke vi kan se det.

Jeg tror ikke på gud. Jeg tror at naturen er sånn, brutal og grusom i våre øyne. Dyr som eter dyr, levende, piner andre dyr, dreper sine søsken. Mange babydyr må lide og dø. Hvorfor skal det være noe unntak for mennesker?

Skrevet

Anonym 20:22

Jeg tror at Gud vil at vi skal elske han. Av egen fri vilje, ikke fordi han har bestemt at vi skal det. Som roboter. Derfor har vi fri vilje. Og dermed også mulighet til å gjøre vonde ting.

Vitsen med lidelsen? Syns det er et håpløst spørsmål. Jeg tror ikke Gud er skyld i noe vondt, eller vil noe vondt. Jeg tror han lider når mennesker har det vondt. Det ideelle hadde jo vært at alle kunne kommet til himmelen, men der er vi tilbake til den frie viljen...

Jeg lener meg ikke tilbake. Jeg tenker, leser, funderer, og er et spørrende og kritisk menneske. Men jeg har likevel ikke noe problem med å si at jeg ikke vet eller har svar på alt.

Mennesker har lurt på akkurat dette i tusenvis av år. Det kalles det ondes problem. Hvis du har svaret, som det første mennesket noensinne, vil jeg bare si gratulerer.

Skrevet

Signerer anonym 21.57! Og vil tilføye at: Det finnes en Djevel også! kanskje begynne å skylde på han istedet for Gud, som faktisk er den gode av de to?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...