Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #1 Skrevet 1. mars 2009 Jeg er på attføring. Nav vil sende meg på Amokurs, nærmere bestemt datakortet. Greit nok det... men! Jeg kjenner læreren på det kurset, vi har felles venner. Vi har vært på fest sammen, jeg har vært på lunsj på lærerværelset på skolen med han og de andre lærerne og vi kjenner hverandre. Er det da etisk riktig at han er læreren min eller bør jeg få Nav til å sende meg på et annet kurs? Jeg føler meg ikke komfortabel med tanken på oss i en elev-lærer situasjon. Meninger?
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #2 Skrevet 1. mars 2009 Skjønner problemstillingen din. Du kan jo høre m de, men tror neppe de tar hensyn til det - dessverre!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #3 Skrevet 1. mars 2009 Nei, jeg tror ikke han vil føle seg så veldig komfortabel med det. Et ganske realistisk scenari vil være: Skole sammen på fredag, jeg er elev og han er lærer. Fredagskveld er vi på samme fest. Mandagsmorgen er vi igjen på klasserommet med heller en duggete hukommelse etter fredagen, men vi vet begge at vi har sett hverandre i situasjoner man vanligvis ikke ser verken lærer eller elev i. Og den tanken liker jeg ikke! Fyren er kjempegrei, men jeg vil ikke ha ham som lærer nettopp fordi vi er kjentfolk. HI
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #4 Skrevet 1. mars 2009 Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være problematisk eller en etisk problemestilling. Det er et datakort på et amokurs, ikke en utdanning eller noe knyttet til jobb som vil gi det fordeler. Eneste problematiske er jo deres forhold som venner, selv om det virker som dere er mer i en felles vennegjeng. Har hatt familiemedlemmer som både på gymnas og universitet, og det blir jo noe annet siden karakter kan påvirke mye. Om du ikke er komfortabel med personene som lærer fordi dere kjenner hverandre er jo det kjipt, men ikke akkurat så mye med etikk å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #5 Skrevet 1. mars 2009 Enig i at siden dette er et attføringskurs så er ikke dette snakk om en etisk problemstilling og det er mange voksne mennesker som kommer i sånne situasjoner. Tenk på hvordan det er på mindre steder der en får kjentfolk i alle situasjoner?
Gjest Skrevet 1. mars 2009 #6 Skrevet 1. mars 2009 Det er jo helt vanlig at man blir venner med kollegaene sine også, til og med sjefen. Er det ikke vanlig at voksne mennesker lærer seg å skille på privatliv og arbeid da? Og når det gjelder den festen du tenker deg, så er det selve festen, når du vet du skal på kurs dagen etter som er uetisk, ikke at du kjenner læreren.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 Jeg ser ikke problemet. Det handler bare om at både du og han er i stand til å skille mellom skole og fritid, og det bør man kunne forvente av voksne mennesker. Jeg hadde stusset mer om han f. eks var en psykolog som nav hadde sendt deg til. Da hadde det ikke vært etisk riktig. Jeg har vokst opp med å ha venninna til mamma som lærer, faren til venninna mi i gym osv (sånn er det å bo på landet). I dag er fastlegen min omgangsvenn med søstra mi, tannlegen min en gammel skolekamerat og på Nav treffer jeg i ny og ne kusina mi. Sånn er det bare noen ganger, man må bare forholde seg til det.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #8 Skrevet 1. mars 2009 JEG liker det ikke. Bor i storbyen, så det var litt av et sammentreff sånn sett. Jeg har aldri sett fastlegen min utenom kontoret, aldri sett nav-folkene mer enn den ene gangen jeg er innom der (i løpet av 18 mnd har jeg hatt fire saksbehandlere), tannlegen min bor på kontoret sitt så vidt jeg vet og lærerne fra barne, ungd. og videregående campet antakelig sammen i gymsalen. I jobbsammenhenger så er kollegaer kollegaer og kanskje man kan bli venner. Sjef er sjef og den eneste sjefen jeg noensinne har blitt venner med, ble jeg etter vi sluttet å jobbe sammen. Men jeg skjønner jo av svarene her at jeg er den som har problemet, og jeg liker virkelig ikke tanken. Føler at jeg mister kontrollen når en lærer kjenner meg privat. HI
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #9 Skrevet 1. mars 2009 Jeg kan heller ikke se problemet her... Det er snakk om datakortet, og det er ikke akkurat en utdanning da, kun et kurs på å lære og bruke en pc. (Et helt unødvendig kort å ta spør du meg). Men ta nå med deg de kursene du får via NAV. Alt du får er bra:) Blås i hvem læreren er, tror han tar det like proft som vanlig. Han har en rolle som lærer og du som elev. Verre enn det er det ikke:)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #10 Skrevet 1. mars 2009 Ja, jeg synes også at det er ganske unødvending. Hva i all verden skal jeg med det? I likhet med resten av min generasjon så er jeg kapabel med pc'en. Og i hvilke jobbsammenhenger vil et datakort gjøre meg mer attraktiv? Jeg skjønner at Nav vil sende meg på kurs for at jeg skal ha noe å gjøre, men de kunne funnet på noe bedre enn et datakort... de kunne heller sendt meg på et kurs som er relevant for utdannelsen jeg skal ta til høsten.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #11 Skrevet 1. mars 2009 jeg ser problemet ditt.. Men læreren har taushetsplikt....(ikke det at det hjelper da men...) Snakk med din kontaktperson på nav og få deg meldt på ett annet kurs! det er mange kurs på nav å velge mellom. Lykke til=)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2009 #12 Skrevet 1. mars 2009 Takk skal du ha =) Selv om de fleste her mener at det ikke er et problem, så vet jeg ikke om det er så mange her som har festet med læreren sin og som vet det meste om han og forholdet sitt? Skal høre med Nav, burde da være et annet kurs de kan sende meg på som tidtrøyte frem mot høsten. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå