Gå til innhold

Hva skjer ved skilsmisse. Sending av barn over atlantern.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, fikk barn i norge, gift i usa. Sammen med faren i x antall år. Vurderer å gå fra han og må flytte tilbake til norge pga jobb. Hvor ofte sender man barn som har så lang avstand? Jeg kommer til å kjempe med nepp og klør for hovedomsorgen. Barnet har norsk pass og er ikke amerikansk statsborger (ennå) men har oppholdstilladelse. Regner med at pappan kan ordne statsborgerskap rellativt kvikt om det er det han ønsker. Noen som har vært i lignende situasjon. Vær så snill å fortell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært et barn i en slik situasjon, og innimellom var vi å besøkte den vi ikke bodde hos så sjeldent som en gang i året ... og det var veldig lite! De årene vi reiste to ganger i året var mye bedre (vi var typisk borte sommer og påske). Vi reiste på egenhånd ettersom den yngste av oss var seks da bruddet skjeddet.

For våre foreldre var det ikke snakk om hvor sjeldent man kunne sende oss "juridisk sett" men hva de hadde råd og mulighet til, så det er sikkert like greit å sette seg ned og bli enig med barnefaren om en grei løsning hvis dere skal flytte fra hverandre.

Skrevet

jeg er også ett barn som opplevde dette...

vi så vår pappa 6 uker hver sommer og 1 uke i påsken... alt for lite..og føler at mitt forhold til min pappa er ødelagt... jeg var skikkelig pappa-jente den gang...

Skrevet

Har ingenting med statsborgerskap å gjøre. Begge Norge og USA har skrevet under Haager kontrakt som regler hva skjer med omsorg og andre ting for barn som har foreldre fra forskjellige land.

Når du bare tar barnet uten fars samtykke ut av landet kan du får et seriøs problem. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å bruke advokat.

Å få en hel kontinent mellom barn og far betyr i praksis å ødelegge foreldreskap for faren, jeg har ingen sans for deg.

Er faktisk selv i situasjonen at jeg flyttet til et annet land pga av min mann og er klar over at hvis forholdet ryker kan jeg IKKE ta med meg barnet til hjemlandet mitt, men må holde ut. Det visste jeg før vi fikk barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...