Gå til innhold

Islamske menn kan ha flere koner..kan kvinner ha flere menn også da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en imam på vgnett som svarer på spørsmål og sier at kvinner og menn er like verdifulle i islam, da bør de vel også ha like rettigheter...

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He, he.. De er like verdifulle, men har ulike oppgaver (på samme måte som maaaange tolker bibelen). Nå er det ikke alle muslimer som tillater eller tror på flerkoneri, og med det følger jo også forsørgeransvar som er mannens oppgave i noen få kulturer.

Skrevet

Nei, det er ingen retninger innen islam som praktiserer flermanneri.

Derimot er det plenty av retninger som slett ikke driver med flerkoneri, så å påstå at "islamske (muslimske) menn kan ha flere koner" er en grov generalisering.

Det finnes noen kulturer i verden som bedriver polyandri (en kvinne, flere ektemenn), men flere kulturer som gjør det omvendte.

Skrevet

Det er faktisk en IMAM som sier at islam tillater flerkoneri...JEG sier det ikke, JEG genereliserer ikke, sier bare hva muslimenes prest sier...han bør kanskje vite hva han snakker om pila???

Skrevet

Det at Islam tillater det, betyr ikke at alle muslimer praktiserer det, eller at det er akseptert i alle muslimske miljøer at man skaffer seg 4 koner.

Mormonere, som bekjenner seg til kristendommen(selv om kanskje ikke alle kristne aksepterer alt de står for) tillater flerkoneri, og det har blitt praktisert, i hvertfall i Utah.

Skrevet

Spørsmålet er hvorfor menn har lov til det og ikke kvinner????

Skrevet

Øh, nei. I nordlige Uganda bor det en kristen militsleder som sier at gud befaler ham å sende soldatene sine rundt i landsbyer og fange unger, så guttene kan bli barnesoldater og jentene voldtatt av soldatene.

Det betyr liksom ikke at fordi han er en kristen leder så stemmer det at "slik er kristendommen."

At en imam sier islam er slik og slik, betyr bare at han/hans retning av islam er slik.

Skrevet

Det er vel fordi det samfunnet Islam oppstod i tillot flerkoneri. (Tror jeg. Arrester meg de som har mer kunnskap en meg)

En annen forklaring er at Islam (og Jødedom og Kristendom) er patriarkalske religioner, der menn og det maskuline ble høyere verdsatt.

Det finnes flerkoneri i det gamle testamentet også, noe som er grunnen til mormonernes praksis med flere koner.

Skrevet

Det er ikke sant at mormonerne tillater flerkoneri!

Da religionen "oppstod" i USA, ble mormonerne forfulgt, og mange menn drept. Det var få menn og mange kvinner. Polygamien blant mormonerne blir derfor forklart på denne måten. Man ville jo at befolkningen skulle øke mest mulig. Dette var på attenhundretallet. I dag er dette strengt forbudt.

Det finnes imidlertid utbrytergrupper som praktisere flerkoneri. Men disse gruppene blir ikke akseptert av den opprinnelige Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige (mormonerne), og blir ekskludert.

Dette vet jeg fordi jeg bodde et år hos mormonere i USA som sekstenåring.

Skrevet

Dårlig sammenligning pila...

Du som svarer over at mannen er mer verdsatt en kvinnen i islam..Imamen sier jo nettopp det at de er like verdifulle..

Hvorfor blir kvinner som er voldtatt henrettet i noen muslimske land? Hvorfor må kvinner sitte adskilt fra menn i moskeen? Hvorfor teller et mannsvitne like mye som to kvinnevitner i rettsaker i noen muslimske land?

Og igjen ; Hvorfor har ikke kvinner lov til å ha flere menn, når mennene har lov til det?

Dette er ikke for å "disse" islam, ønsker bare å fortå den, prøver virkelig!

Jeg forherliger ikke kristendommen, finnes selvsagt mye grums å ta tak i det, men kjenner jeg blir provosert av at en imam kan uttale seg slik han gjør når ting viser mye av det motsatte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...