~sjiraff~ Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Hvordan reagerer de? Vi var hos allergilege med minsten for snart 4 uker siden. Der fikk han påvist eggallergi. Vi fikk også beskjed om å være forsiktige med tomatprodukter, nøtter, sitrus og jordbær. Siden vi var hos legen har han ikke fått noe som inneholdt noe av dette, trodde vi.. Synes jeg har lest alle varedeklarasjoner opp og ned i mente, men hoppet visst over den ene tingen han spiser 3-4 brødskiver av hver eneste dag... leverpostei.. Han var helt fin i huden etter en uke med kortison. Så var han helt fin i en uke etter at vi sluttet med kotison. Så kom det gradvis tilbake, og nå er han like ille (om ikke verre) enn han var før vi begynte med behandling. Fant da ut i dag at leverpostei inneholder tomat og skal på leverposteijakt i morra. Finnes sikker flere som ikke inneholder tomat eller egg? Så hvordan reagerer man på tomatallergi? Kan eksem forrverres av det? Vil så gjerne finnne ut av hva minsten ikke tåler, slik at eksemet blir borte eller hvertfall bedre!
OsloMor Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Hvilken leverpostei var det? Fordi jeg ga nemlig min daværende lille melkeallergiker den gule boksen, og den reagerte hun veldig på. Det viste seg at hun var fiskeallergiker også, og at det var ansjos i den.... Kan det hende han er fiskeallergiker? (Vi bruker Gildes go mager, men den inneholder dessverre tomatpure så jeg.)
velsignet med to Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Mamma er allergisk mot tomat, hun får sykt mye eksem av det. Trenger ikke å få i seg en bit tomat engang, det rekker at tomaten har ligget sammen med noe annet hun spiser.
~sjiraff~ Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. mars 2009 Det er den guleboksen ja. Men han reagerte ikke på torsk på prikktesten. Så da reagerer han vel neppe på ansjos?
milla84 Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 jeg kjenner en som har tomatallergi.han reagerer med kløing hvis han har spist noe med tomat. Tips om leverpostei: First price og den hjertego leverposteien mener jeg er uten tomat. Tror hvertfall det er de han kan spise.
OsloMor Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 Nei, det gjør han nok ikke da:), tror torsk er en fisk fiskeallergikere reagerer sterkt på. Lykke til med jakten, jeg føler med deg.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 Hm, jeg er allergisk mot det samme som sønnen din - men blir hyper og får ikke eksem. Nøtter, citrus, tomat og jordbær... I tillegg har jeg laktoseintoleranse. En ting du bør tenke over når du får resepter osv. er at mange medisiner er tilsatt smak - særlig citrus eller jordbær, og da er det ikke sikkert han tåler det heller.
~sjiraff~ Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2009 Han har ikke fått påvist tomat-, situs-, jordbær- eller nøtteallergi. Er ikke testet for dette, men fikk beskjed av allergilegen at dette var ting han kunne reagere på og som vi skulle være forsiktige med. Han har fått mye tomatprodukter oppigjennom året, og jeg selv spiste nok en del tomat da jeg ammet. Melk reagerer han ikke på. Vi var uten melk i 4 uker og da ble han faktisk verre. Mulig han da fikk mer av noe annet sånn ubevisst. Men av svarene jeg har fått ser det ut til at tomatallergi resulterer ofte i eksem. Så da får vi finne tomatfri leverpostei og krysse fingrene for at det kanskje er løsningen.
~sjiraff~ Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 1. mars 2009 Som i å ligge inntil eller bare i samme kjøleskap?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå