farmer Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Et stadig tilbakevendende tema her i huset er hvem som skal gjøre hva i hus og heim. Han er i teorien enig i at så lenge vi begge er utearbeidende så ligger ansvaret for barn og hjem på oss begge. Men i praksis er det slik at han tar i et tak når han har tid, men dropper det så fort han har det travelt. Han sitter heller hjemme og venter på at jeg skal komme hjem med handleposene etter jobb enn å kjøre til butikken og kjøpe brød når brødboksen er tom. Resultatet er at vi har en skikkelig oppvask omtrent en gang i året hvor han lover bot og bedring og beklager i øst og vest - og så involverer han seg igjen - helt til han får det travelt. Tydeligvis virker ikke disse oppvaskmøtene hvor vi diskuterer og vurderer og gir og tar. Det blir aldri langvarige effekter av dem. Så hva nå? Noen som har gode innfallsvinkler som jeg ikke ser? Noen gode metoder de kan anbefale? Vi er glade i hverandre og har det ellers svært bra sammen, men denne liksom-likestillinga vi har i huset er bare tull.
Pirkeanonym Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Her i huset hadde jeg ikke godtatt det, men gitt beskjed fra dag en at vi deler likt på husarbeidet. Det har ført til at jeg lager alltid middag, han rydder av bordet og vasker opp. Vi vasker begge klær. Han støvsuger- jeg vasker gulvene. Han går ut med søpla- jeg vasker badet etc etc. Dette er ikke noe som vi har satt opp og snakket om, men helt naturlig. Kanskje dere kunne satt dere ned sammen og skrevet ned hvem som skal gjøre hva, og kanskje lage en ukesplan?! Jeg vet som flere som har det, og det fungerer kjempefint.
mamman til to gutter Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Begynn å få han med på å gjøre ting når dere begge er hjemme. "Nå lager vi middag, skreller du potetene mens jeg lager salaten" "Nå har jeg tenkt å vaske badet, kan du vaske gulvene" osv osv Da skjønner han antagelig bedre at ting må gjøres og at dere begge gjør noe. Samboeren min har vært litt sånn at han helst ikke gjør noe uten at jeg også gjør noe, for da blir det urettferdig for han gjør mer. Det at jeg ofte gjør ting uten at han rydder, det tenker han ikke over. Heldgivis har han blitt mye bedre og nå gjør vi begge ting vi ser trengs, selvom den andre er opptatt med noe annet enn å rydde/vaske. Alternativet er å sette opp lister med hvem som skal gjøre hva og hvor ofte.
GuttemammaX3 Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 Hvis han ikke automatisk gjør og tar sin del av husarbeid og stell og samvær med barn, så sett dere ned og lag lister, med hvem som skal gjøre hva og når. La ham selv velge hvilke ansvarsområder han vil ha, og når han skal gjøre det, men krev at han følger opp, og ikke gjør det han skal gjøre... (du må da selvfølgelig gjøre din del, til riktig tid...) det fungerte her, etter evig tilbakevendende krangler om samme tema...
♥ Anadyome ♀&♀+♀ Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Det hjelper vel ikke å si at mine foreldre som nå har vært lykkelig gift i over 30 år fremdeles har denne diskusjonen?? Vi har det ganske likt, har et oppvask møte en til to ganger i året. Så går det noenlunde bra en liten stund, for så å gå på tverke. Jeg kan ikke klage på at mannen min ikke gjør noe, for det gjør han. Men ikke de tingene vi begge synes er kjedelige, eller at han faktisk er veldig lite effektiv - og at jeg av den grunn alltid rekker å gjøre mer på akkurat samme tid. Har nå vært mer eller mindre sengeliggende i 3-4 måneder pga svangerskaps relaterte plager. Han har da stilt opp i forhold til å ta seg av ungene, men huset har det vært så som så med. Så snart jeg er i stand til å gjøre noe som helst, så slutter han plustelig å vaske klær, brette klær, ta oppvasken og lage middag.... Gi beskjed når du har funnet oppskriften... for jeg har nemlig ikke funnet den.
Gjest Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 hmm.. her har det aldri vært noe problem. jeg tar det som en selvfølge at vi tar det vi ser må jo være irriterende å føle at en stanger i veggen hele tiden da. men er det kun det det går på? at han ikke tenker på å gå på butikken selv? eller er det mer?
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 Vi har det omtrent slik som dere HI, og jeg har egentlig resignert og innsett at det kommer til å være slik.. Ingen automatikk i ting her i huset, men han blir gradvis flinkere til å gjøre ting slik at jeg må mase mindre..Dvs han gjør det tredje gangen jeg spør istedenfor femte
Gjest Nydelige Christina&Nathalie Skrevet 1. mars 2009 #8 Skrevet 1. mars 2009 Lag en liste til han, heng den en plass han ser den. foreks: 1. vaske halve huset hver fredag 2. ta kveldstell med barn annenhver kveld 3. henge opp klær annenhver dag 4. alltid ta ut av oppvaskmaskinen 5. tømme boss ved behov
farmer Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2009 Lister, lister, lister... Ja, det har vi hatt mange av. Men når det som står på lista ikke blir gjort, og ingen har reint undertøy fordi ingen har vaska, og far er på jobb, så gjør mor det. Kanskje jeg bare skal gi opp hele greia. Gjøre det jeg har tid til og la resten flyte?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå