Gjest Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Jeg lurer på om jeg har hatt det flere ganger idag, men dette er mitt første svangerskap så jeg aner jo ikke hva noen ting kjennes ut som. Men jeg skal prøve å forklare. Jeg får sånne skikkelig tak i livmor område gjør så vondt at jeg ikke klarer å bevege meg rundt omkring. Og ofte presser det på til at det blir smerter i rompa.. Når jeg legger meg ned i 5 - 10 min hjelper det. Disse "smertene" har jeg hatt kanskje 7 - 10 ganger idag, og kan kanskje huske at jeg hadde det sånn ett par ganger forrige uke.. Er forresten 15+1 idag. Er det dette som kalles kynnere? Og hva kan jeg gjøre nå fremover?
Gjest Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Er det ikke litt tidlig å ha så mye kynnere?? Jeg aner ikke hva det er,er tredje svangerskap dette men har aldri hatt en eneste kynner.Men trodde det kom litt lenger uti.. Er ikke bare livmoren som strekker seg da?Det kan også gjøre vondt og kommer i perioder..
Dobbelt prinsessemamma Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Jeg ville sagt det heller er strekksmerter. Ikke unormalt. Jeg har en del kynnere, og de kan være ubehagelige, men gjør ikke vondt. Magen blir steinhard mens det står på, og kan vare alt fra noen sekunder til mange minutter. Er det hele livmoren som er vondt, eller er det mer på et sted/en side? Om det ikke er hele livmoren ville jeg iallefall sagt at det er strekksmerter (eller om det kalles noe annet). Hvis det er hele livmoren som gjør vondt (og da mener jeg vondt, ikke ubehagelig/stramt) og den kommer regelmessig ville jeg hørt med jordmor eller lege for å være sikker.
Gjest Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 Ok, jeg håper jo at det ikke er kynnere vil jo ikke være plaget av det allerede nå. Men jeg har ordentlig vondt i hele livmoren, og det er nesten så jeg føler at babyen kommer ut av rompa på meg ( litt merkelig forklart kanskje ). Og bare en tynn løssittende truse rundt magen føles veldig ubehagelig.. Jeg vurderer å kontakte lege i morgen om det ikke bli bedre.
Dobbelt prinsessemamma Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Nå er jo ikke livmoren så veldig stor ennå, så kan jo være det kan virke som det er hele livmoren som gjør vondt uten at det er det. Og at en ikke klarer å ha klær over magen kjenner jeg meg igjen i... ;-) Men skader ikke å ta kontakt. Kan jo være du får en time og de sjekker hjertelyd eller evt. UL for å være sikker. Vet absolutt at det verste som er å gå og bekymre seg (selv om det sannynligvis ikke er noe å bekymre seg over).
Gjest Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 Sant at det kan virke som det er hele livmoren som gjør vondt uten at det er det. Er jo mye som skjer inni der om dagen. Jeg er egentlig ikke noe særlig bekymret for babyen, har en doppler her hjemme så jeg kan ha oversikten selv og har en god følelse på at den har det bra =) Er bare at jeg kunne tenke meg å vite akkurat hva de smertene kommer av, og hva jeg kan gjøre for å forhindre dem best mulig.. Er jo ikke se lett å forklare seg her inne heller =)
Mamma_til_isabella Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 Jeg fikk kynnere i uke 17....er førstegangs! Hos meg kjennes det ut som menssmerter med stråling ut i ryggen pluss at magen min blir veldig øm og hard.... På sykehuset sa de at kynnere kan komme hos noen fra uke 10.Det er helt forskjellig hvem som merker de eller ikke.Noen merker mye hele svangerskapet andre merker lite eller ingen ting. Kynnere er heller ikke farlige så lenge de ikke er vonde.Men det er jo litt ubehagelig...men bare sunt:)
❤Silly Dilly ❤ Skrevet 2. mars 2009 #8 Skrevet 2. mars 2009 Jeg fikk kynnere fra uke 8. Så jeg fikk veldig tidlig. Sluttet da jeg var rundt uke 14. Er i uke 24 nå, og har nesten ikke kynnere i det hele tatt. Jeg hadde mye stress på jobben, og det var derfor jeg fikk kynnere, det er jeg overbevist om. Vært sykemeldt siden uke 14, og kynnerne er meget sjeldne..
Gjest Skrevet 2. mars 2009 #9 Skrevet 2. mars 2009 Nei, det er ikke tidlig nødvendigvis, jeg begynte med kynnere i uke 12 både sist og nå (er 4.gangs), litt senere med de to første. Tviler på det er kynnere HI har slik hun beskriver det, virker mer som strekksmerter eller bekkensmerter.
fødeklar lillegull 13.09.09 Skrevet 2. mars 2009 #10 Skrevet 2. mars 2009 Hei! Jeg er også sterkt plaget med kynnere. Ble tidlig sykmeldt med begge de forrige barna. Det som utløste det var som nevnt stress, både fysisk og psykisk stress. Man kjenner at det strammer seg i livmoren, og hos meg var det også smerter. Når det var skikkelig ille, kunne jeg ligge i flere timer å kjenne på disse sammentrekningene. Gikk konstant. I første svangerskapet visste jeg ikke hva det var før magen kom, og man kunne se og kjenne at hele magen strammet seg. Men jeg hadde de samme smertene og følelesen fra tidlig i svangerskapet. Det er godt mulig det er kynnere du kjenner. Prøv å legg merke til om det kommer etter at du har gjort noe spesielt. Ta det opp med lege eller jordmor. Det er vanlig med kynner for de fleste og ikke farlig, men for noen av oss blir det sykmelding. Jeg er også sykmeldt 50 % nå, og har mye mindre av de når jeg kan slappe av. Er i uke 15. Faren er at det kan gå over til rier, forkorte livmorhalsen og for tidlig fødsel. Men det er ikke ofte det skjer heldigvis. Prøv å ta det mer med ro og se om det hjelpe. Lykke til. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå