Gå til innhold

Hvorfor er man antisemittist om man kritiserer Israel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg sitter å koker litt. Ser nyhetene på tv2. Hvordan kan man si at man bedriver antisemittistisk virksomhet, fordi man mener Israel farer feil frem i forhold til palestinerne? Hva har det med jødehat å gjøre? Er man rasist fordi men mener Mugabe er en grusom diktator?

Enlighten me!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg mener ikke at man er det så lenge man er saklig og ikke driver hets, men noen jøder mener jo det.

Skrevet

Man er ikke det. Jeg er pro-palestina, men det har da ikke noe med jøder å gjøre.

Skrevet

Ja, det er noe rart der. Men kanskje jødene føler seg sårbare pga historien de har hatt med forfølgelse. Allikevel synes jeg ikke det er noen unnskyldning for en del av de tingene staten Israel har gjort har gjort.

Jeg håper at den dagen kommer da jøder og palestinere kan leve sammen i fred og fordragelighet.

Skrevet

Det er i mange tilfeller bare et tåpelig forsøk på å gjøre en legitim politisk mening om til rasisme, og dermed "illegitim" i debatter.

(Skjønt jeg kan være med på at man ofte ser klart rasistiske argumenter i debatter om Israel/Palestina-konflikten. Antisemittistisk blir et litt teit ord, siden jødene knappest er de eneste semittene i verden).

Skrevet

Man er antisemetitt når man kritiserer Israel på samme måte som man er rasist når man feks blir sur om en pakistaner sniker i køen foran deg på Kiwi (som om du hadde blitt blid om det var en nordmann liksom!?).

Man er også rasist dersom man ikke er enig i at hijab i Politiet er lurt, er uenige med en hvilken som helst fremmedkulturell med mørkere hudfarge etc. (og det gjelder selvfølgelig ikke alle dette her, akkurat som at ikke alle Israelere mener man er antisemettistisk om man ikke er enig eller alle fremmedkulturelle hyler om rasisme bare fordi de vet det er virkningsfullt)

Skrevet

Sant nok, men det er jo det begrepet man bruker.

Den israelske statsviteren som mente Norge var det mest antisemittistiske landet i Europa, argumenterte for eksempel med at Quisling er den mest kjente politikeren fra Norge i Utlandet. Når ble Vidkun landsfader? Visste ikke at hans meninger var allment akseptert av Norges befolkning?

Syns Israel er kjapt ute med å forkaste kritikk som jødehat.

Skrevet

Det er jo det enkleste de kan gjøre, all den tid store deler av verden synes politikken deres er forkastelig. Langt lettere å argumentere på følelser enn fakta, liksom.

Den israelske staten er også gode på å bygge opp under antisemittisme-paranoia hos befolkningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...