Gå til innhold

Hvorfor tror dere så mange blir uføretrygdet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk er sykere enn før, vi er latere og tåler mindre, og møter større press i arbeidslivet. Litt av hvert m.a.o

Skrevet

Selv er jeg på vei inn i en periode (som jeg håper blir kort) med 50% uføreytelser. Jeg har vært gjennom en utredning gjennom NAV hvor de mente jeg burde søke om ca 60%, men jeg ser for meg at det er enklere å få seg en 50% stilling enn en 40% stilling. Valgte derfor 50%.

Jeg vet hvorfor jeg selv må gjøre dette. Det er pga en kombinasjon av flere sykdommer som gjør at jeg ikke er istand til å jobbe 100% og samtidig takle hverdagen hjemme nå. Hvorfor det er så mange som blir uføretrygdet vet jeg ikke. Egne erfaringer med helsevesenet gjør likevel at jeg har mine meninger om saken.

Hvis prøvene mine hadde blitt sett i sammenheng tidlig, når man ser tilbake så ser man at de begynte å forandre seg og gi tidlige signal om at jeg var syk allerede i 10-11 års alder. Når behandlinga ikke kommer igang før mine nærmeste krever at noe skjer etter ei jul hvor jeg sov 20-22 timer i døgnet, ikke greide å spise på mange dager, sammen med en del andre symptomer som hadde kommet gradvis over mange år... 14 år etter at legene selv lurte på hva som gjorde at blodprøveresultata mine var som de var... Joda, jeg vet jeg til tider kan være litt bitter pga dette, men sannheta er jo likevel den at hvis de hadde tatt mine foreldres bekymringer og mine symptomer og satt de i sammenheng med blodprøveresultatene så hadde jo dette vært veldig greit å behandle med lett medisinering. Nå, etter så mange år uten behandling, har kroppen tatt skade av dette og det er ikke gjort på 1-2-3 å rette det opp igjen.

Jeg tror nok ikke jeg er alene om dette. "Feilbehandling", sein behandling, mangelfull behandling, et norsk helsevesen som ikke er i stand til å se hele mennesket men er FOR spesialisert og har for vanskelig for å samarbeide. DET er nok noe av årsaken. Det er enklere å sykemelde, uføretrygde, bruke de løsningene trygdevesenet tilbyr enn å gjøre noe med hvordan helsevesenet fungerer. Jeg vet om mange som mye heller ville hatt hjelp til å komme i arbeid og fungere i hverdagen enn å bli uføretrygdet, men det er ofte den løsninga dette landets systemer tilbyr.

Skrevet

Vaksiner. Vi får mer og mer, på samme tid som vi blir sykere og sykere.

Skrevet

Ungdom er jo ikke vant til å arbeide. Før arbeider de. I dag blir de kjørt rundt på alt mulig overstimulerende tøys.

Så når de er 20 og skal jobbe for første gang får de sjokk!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...