Anonym bruker Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Det er fullt mulig å få seier over synden, slik at den ikke lenger har makt over oss! «Hva skal vi da si? Skal vi fotsette å synde for at nåden skal bli dess større? Langt der i fra! Vi som er avdød fra synden, hvordan skulle vi ennå leve i den?» (Rom. 6:1-2) Dette var det glade budskap Jesus kom med til alle dem som lengtet etter et liv fri for det onde, derfor sier han: «Kom til meg alle dere som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile.» (Matteus 11:28) For å komme inn under denne store nåde, at ikke synden mer har makt over oss, må vi gi hele vårt liv til Jesus. Det vil si at jeg tar den bestemmelsen at det ikke er min egoistiske vilje som skal råde over mitt liv, men Jesus skal være min leder. Slike mennesker kommer inn i et liv hvor det er Guds Ånd som er den drivende kraft. Men fordi vi fremdeles har en menneskenatur som alltid vil gjøre sin egen vilje, blir vårt liv en kamp mellom denne viljen og Guds vilje. Hva vil det si i mitt daglige liv? Vi har nok alle erfaring med det å følge vår menneskenatur. Hvor lett er det ikke for oss å bli utålmodige, for eksempel når vi står og venter på noen som er sene. Vi blir irritert, og når de endelig kommer går min utålmodighet og irritasjon også ut over dem. Alle mennesker lider under dette – sin egen synd. Det glade budskap er at vi alltid kan få nåde til å bli bevart i det gode. Når utålmodigheten melder seg vet jeg at dette ikke er fra Gud, men fra min menneskenatur. (I Bibelen kalles menneskenaturen for «kjødet ».) Det blir en kamp i mitt indre mellom mitt sinn, som vil gjøre Guds vilje og bli bevart i det gode, og mitt kjød. Jeg ber derfor til Gud om nåde og hjelp til at ikke dette må få makt over meg. (Hebr. 4:16) Gud er ikke sen med å svare en slik bønn – han sender all den hjelp og kraft jeg trenger. Resultatet blir da at jeg bevares i det gode. Jeg får det godt i mitt indre, og de menneskene som møter meg merker en god utstråling fra meg, som egentlig ikke er fra meg, men som vitner om den nåde og hjelp Gud har gitt meg. Dette er seier. Lykkelige er alle de som kommer til dette liv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå