Gå til innhold

Jeg liker ikke ordet "attpåklatt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det høres forferdelig ut. Hver gang jeg blir spurt om aldren på barna mine, så reagerer alle på det store spranget mellom med mellomste og den minste. Enda det er med samme far, og vi ikke var gamle da vi fikk den siste. Den siste var sterkt ønsket, og vi mistet flere ganger før han ble født. Alle sier: "å, en skikkelig attpåklatt dere har da!"

Ordet "attpåklatt" forbinder jeg med et barn som ikke er planlagt eller ønsket. Høres ut som om det bare er en unge som kom og henger etter..

Hva tenker dere? Bruker dere det ordet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker konskekvent ordet "attpåskatt" i stede, synes det er fint og søtt :-)

Skrevet

jeg forbinder det ordet med et ønske faktisk.

at attpåklatten er et sårt ønske om et nytt barn etter mange års prøvelser.

sikkert siden de jeg kjenner har det vært sånn med.. de har gjerne blitt kjemt ekstra bort..

Skrevet

Så bra, Alva♂♂♂ + vesle Oisann...

Det skal jeg huske å si neste gang noen sier noe;)

"å en skikkelig attpåklatt dere har da!" - "Vi har en attpåskatt ja!"

Skrevet

En attpåklatt kan være planlagt eller en overraskelse, men jeg forbinner ordet med noe positivt. Alle jeg kjenner med attpåklatt har elsket babyen sin høyt og den har blitt nusset med og passet på av både foreldre og søsken på en måte som ikke er mulig med søsken som er tettere i alder.

Pga mine erfaringer synes jeg det er et søtt ord :)

Skrevet

Min bror er en attpåklatt:) Tror han kom til slutt pga ønsket om en gutt i jenteflokken:)

Han var like planlagt som oss andre, og vi alle er planlagt og ventet på:) Det var bare at det tok noen år mer før han kom.

Jeg ser ingenting galt med det ordet, for det betyr for meg et ønsket barn som bare kommer noen år mer etter de andre.

Skrevet

Jeg syns det er ett greit ord. Ville egentlig ha en slik jeg også, men siden vi ble eldre foreldre blir det ikke det. Vi får se oss fornøyd med de to vi har.

Skrevet

jeg er attpåklatt. jeg er så planlagt som det går ann å bli !!

Skrevet

En attpåklatt er for meg rett og slett en som kom lenge etter nestsiste. Ordet er for meg helt nøytralt i forhold til hvorvidt det er et planlagt barn eller ikke.

Skrevet

Oi... Det skal jeg ta til etterretning i alle fall. Det hender jeg bruker ordet attpåklatt. Jeg tenker ikke over at det er noe negativt i ordet når jeg bruker det. Jeg mener det ikke som noe slemt. Men jeg har aldri tenkt på at det kanskje ikke er et hyggelig ord.

Det var godt du la ut et innlegg om dette, HI, så lærer jeg kanskje at ikke alle ord er like kule for alle.

:)

Godt å få en oppvekker også :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...