Gå til innhold

Ser dere på Filip som et bibelsk navn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg forbinner det ikke med noe bibelsk,

Skrevet

ja. men bibleske navn er jo veldig in nå da!

Skrevet

Det spiller vel ingen rolle hva man "ser på" navnet som? Filip var jo en apostel, ergo er det et bibelsk navn. Men det er jo mange navn som er bibelske, da.

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg ikke trodde Filip var et bibelsk navn helt til jeg leste det i dag. Ønsker egentlig ikke et bibelsk navn...derfor jeg lurer på om folk flest forbinder det med bibelen...

Skrevet

Det er et bibelsk navn ja. Men du trenger ikke å være kristen for å kalle barnet ditt Andreas, Johannes, Filip, Benjamin, Daniel, Marcus etc.

Men det er definitivt et bibelsk navn! Hvordan kan du tro noe annet?

Skrevet

Nei. Jeg ser på det som et gresk navn, ikke et hebraisk navn.

Skrevet

Men dere kommer likevel ikke vekk i fra at det er et bibelsk navn. Gjør det noe da? Thomas er også et bibelsk navn og det heter halve Norge.

Skrevet

At mange navn opptrer i bibelen gjør dem ikke til bibelske navn for meg. Med bibelske navn tenker jeg hebraiske navn, ikke greske navn som dukker opp i bibelen fordi folk faktisk reiste på den tiden også :-)

Skrevet

Navn fra bibelen er blant annet:

Andreas, Aron, August, Benjamin, Dan, Daniel, David, Elias, Emanuel, Felix, Filip, Isak, Jacob, Joakim, Jonas, Jonatan, Kasper, Levi, Linus, Lukas, Markus, Mathias, Mikael, Peter, Rafael, Ruben, Rufus, Simon, Thomas og Tobias

Skrevet

Opprinnelsen er ikke hebraisk. Mange tar feil der. Forøvrig regner ikke alle alle navn i bibelen som bibelske når de opptrer i skrifetr som er eldre enn bibelen. Derfor er det greit å skille på greske og hebraiske navn foreksempel.

Skrevet

jeg sier jo at jeg vet det ER et bibelsk navn for det har jeg nå funnet ut. Men jeg visste det ikke før i går, jeg er nemlig ikke kristen og ikke så stødig på bibelen!!!

Spørsmålet mitt var derfor ikke om navnet er bibelsk men om dere tenker på bibelsk navn når dere hører navnet???Sånn som Lukas, Johannes etc tenker jeg automatisk bibelsk men IKKE med Filip. Skjønner dere??

HI

Skrevet

Ja. Men det er en mindre "akutt assosiasjon" enn ved en del andre navn. Jeg tenker mer bibel når jeg møter lille Levi og storebror Matteus enn når jeg hilser på Filip og Mathias, liksom.

Skrevet

Filip er en apostel.

Skrevet

Bibelske navn er så vanlige at jeg ikke tenker på det når jeg hører barns navn. Synes uansett ikke det gjør noe, all den tid vi er et kristent samfunn I Norge.

Når det gjelder Filip, tenker jeg mer på en liten snobbegutt fra Bærum:)

Skrevet

Ja. Det er likevel ikke et hebraisk navn.

Skrevet

Min gutt heter Filip. Jeg er kristen, men jeg valgte ikke navnet fordi det var bibelsk men fordi jeg likte det. Filip er bare Filip for meg:)

Skrevet

MAnge navn vi bruker i norge i dag er bibelske, noen av de er nevnt, men jeg tror ikke mange tenker på de som bibelske navn. Hvis du kaller barnet ditt Rakel, Abraham, Moses osv da vil nok bibelske navn dukke opp i hodene til de fleste:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...