Gå til innhold

Gutt 3 år. Testikkel som ikke har kommet ned. Hva skjer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På en sein 2årskontroll ble det oppdaget at den ene testikkelen ikke hadde kommet ned og vi fikk henvisning til ultralyd. Var der i begynnelsen av januar og radiologen mente den så helt fin ut, men var ca 4 cm for langt opp i lysken. Resultatene ble sendt tilbake til legen på helsestasjonen og jeg hørte ikke mere. Regnet med at vi bare skulle se det ann da.

Så, en måned etterpå, får jeg brev fra sykehuset om at henvisningen er godkjent og at han skal inn til undersøkelse/inngrep på kirurgisk avdelig på urologi i løpet av 3 måneder. Ringte helsestasjonen og lurte på hva dette var. Fikk ikke tak i legen som hadde sendt henvisningen, men ansvarlig lege bekreftet at det var sendt henvisning til sykehuset, men hun viste ikke hva sykehuset kom til å gjøre. "Ja, skal de klemme litt på magen hans, eller skal han opereres med narkose?" "Nei, det er vanskelig å si." Får jeg beskjed om! Hun skulle prøve å se om hun fant ut litt mer detaljer og ringe meg tilbake etter vinterferien. Synes dette er dårlig!

Hvordan forbereder man en 3åring på at han enten bare skal snakke med lege eller at han skal inn til operasjon? Huff, stakkars gutt.

Noen som har vært borti samme problemet og kan fortelle meg om hendelsesforløpet her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min gutt har vært igjennom det der.. Det ble oppdaget ved 6mnd kontroll og vi var til kontroll hver 6mnd til han var 2 1/2 år da ble han operert. De lager et snitt øverst ved lysken og et i pungen og så drar de testikkelen ned i pungen og syr kanalen smalere slik at testikkelen ikke vandrer opp i lysken igjen. 3mnd etter operasjonen var vi til kontroll igjen og siden min lille gutt ikke kan sitte i ro så legen får undersøkt så la de han i narkose og hvis testikkelen ikke var på plass så opererte de når han likevel var i narkose.

jeg tror det er det du skal igjennom med din 3 åring. For å få undersøkt det skikkelig så blir han lagt i narkose på operasjonsavdelingen og operert hvis testikkelen ikke er på plass... (og det er viktig å få gjort dette så tidlig så mulig så ikke testikkelen blir ødelagt fordi den ligger i lysken og blir varm)

Forberedelse av 3 åringen. vet ikke hvordan din 3 åring er, men jeg snakket litt rundt at vi skulle på sykehus og snakke litt med lege og sove der.. resten tok jeg når det skjedde. Det eneste jeg nekta var å sette i kanylene i hånda kvelden før, siden min blir rasende når han får stikk og ikke skjønner hvorfor han skal ha noe i hånda... og det måtte sykehuset bare godta, og ta alt det der like før operasjonen. De minste barna blir operert tidlig om morgenen og min fikk likegyldighetsdrikk før han ble trillet ned til operasjonen, snakket ikke om operasjon med min men bare rundt at han skulle sove litt og at vi skulle se masse grønne menn..

lykke til, det er en veldig enkel operasjon og gutten din er på beina igjen bare noen timer etterpå.

Skrevet

Takk for svar. Huff, trodde ikke det skulle bli operasjon av dette. Håper helsestasjonen orker å finne ut litt mer konkret hva som ska skje slik at ha ikke får så mange overraskelser. Var fælt nok å måtte gjennomføre ultralyden. Han er særdeles var for nye situasjoner.

Stakkars liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...