Gå til innhold

Drikker mindre mme etter innføring av fast føde

Anbefalte innlegg

Skrevet

SNuppelure spiser foreløpig kun ett grøtmåltid til dagen. Etter dette ble innført har hun begynt å drikke mindre mme, også når jeg teller med mme i grøten. Er dette vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er vanlig, og det er litt skummelt! : ) Men normalt. Grøtpulveret metter det også. Her er vi nede på alt fra under 500 ml til snaue 600 ml pr. døgn. Men så får hun i seg vann i grøten (det er fint med 6 mnd.-grøten:).

Skrevet

Takk for svaret, det er sikkert sundt for meg å slutte å telle ml mme:)

Skrevet

Når gutten min var 4 mnd og kun fikk melk, så drakk han 860 ml i døgnet fordelt på fire måltider. Nå er han 6 måneder og tre av fire måltider er fast føde. To grøtmåltider hvor jeg blander 150 ml vann i hvert porsjon, ett mme måltid på 150 ml og ett middagsglass. Han får vann å drikke ved siden av. Så han er vel egentlig nede på 3*150=450 ml mme om dagen. Stooooor forskjell fra tidligere. Men han virker veldig fornøyd, har alltid våte bleier, og ble mindre og mindre interessert i mme på flaske etter at han startet med fast føde. Det smaker nok litt mer interessant :)

Skrevet

Nå har ikke jeg grøt-barn akkurat nå og det er et par år siden jeg hadde det sist, men jeg mener å huske at når de får grøt iblandet mme, skal de ikke ha mer enn totalt 600 ml mme i døgnet. Ellers blir det for stor belastning på nyrene og babyen klarer ikke å nyttegjøre seg næringsstoffene godt nok, dvs de "skylles" ut av kroppen for fort.

Så jeg tror du er inne på helt riktig spor, freken!

Skrevet

Må nok korrigere meg selv litt. Barnet trenger hvert døgn sammenlagt ca.150 ml melk pr. kg kroppsvekt. Det kan jo bli mer enn 600 ml pr døgn. Men fra ett års alder skal man ikke overstige 600 ml pr døgn.

På dette tidspunktet får jo alle barn fast føde i tillegg, så da trenger man ikke så mye flytende næring.

Men det er jo helt naturlig, mener jeg at barnet vil ha mindre drikke når det begynner med grøt. Kroppen regulerer seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...