Gå til innhold

Mor-og-datter slankekur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode tips?

Både jeg og jenta mi på 10 skulle gått noen kilo ned i vekt, tenkte at vi kunne jo gjort det sammen. Finnes det noen slankekurer tilpasset unger som jeg også kan bruke?

Jeg skal ned 15 kilo, hun bør kanskje ned 5-6.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal jenta di faktisk ned i vekt? Bør hun ikke få vokse inn i vekta si, hun er jo langt fra ferdigvokst i en alder av ti... Skeptisk.

Server sunn mat og vær aktive daglig begge to, gå på ski og skøyter, sykkelturer sammen til våren og ikke snakk om kropp. Det ordner seg=)

Skrevet

Tror jeg ville hatt en samtale med lege, HS eller noe før jeg slanket mitt barn. Det er ikke det samme som å slanke en voksen, og du bør heller fokusere på sunt kosthold daglig i stedet for diett. Ellers risikerer du å lage en jojo-slanker av din datter, og skape problemer med hennes selvbilde i fremtiden. Husk at den som kjøper maten og snopet som er i huset, er de voksne. Barna er litt prisgitt dere her.

Husk hun står på terskelen av puberteten, og bare det gjør mye med en liten kropp. Det kan også være at den dagen hun kommer i puberteten, og strekker seg i lengden, så er vektproblemet borte:)

Skrevet

Slankekur til ungen din på 10 år? Huff..Ikke regn med at hun takker deg den dagen selvbildet hennes blir så lavt at hun utvikler spiseforstyrrelser.."når til og med MAMMA synes jeg er tykk"

Slankekur til deg? Mindre mat og mer juling!

Dust!

Skrevet

Livsstilsendring er det eneste som fungerer. Vær aktive sammen, spis sunt og dropp den usunne maten.

Skrevet

Ja, jeg har tenkt på dette med å legge om livsstil, men det er ikke så lett. Jeg er ganske tung og ser ikke helt for meg at jeg skal trekke i spandex og begynne og jogge heller. Tenkte kanskje å begynne i det små og bytte ut et måltid med pulver-shake til oss begge sånn at det ikke blir sånn stor omveltning. Og hun har jo gym på skolen...

Skrevet

Det er faktisk legen som har sagt at jeg bør vurdere livsstilen hennes. Hun veier for mye.

HI

Skrevet

Da burde han også ha informert deg om at å endre livsstil ikke er det samme som slanking.

Skrevet

Tenker at ingen kan vite så lite om kosthold og livstil at de seriøst vurderer å gi shake til et barn... Men så finnes det desverre mye rare folk ute i verden.. men for HI sin del så håper jeg virkelig dette bare er tull ;-)

Og om dere per i dag ikke har noe som helst av fysisk aktivitet i hverdagen så holder det lenge med å gå en liten tur fx 3 ganger i uka. Velg trappa i stede for heis.

Kom dere ut av godstolen, men dere trenger nok ikke om å jogge hver dag nå i starten.

Derimot om dere virkelig vil i form må du nok fram med joggeskone, det er nemlig knall trening :-)

Skrevet

Det er sykt å tenke tanken på å erstatte et barns måltid med pulvershake. Skjerp deg!!!

Gi det stakkars barnet sunn og god mat, og sørg for at dere kommer dere mer i aktivitet begge to. Det finnes en rekke former for aktiviteter som kan utføres av foreldre og barn sammen, det er ingen unnskyldning at du ikke vil jogge.

Hvis du starter med å slanke barnet ditt i en alder av ti er sjansene stor for at hun vil utvikle spiseforstyrrelser senere i livet.

Skrevet

Ja du har rett, shake til barn var dumt. Men hva skal jeg gjøre da?

Problemet er nok at verken mannen min eller jeg kan så mye om slankemat og porsjoner og sånt, derfor jeg prøver å få litt råd. Har tenkt på å kaste ut frityrkokern - men verken ungene eller mannen min spiser potetene sine på noen annen måte.

Og dessuten så spiser hun ganske mye snop som jeg ikke har kontroll på, på skolen og hos venninner feks

HI

Skrevet

Jeg ville ikke gitt datteren min pulvershake! Hvilket signal sender du ut da? Barn bør få leve uten slankeprodukter. Jeg ville heller lagt om dietten. Det er mye godt som ikke er så veldig kaloririkt.

Dessuten kan man kutte litt i porsjonsstørrelsen og drikke et glass vann før måltidet. Da spiser man mindre, for man blir fortere mett. I tillegg har mange nordmenn den uvanen at de ulver i seg maten. Det tar faktisk hjernen rundt 20 minutter fra første bit i måltidet å registrere at man er mett. Da rekker ikke hjernen å frem med sine signaler før man er stappmett og overspist!

Hva med å gå tur sammen? Hoppe på trampoline, svømme. Når dere er ute kan dere mate endene, plukke bær og sopp om høsten. Den lille gymen ungene får på skolen er desverre ikke nok, så jeg ville heller gått turer og sånt med henne i tillegg.

Dersom du serverer frukt og grønt oppskåret i biter, viser undersøkelse at både barn og voksne spiser mer av det.

Skrevet

Kast frityrkokeren, eller iallefall pakk den langt bak i et skap og ta den bare frem for helgekosen.

Server kylling og rent kjøtt. Server gjerne kokte poteter og grønnsaker til. Om de bare spiser kjøttet og ikke poteter og greønnsaker i en periode så er det igrun ingen krise, de venner seg faktisk til det. men IKKE tilby frityrkokt mat.

Mennesker er veldig enkle, kan de velge så velger de først og fremst det letterste og det de kjenner best fra før. Nye ting er skummelt.

Sett fram fram frukt ikke potetegull ol.

Dropp cola og annen brus med mye sukker, i nøden så gå over til en lettvariant.

Hva barnet spiser når du ikke er der kan du ikke styre, men om du først og fremst tar tak i din og din manns livsstil i hjemmet så vil denne smitte over på barnet/barna.

Er gankse sikker på at over litt tid så vil hele familien bli mye sunnere bare du tar tak i din livsstil først og fremst.

Skrevet

Jeg tror du gjør rett i å kaste ut frityrkokeren, hvis det er sant at du pleier å servere friterte poteter til hverdags? Prøv deg frem med poteter på andre måter, f.eks bakte eller hjemmelaget potetmos, begrens smøret og bruk melk i stedet for fløte.

Ellers kan du ha ris eller fullkornspasta til. Er heller ikke nødvendig å jogge for å komme i form, mange typer lek krever fysisk aktivitet.

Snop kan du snakke om. Prøv å få til en holdningsendring i hjemmet, hvor dere begerenser snop til lørdag, server oppskåret frukt og gulrøtter eller kålrabi til hverdags. Da begrenser du kaloriinntaket hjemme, kanskje klarer hun å begrense seg på egen hånd etter hvert?

Skrevet

I tillegg er det ofte oppgitt porsjonsstørrelse på forpakningen til f.eks. pasta og andre varer. Det lønner seg også å lage en del mat fra bunnen av. Hjemmelaget lapskaus er jo kjempegodt og sunt!

Det er heller ikke dumt å se på næringsinnholdet i tingene man kjøper. Frossenpizza er jo en kaloribombe av dimensjoner! for ikke å snakke om disse muffinsene som mange kjøper som et mellommåltid. Det er jo mer kalorier (500!) i en sånn, enn hva man har behov for til middag!

Skrevet

Dette er jo et tulleinnlegg. At dere gidder å svare.

Skrevet

om dette er et seriøst innlegg så vil jeg anbefale å gå på et Grethe roede kusr. der vil du lære deg å spise sundt. når du legger om kostholdet og spiser sund mat så må resten av familien gjøre det samme. og da vil datteren din gå ned i vekt og. ev ikke gå ned men ikke gå opp....hun vokser jo fremdeles...

Skrevet

Hvis dette ikke er tull bør du søke hjelp på helseasjon de har informasjon om sund kosthold tilpasset barn. og om barn og fysiskt aktivitet. Når du kan så lite som du sier du kan, bør dere ikke sette igang dette på egenhånd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...