Gå til innhold

Barn og hjemmeulykker(faglig sett)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive begrunnelser til forskjellige tiltak i forbindelse med barn og hjemmeulykker.

De tiltakene jeg skal skrive om er:

Fall:

Tiltak: Forlat aldri et spedbarn som ligger på stellebordet eller sofaen.

Begrunnelse: Barnet kan ikke kontrollere sine bevegelser riktig ennå. Dersom barnet faller kan det pådra seg brudd, hodeskader som da i verste fall kan resultere i død.

Tiltak: Små barn bør sove i høy sprinkelseng og med minst 60 cm gjerde.

Begrunnelse: Små barn sover ofte urolig. Det er da mulighet for at barnet kan rulle ut av sengen. Det igjen kan resultere i hodeskader eller brudd. Barnet bør derfor sove i en høy sprinkelseng som er innstalert med et gjerde.

KUTT\SKJÆRING:

Tiltak: Forlat aldri redskaper eller maskiner innenfor barns rekkevidde(som f.eks verktøy, kjøkkenredskaper)

Begrunnelse: Barn er ofte nysgjerrige, mangler kunnskap og erfaring til å bruke maskiner eller redskaper på en forsvarlig måte. De kan da risikere å skade seg selv.

Tiltak: Det bør være barnesikring på verktøyskap, skuffer og skap kjøkkenet.

Begrunnelse: Kjøkkenskuffene inneholder ofte redskaper barnet kan skade seg på. Spesielt på kjøkkenet er det ofte skarpe kniver og sakser som barnet kan skjære seg på. Barnet har ikke kompetanse til å bruke disse redskapene. De kan i verste fall pådra seg alvorlige kuttskader.

Høres dette greit ut? Dette er da det jeg skal si på fremføringen. Jeg har kun 2 min å snakke så derfor har jeg ikke laget begrunnelsene for lange. Er det noe viktig jeg mangler her?

Takk på forhånd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vann.

Barn skal aldri bade alene.De kan drukne selv om det er bare litt vann i karet.Dette gjelder også vannpytter og basseng.

I teorien kan man drukne i en suppebolle om man av en eller annen merkelig grunn skulle dukke hode ned i den hehe.

Tiltak:alltid tilsyn i nærheten av vann.

Mat.

Barn kan fort sette noe i halsen mens de spiser eller hvis de leker og spiser.Tiltak:Spise med tilsyn.La de aldri løpe/leke mens de spiser på noe.

Trapper.

Barn kan ramle og slå seg stygt i trapper,de har ingen forutsetninger for å forstå omfanget og kjenner heller ikke sine egne begrensninger.

Tiltak:Sikre trapper.

Plastposer.

Barn kan kveles hvis de tygger på plast.Mange syns også det er moro å putte hodet i posen.De kjenner ikke til konsekvensene av dette.

Tiltak.Hold plastposer ol unna barns rekkevidde.

Hunder/katter

Dyr handler på instinkt og barna er ikke istand til å forutse dyras atferd.

Tiltak:Stol aldri på en hund eller katt i nærheten av småbarn.Lær barna å vise dyra respekt.La aldri barnet komme i nærheten av dyras mat eller leker.Gi dyra mulighet for et privat sted å sove i fred for barna.Lær dyret å omgås barna på en positiv måte,men alltid med tilsyn.

Skrevet

Takk for svar, men det var ikke det jeg skulle ha om :(

Det du skriver nå er det noen andre i gruppa mi som har.

De punkene jeg skrev ned er de jeg skal konsentere meg om.

Skrevet

det høres jo greit ut, men ikke særlig utdypende. Dette er sunn fornuft som alle skjønner. Hvis du skal fremlegge dette i skolesammenheng e.l burde du ha noe mer avansert, slik at de som hører på ikke tenker "ja dette trengte hun ike å lese særlig på nei!" Du burde lese om sikkerhet i hjemmet i fegbøker, på nett osv, slik at du kan komme med fakta, prosenter, hendelser fra virkeligheten osv.

det høres veldig "ungdomsskole" ut slik du har skrevet det ned nå, så hvis du vil slå litt hardere i bordet burde du ha mer kjøtt på beina;)

lykke til:)

Skrevet

Vi skal ikke utdype noe. Barn og hjemmeulykker er et lite tema i utdanningen. Har ikke tid til å snakke om prosenter og mye rundt temaet. Jeg har kun 2 minutter på meg til å legge frem dette.

Tiltakene er forresten skrevet direkte fra fagbøkene, mens begrunnelsen skulle vi finne ut selv.

H.I

Skrevet

Du få neppe en sekser for det der.

Overskriften er BARN og hjemmeulykker

Du skriver utelukkende om spedbarn. Du påstår også at de lett kan få bruddskader, noe som ikke er tilfelle, det er nesten umulig å brekke bein på små unger ettersom det enda er mykt. Det er vel andre grunner en har for å bruke grindseng, enn å hundre fall.

Det med at de kan rulle fra sofaer ol bør presiseres at det kan virke uskyldigt for de fleste av oss, men de kan faktisk forflytte seg, og en ikke bør ta sjangsen.

Er det knakk om andre barn så er det jo på plass å ta opp dette med trapper og klatring.

Når det gjelder skjæring ville jeg nok også ha nevnt at de også kan skjære seg på ting som blir knust og gjerne snakke om biting og kniping på skjøre glass som en potensiell fare. Igejn er det jo litt ulik for ulike aldersgrupper.

Når du snakker om barn sånn, så ville jeg jo etter overskriften tenke at det strekker seg litt lenger enn et eller to årsalderen.

Skrevet

Off jeg burde vært litt mer nøyaktig i hovedinnelegget. Vi er en gruppe som skal ha om barn og hjemmeulykker. Dette er en liten oppgave vi fikk 2 skoletimer på, og vi skal ha en oppsummering for klassen på mandag. En fremføring på 10 min. Vi er fem i gruppen, dvs 2 min på hver. Vi skal IKKE utdype noe som helst. Vi skal kort oppsummere det ene kapittelet i boka. Vi har allerede gjennomgått dette felles i timen, men vi skal nå oppsummere kort.

Vi får ingen karakter på dette så det er greit.

Jeg skal kun skrive om de punktene jeg nevnte i hovedinnlegget. Resten av gruppen min har andre punkter.

Jeg skal IKKE snakke om at de kan skjære seg på ting som blir knust. Det er ikke mitt punkt. Mine punkt var kun redskaper, maskiner og verktøy.

Beklager vil ikke virke sur her, men tror jeg har blitt misforstått her. Jeg skal ikke uttdype noen ting her, vi skal kun kort oppsummere for resten av klassen. Vi er tre grupper, gruppen min skal ha om barn og hjemmeulykker, andre gruppen eldre og hjemmeulykker, tredje gruppen funksjonshemmende og hjemmeulykker.

De tiltakene jeg har skrevet skal stå som de er for det er kopiert fra bøkene. Det kan jeg ikke endre på.

Dette er altså ikke et stort prosjekt, kun en oppgave vi skulle løse på 2 timer.

H.I

Skrevet

Du har en overskrift. Når en opererer med overskrifter så forventer mottakeren av budskapet at det du skal snakke om faller inn under overskriften.

Ikke bare forventer mottakerene at det skal falle innunder overskriften, de forventer også at det skal UTFYLLE overskriften.

Barn er en gruppe småmennesker fra 0-12 år!

Fall trenger ikke skje fra seng eller sofa.

Skjæring er ikke bare fra redskaper.

Om en ikke har tenkt å fylle inn under overskriften, nemelig utelate store deler da må en avgrense. Hos deg som har en veldig vid overskrift og et veldig snevert innhold, du bør tenke på å legge om overskriften.

Har vel neppe tatt ex-phil du eller?

Skrevet

Trodde folk skjønte det når jeg skrev hvilke tiltak jeg skulle skrive om. Jeg nenvte jo bare fire tiltak og at det var de jeg skulle konsentrere meg om.

Derfor skrev jeg kun om fall fra seng og stellebord, nettopp fordi det var det punktet jeg skulle ta for meg. Ikke andre steder hvor fall var aktuelt. Det er det andre i gruppen som skal oppsummere om. Vi har fordelt punktene mellom hverandre. Jeg har kun to punkter om fall, mens vi har åtte punkter om fall som vi skal snakke om.

Overskriften ville jeg lage så kort som mulig. Temaet er jo barn og hjemmeulykker. I innlegget mitt skrev jeg hvilke fire punkt jeg skulle ha om, derfor trodde jeg folk ville forstå at det var kun de fire punktene som var aktuelle.

Du trenger ikke akkurat å latterliggjøre meg for at jeg ikke har høy utdannelse. Jeg er på skolebenken og vil jobbe meg oppover. Alle må jo begynne et sted ikke sant?

H.I

Skrevet

Jeg ble dessverre ikke imponert over det du har skrevet i teksten din. Selv om du skriver at teksten skal vare i 2 minutter å være enkel, holder det rett og slett ikke mål. Mener ikke å være slem, men du bør utdype litt mer og bruke litt mer vitenskaplige utrykk. Jeg leste igjennom innlegget ditt og klokket det inn på 1 minutt, så du kan i alle fall skrive dobbelt så langt. Lykke til.

Skrevet

Nei ok :(

Vet liksom ikke hvor mye mer jeg kan uttdype det. Lærerne sa det skulle vært kort og konsist. Ikke snakke mye rundt. Bare kort hvorfor barn f.eks ikke skal ligge alene på stellebordet.

Har du noen forslag til hvor jeg kan finne gode kilder til dette? Fikk bare beskjed om å bruke boka, og der står det ikke noe mer enn dette.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...