Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Hvordan er den "normale" vektoppgangen til folk sånn uke for uke? Altså, de siste 2 dagene har jeg merka at jeg har blitt BETYDELIG tyngre i kroppen.. våkner 10x om natta bare for å snu meg + 2 ganger på do, og det er innmari vondt i magen når jeg beveger meg. Kvalm og uvel, og kroppen verker - spesielt i hendene - fordi jeg er så hoven. En del har jo kommet gradvis..ca 0,2-0,5kg uka. Fra start til uke 32 har jeg jevnt og trutt gått opp 12kilo (fra 72-84) - og så veide jeg meg i dag.. OPP 6kilo til på 2uker?! Problemet er også at jeg ikke veit akkurat når disse kiloene har kommet, men før helga våknet jeg ikke av å snu meg eller verket slik i hender og føtter.. I tillegg er jeg kvalm og har lett hodepine, men jeg mistenker meg selv for å lete etter symptomer etter at jeg så den brå vektoppgangen også..Skal ikke til JM før den 10ende, men vurderer nå om jeg skal stikke på legesenteret og be om å få ta en urinprøve etc i morgen? Noen som har en oversikt over hva som er ok vektoppgang og når man skal begynne å bli obs? Selv har jeg som sagt trodd at jeg har gått opp "som vanlig", og fikk helt sjokk når jeg stilte meg på vekta i sted.. Begynte da å koble sammen med formen de siste 2 dagene... og..ja..dere vet jo hvordan det er, man begynner jo å tro det værste. Rekk opp handa alle som har hatt slik brå vektøkninger og det har vært helt fint med både mor og baby plis
<3 Har verdens vakreste gutt<3 Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 hei. jeg gikk også plutselig opp en del på kort stund. men har pratet med legen om det,og han sa det varierte veldig fra person til person. noen legger gradvis på seg og noen legger på seg mest på slutten av svangerskapet.
Gjest Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Du har ikke mulighet til å bare stikke innom jordmora di for å sjekke blodtrykket ditt, da? Tror jeg ville gjort om jeg var deg.... Ikke for å skremme, men du tenker vel det samme som meg du også, regner jeg med. Greit å få det avkrefta, eller om du får det bekrefta så vil de følge deg tettere..... Lykke til!!
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. mars 2009 Alt har vært helt perfekt helt frem til nå, både blodtrykk og urinprøver, derfor er jeg redd for å være hysterisk (For ikke å snakke om at jeg har hatt masse ekstratimer hos JM på grunn av rare bekymringer..heldigvis er hun supergrei ) Har bare JM 2 dager i uken her jeg bor, så det blir legesenteret eller føden da hvis jeg føler meg like guffen i morgen. Er vel fort gjort å stikke inn på legesenteret og få de til å ta en urinprøve + måle blodtrykket, så jeg gjør det om ikke kroppen "lettner litt" i løpet av natta.
Isalilja Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Selv har jeg gått på vekten både titt og ofte og for et par uker siden gikk jeg opp 2,5 kg på to dager - som var unormalt ift tidl vektoppgang. Jeg kjente også at jeg fikk masse mer vann i kroppen. Samme dag til kontroll, påvist protein i urinen og jeg ble sendt til sykehus for nærmere sjekk. Det går bra, men nå får jeg ekstra tett/hyppig oppfølging pga svak sv. forgiftning. Jeg syns du skal ta kontakt med lege/jordmor så snart som mulig og kanskje også ringe føden allerede nå i kveld.
♥3nydeligebarn♥ Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 jg ville nok tatt en sjekk for sikkerhets skyld,for din egen del også jg har hatt svak sv.forgiftning en stund nå,uten at d har gått på noe mer. men har fått streng beskjed om å ta kontakt hvis jg bare skulle få vondt i hue el mer hoven el.. di vil heller at man ringer engang for mye.. men har ikke hatt noe vektøkning,men veldig høyt blodtrykk og protein i urinen..
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 1. mars 2009 Takk for svar dere! Da stikker jeg på legekontoret så fort det åpner i morgen.
Gjest Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 Hvordan gikk det med deg i dag? Dro du på legekontoret?? :nysgjerrig:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå