Gå til innhold

Hyppige penicillinkurer. Bekymret og lei!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to gutter på 3 og halvannet. I løpet av vinterhalvåret går de vanligvis gjennom en 5-6 penicillinkurer på grunn av halsbetennelse/bronkitt/lungebetennelse/ørebetennelse. Dette er jo uholdbart både med tanke på helsa til ungene og økonomien vår. Det går jo gjerne 5 sykedager (3 før jeg får penicillin og 2 før den virker) ved hver runde og de er sjelden syke samtidig. I tillegg kommer omgangssyke og annet grums.

Skjønner ikke hva vi gjør galt.

Trenger gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis de får 5-6 penicillinkurer ila 6 mnd er det ikke rart. Penicillin kverker både gode og slemme bakterier.

Legen deres må jo være litt overivrig hvis han spyr ut penicillinkurer sånn! Trodde de var litt mer restriktive på det. Har aldri fått penicillin for bronkitt hos legen vår i alle fall, og det har snuppa hatt mange ganger. Får bare efedrin.

Var ikke noe godt råd dette, bare et hjertesukk om penicillin. Men det er jo sånn at bakteriene blir resistente når de får medisin hele tiden...

Skjønner at du er fortvila.

Skrevet

Dårlig genkombinasjon sa ØNH legen til oss.

Få de utredet for å fjerne mandler/legge inn rør (dren). Gjorde en vannvittig foskjell her.

Selv har jeg gått på bedspektret antibiotika i 4 mnd nå pga infeksjoner. Gikk på vanlig antibiotika før det. Fikk fjernet mandlene i januar, måtte på kur pga infeksjon i operasjonssårene og nå igjen pga en tanninfeksjon med stor spredning. Men har ikke fått magetrøbbel før nå.

Resistens derimot skremmer meg veldig. Men når infeksjonene tar helt av og spes- blir verre kan man ikke la være å behandle heller.

Men be om henvisning til ØNH du. Mulig det er væske i mellomørene som og vil gi lettere infeksjoner.

Skrevet

Legen påstår at han er restrektiv med penicillin, men at ungene virkelig trenger det hver gang. Flytta i sommer men nåværende fastlege har allerede rukket å skrive ut 3 til yngste og 4 til eldste.

Forresten så var det ikke bronkitt, men bronkiolitt. Var litt kjapp.

Skrevet

Hverken jeg eller samboer er spesielt plaget med øre/nese/hals. Rart at begge ungene blir så plaget.

Har legetime med eldstemann om et par uker for å snakke om dette. Håper det kommer noe kostruktivt ut av det.

Skrevet

Jeg snakket om dette med min homeopat. Hun sa at de som fikk hyppig penecillin ble ofter syke....desstuten er 90% av alle ørebetenelser forårsaket av virus. Hun sa de kunne hjelpe og styrke imunnforsvaret. Men ved lungebetennelse anbefalte hun antibiotika.

Mange bakterier er resistent mot antibiotika. Jeg selv brukte så mye antibiotika i barne og ungdomsårene at legene sa om jeg ble alvorlig syk, var det ikke sikkert noe av det hjalp fordi jeg hadde brukt det så mye.

Men vær flink til å gi biola etter antibiotia kurer skal ikke så lenge til, men da får du tilake de gode bakteriene i tarmen som antibiotikaen har tatt knekken på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...