Gå til innhold

Steril av klamydia? Test dere jenter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi prøvd å få vårt andre barn siden mai08 uten hell. Jeg har mild PCO og har derfor fått Pergo for å være sikker på å få eggløsning. Vårt første barn ble til i 2.pp så vi hadde forventet at det skulle gå kjapt med nr 2. Gynekologen ønsket å ta en utvidet hormonsjekk av meg for å se om jeg evt trengte andre typer hormoner og i samme slengen tok hun en klamydiatest. Verken jeg eller sambo har testet oss etter vi hadde en pause i forholdet for ca 4 år siden. Den gangen testet jeg positiv på klamydia etter mitt første og eneste one-night-stand.(typisk:( ) Da vi kom sammen igjen fikk jeg typen til å teste og han testet negativt.

Iallefall... Jeg fikk altså tlf fra gynekologen som kunne fortelle at alle hormonprøvene var helt iorden men at klamydiatesten hadde slått ut!! Min første tanke var at sambo hadde vært utro, men kunne ikke få dette til å stemme heller. Hans reaksjon da jeg fortalte det hadde også mye å si for at jeg faktisk tror ham på det. Det vil altså si at vi begge i verste fall har vært smittet i 4 år. Gynekologen sa at det faktisk var mulig og at vi kanskje var heldige som fikk barn da vi gjorde det. Nå skal vi videre på utredning begge to og vi frykter både redusert sæd-kvalitet og tette eggstokker....

Ble veldig langt dette men budskapet mitt er altså: test dere, selv om dere ikke har noe grunn til det.. man vet jo aldri.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, stakkars dere :-( Ile det der. Skal krysse fingrene for dere.

Jeg har selv hatt Klamydia uten å vite det. Jeg hadde fast partner som det ble slutt med i september - 06. I mars -07 ble jeg sammen med min nåværende forlovede. I mai var jeg inne til utredning for blødningsforstyrrelser. I samme slengen tok legen en klamydiatest for å utelukke det iallefall. Jeg sa at det var absolutt ikke nødvendig, men ok. Stort var sjokket da jeg fikk samme beskjeden som deg! Det viste seg at smitten ikke kom fra min forlovede, men han jeg hadde gjort det slutt med i september! Jeg har ikke hatt mistanke en gang! Gudene vet hvor lenge jeg hadde hatt klamydia.

Vi fikk medisin begge to og testet negativt en måned etterpå. Jeg var som deg redd for at dette hadde gjort meg steril. Men i juli ble jeg gravid, så vi vet nå at alt er ok. Håper at det er bra med dere også :-)

Men... du skriver at du kan ha fått barn mens du hadde Klamydia? Jeg har blitt testet for Klamydia hver gang jeg har vært gravid. Legen min sier at dette er obligatorisk for alle gravide.... Ble det glemt hos deg?

Skrevet

Så hyggelig å høre at alt gikk fint for dere!

Jeg var aldri på etterkontroll etter første klamydia og har heller aldri blitt testet ved svangerskap. Som deg har jeg jo vært helt bombesikker på at det ikke var noen grunn til det....

Skrevet

Huff da, det var en lite hyggelig beskjed å få. Var det stor sannsynlighet for at du er steril eller? Er jo en del som prøver noen mnd uten at det er noe galt mener jeg. Unnskyld at jeg spør, men vet lite om klamydia og om man må bli steril av å gå med det osv..

Legen min tok klamydiatest av meg automatisk når jeg var gravid. Men når jeg leste innlegget ditt så måtte jeg lete i svangerskapspapirene mine for å sjekke det på nytt. Prøver ikke på ny baby helt enda, men skrekken er jo at vi ikke kan få fler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...