Gå til innhold

Tannleger, tannpleiere el andre som har peiling....


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 1,5 år har ei hjørnetann i overkjeven som er delt. Det ser nesten ut som to tenner, men den sitter kun på ei rot. Den er større en tilsvarende tann på andre siden. Når jeg legger inn søk "delt tann" får jeg opp en artikkel som tar for seg morfologiske tannutviklingsforstyrrelser. Får ikke åpnet denne artikkelen, da jeg har noe feil på min pc. Så nå ble jeg litt stresset her. Noen som kan forklare meg hva dette er, evt om det er noe vi bør kontakte tannlege for.

 

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Skrevet

Morfologiske tannforstyrrelser er jo en fellesbetegnelse på forskjellige "feil" ved tennene. I din sønns tann høres det nesten ut som om det er "tvillingtenner".

 

Kopiert inn fra siden jeg fant:

 

Tvillingtenner

Tvillingtann defineres som en ufullstendig deling av ett emaljeorgan.

Dette skjer i tannutviklingens klokkestadium i det ytre emaljeepitelet. Resultatet kan da bli en delvis delt tann som er større enn en vanlig tann, og med en buccal fure. Antall tenner i tannbuen vil være normalt, men den affiserte tannen vil altså bli bredere enn normalt. Som regel har slike tenner én rot. Har delingen vært fullstendig får man to

adskilte kroner med hver sin rot og man har da en overtallig tann.

Tvillingtenner opptrer vanligvis i frontregionen og er like vanlig i maxilla som i mandibula.

Tvillingdannelse kan observeres i tilknytning til syndromer som for eksempel Downs og hos personer med leppe-og leppe/ganespalte. Tvillingtenner kan, særlig i det permanente tannsettet, oppleves som kosmetisk sjenerende, og krever derfor som regel behandling.

 

Fordoblinger av tenner, enten det er sammenvoksning eller tvillingdannelse har en større prevalens i det temporære tannsettet enn i det permanente. Prevalensen i det temporære tannsettet er ca. 0,5% og meget lav i det permanente. Dersom man har en

tvillingtann i det temporære tannsettet, ser man ofte agenesi av den permanente etterfølgeren. Generelt kan man si at sammenvoksning av to tenner i et tannsett skjer hyppigere enn tvillingdannelse.

 

 

Skrevet

Ja, det høres ut som om det er ei tvillingtann han har. Ut fra det som står der virker det helt ufarlig. Tusen takk for hjelpen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...