Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pass godt på å være varsom med pressingen under fødselen. Hvis fødselen drøyer /langvarig pressetid be om keisersnitt. Hesevesenet underkommuniserer antall kvinner som får skader i underlivet i forbindelse med fødsel.

Fremfall av bakre skjedevegg - rectocele er så vanlig at leger og gyneokologer ikke forholder seg til det hvis ikke pasienten selv har sterke symptomer. Dette innebærer at man får brokk i tarmen slik at denne bukter seg inn gjennom skjedeveggen og inn eller utenfor vaginalåpningen når en skal ha avføring. fremfallsproblemer er stigene med større barn og er særlig aktuelt når barnet er over fire kilo -(flere og flere barn fødes store)

Det er ikke slik at det bare er kvinner etter menopausen som får disse problemene. Fremfall kan heldigvis opereres, men det er jo også en stor operasjon på lik linje med keisersnitt som flere leger advarer mot fordi det er mer krevende for kroppen.

Husk også at det er over tusen kvinner hvert år som føder i norge som får såpass store rifter at de får problemer med å holde på luft og avføring. Det er derfor viktig at dere har et godt og åpent samarbeid med jordmor -finskegrepet er anbefalt for å unngå skader.

Jeg som skriver dette kimset av slike ting før jeg fødte mitt andre barn - og tenkte at det skulle gå greit - og art skader var sjeldne - etter selv å blitt rammet har jeg undersøkt grundig rundt disse fenomenene og det er dessverre ikke så uvanlig. Jeg ønsker ikke å skremme - vet at mange gruer seg til fødselen - men tror det er lurt å kjenne faktaene å kunne være litt føre var for å forebygge. Det er tross alt en stor påkjenning i etterkant selv om det absolutt er verdt det.

Lykke til :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, har også lest en del om dette da jeg har fått store barn, og de bare er blitt større og større. Nå ba jeg om planlagt keisersnitt, men fikk selvfølgelig avslag. Min begrunnelse var redsel for at ting skal stoppe opp, (med tanke på forrige fødsel), at noe skal hende barnet. Men man er selvfølgelig også bekymra for sin egen helse. Det er rart de ikke kan ta mors bekymring på alvor. Tror også at det er underestimert hvor mange som får slike plager. Desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...