Gå til innhold

Vasker dere alt av tekstiler til den lille kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å vaske klær til til babyen nå, men blir veldig usikker på om det er nødvendig å vaske kantbeskytter til seng, lammeskinnsteppe og ytterplagg som kjøredress ol.?

Hvordan gjør dere det, og hvor "hysterisk" skal man være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg kan bare si hva jeg har gjort da...

Vet ikke hva normen er på dette.

Jeg har vasket alt av klær, sengklær, dyner, madrasstrekk, tisselaken,saueskinn(det var nytt, men luktet), kluter, håndklær.

kommer ikke til å vaske kantbeskytteren til sengen...tror jeg....:-)

Den var så godt innpakket i pose på butikken.

Vi arver bilstol og voksipose så det vasker jeg også.

Skrevet

Jeg har bare vasket klærne jeg..

Tisselakenet fek.s det skal jo ligge under lakenet, de vil jo ikke få det på huden.. Og de har pjamas på seg når de sover så det er jo ikke så mye av dynen/sengtøyet som vil være nær dem heller..

Jeg stresser i alle fall ikke slik med dette vaske styret..men det er meg da..:-P

Skrevet

Jeg har ikke vasket kantbeskytter eller lammeskinn.

Skrevet

Jeg har vasket alt inkl. kantbeskytteren pga produksjonsgasser fra tekstilfabrikken.Sikkert ikke såå nøye men valgte å gjøre det etterå ha rådført meg med andre .hvorfor ikke liksom..

Skrevet

Signerer mockis.

De sies jo at tekstiler fra loppemarked er rene enn nye fra butikken, pga, som nevnt over, produksjonsgasser.

Jeg tenker; det som kan vaskes bør/ skal vaskes.

Er nok litt nøye på det;)

Skrevet

Jeg vasker alt fra innerst til ytterst..... Klær, kjøredress, lue/votter, pledd og tepper, sengekant, sengetøy, tisselaken.. Ja.... Alt.... Den lille er jo "steril" når den kommer ut. Greit å ta det pent med bakterier og slikt til å begynne med. Jeg sluttet å vaske nye klær når mini runda tre måneder ca, gjør nok det samme nå og. Sengetøy vasker jeg ALLTID før førstegangs bruk, selv til oss voksne.

Skrevet

Jeg bare luftet dyner, lammeskinn, vognpose og kantbeskytter. Men vasket alt av klær og kluter etc.

Skrevet

Etter å ha lest svarene deres har jeg bestemt meg for å vaske det som er. Tenkte det var like greit, så slipper jeg å tenke at det kanskje burde vært gjort. Bli gal av å veie for og imot oppe i hodet. MEN, når det er sagt regner jeg med at helsemyndighetene hadde gått ut med informasjon hvis det var farlig for den nyfødte?

På tørkestativet på vaskerommet henger det nå masse "småttis" klær i str 50 - 56. Er så koselig! Gleder meg sånn til å se den lille frk. som skal ha på seg den fancy vårkolleksjonen :-)

Skrevet

Bare slenger inn denne her også jeg:

– Nye klær er ikke rene. Klær fra loppemarked er faktisk renere enn de du kjøper i butikken, fordi kjemikaliene er vasket ut, sier Ingunn Grimstad Klepp ved Statens institutt for forbruksforskning til Forbruker-rapporten.

Kjemiske stoffer i klær

Mennesket tar opp kjemiske stoffer fra omgivelsene både gjennom huden, fra luften og maten. Forbrukerrådet mener at vi må ha mer kunnskap når det gjelder sammenhengen mellom klær, tekstiler og miljø- og helseeffekter.

Selv om det er forbud mot enkelte kjemikalier, så viser tester fra Sverige at mange klær likevel inneholder kjemikalier som det er forbud mot.

– Bransjen har et ansvar for at klær de selger ikke inneholder farlige kjemikalier. Importører av klær og tekstiler må stille miljøkrav bakover i produksjonskjeden, sier rådgiver Sigrid Skjølås i Forbrukerrådet.

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/Nye%20kler%20ikke%20rene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...