Gå til innhold

Hvordan formulere seg, ikke si "neger"....?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig så mener jeg ikke noe galt med beskrivelsen "neger", like lite som jeg før kunne ha sagt "hvit" om oss "etnisk norske". Jeg har likevel forståelse for at det, for noen, er mye følelser rundt dette og vil da vite hva jeg skal si. I USA har de jo "afro-amerikaner", "afro-nordmann" blir liksom noe som kan oppfattes som spøk, så jeg tror vi dropper den.

Puh.

Skal ikke være lett.

Grunnen til at jeg spør er at jeg tenkte på at jeg jaggu skal skryte til en perifer nabo (hun etnisk norsk med en mann med afrikanske aner) av det jeg tror er hennes gutt. Gutten kan være 12-14 år og hadde funnet en mobil og satt i gang og ringte på til alle i rekkene her jeg bor for å finne eieren.

Så kom jeg på dette da, hva sier man i disse dager om mennesker med aner sør fra? Hva vil være korrekt å si? La oss si for å beskrive en mann i en mengde?

Han mørke?

Han av afrikansk opprinnelse?

Overser og pirker med skoen i grusen? (ikke et alternativ)

Så vil jeg ikke være så forbanna korrekt heller, ikke komme med en lang avhandling bare for å vose at jeg er desperat redd for å ikke tråkke på en eneste tå.

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du skal skryte til en mor om hennes sønn er vel uansett opprinnelsen irrelevant?

Skrevet

Jeg bare kom til å tenke på det når jeg fant ut at jeg skulle skryte. Hva sier man (og så mitt eksempel i hovedinnlegget....) hvis man feks skal plukke ut en mann i en mengde?

Har vel ikke tenkt å mase om hvor denne fine gutten har sine aner i fra når jeg snakker med dama. Kanskje jeg formulerte meg knotete.

Skrevet

Tror nok kanskje at jeg hadde rotet sammen noe slik som "du vet, han gutten som har litt afrikansk utseende", eller "han som ser ut som han har afrikanske aner".......?

Skrevet

Jeg spurte en som er "inni dette" og konklusjonen ble at det finns ingen "lovlig" måte å beskrive dem på. Hennes beste forslag var hvis de helt tydelig var født i Afrika, så kunne man kalle dem "av afrikansk opprinnelse". De man som er født i Norge, finns det i følge henne ingen "lovlig" måte å beskrive...

Skrevet

Vi sier jo "han med det røde håret", "hun med masse fregner" osv for å beskrive etniske nordmenn, så hvorfor kan man ikke si "han mørke" eller noe i den duren?

En venninne av meg som er av afrikans oprinnelse syns det er helt greit å si neger...

Skrevet

Negresse, seriøst, er det et ord?

Jeg ville sagt han med afrikanske aner, eller noe i den dur.

Skrevet

Jeg har en sånn unge. For vår del ville både mørk, svart, brun, mørkhudet og av afrikansk opprinnelse være helt kurant.

Neger synes jeg ikke noe voldsomt om, uten at det er krise om noen benytter det i åpenbart nøytral kontekst.

Skrevet

jepp.. kvinnelig neger. syns det er så fint å si negresse jeg da :)

Skrevet

Syns også negresse er ett fint ord. Det er mer positivt ladet ord en neger syns jeg.

Sikkert fordi det ikke er "lov" å si neger. Eller var det svarte mennesker det ikke er "lov" å si?

Syns dette er teit egentlig, man sier jo ikke ting for å være slem og rasist, bare for å beskrive ett menneske.

Skrevet

Jeg sier bare svart og hvit, men det tok lang tid før jeg klarte å legge av meg vanen med å si neger.

Hva har skjedd? Hvorfor har det blitt et negativt ladet ord?

Skrevet

Tror det er fordi det har nære assosiasjoner til nigger ... og det bør man i hvertfall klare å styre unna.

Skrevet

Har to barn med en afrikaner, og i hans hjemland betyr neger én ting: slave.

Han sier selv han er svart.

Jeg liker forøvrig å kalle alle norske damer hore. Jeg mener ikke noe vondt med det. Det er ikke negativt ladet for meg, så da må det vel være greit?

Skrevet

Ja, den er jeg med på at slave er negativt. Da forstår jeg godt at neger er negativt.

Skrevet

og for ordens skyld så var det vel nigger som var betegnelsen på slavene og ikke neger. Det er samme forskjellen i det engelske språket negro vs nigger.

Skrevet

vel, i store deler av vest-afrika (som er det jeg vet noe om) oppfattes neger/negro som nedsettende, uansett hva dibberne måtte mene om den saken

Skrevet

Jeg har både kjennskap til Vest-Afrika, Sør Afrika og USA, og neger er et ord jeg ikke bruker. Heller ikke mine svarte norske venner liker ordet, og så det er såpass allmenn kunnskap at neger er et ord en ikke bruker så forstår jeg ikke hvorfor noen insisterer på det. Men det blir vel litt krevende for en dibber:)

Skrevet

Ganske godt gjort å legge ut om sine fantastiske kunnskaper og i samme slengen greier å påstå at alle andre dibbere ikke har det. DET kaller jeg kunnskap...

Skrevet

"Farget gutt" "Mørk gutt" "Svart gutt" "Brun gutt"

Skrevet

Jeg ville aldri brukt neger eller negresse. Med historien bak begrepene, og følelsen ordet gir mange, gjør jeg bare ikke det.

Skrevet

Jeg har norsk mor og en far fra søramerika. Det er flere ting som gjør at jeg absolutt ikke vil ha blir kalt av afrikansk/utenlansk opprinnelse.

-jeg kjenner ikke faren min

-han er fra karibien, og det er 300 år siden noen i hans slekt var i afrika

Hverken jeg eller min biologiske far som jeg aldri har møtt har altså hatt noe med afrika å gjøre.

Jeg er ikke flerkulturell, bindestrekkulturell, utenlandsk eller av afrikansk opprinnelse, jeg har aldri hatt noe å gjøre med noe annet enn min helt norske mor og vår lekt og familie.

Det er jo også vanskelig for andre å se forskjell på en som er helt fra afrika eller karibien/sør-amerika, eller vite om h*n er adoptert. Adopsjon kan det jo ligge en del sårhet bak.

Derfor ville jeg holdt meg til mørk. Eller om du faktisk VET bakgrunnen brukt det du syns passer. Folk som kjenner bakgrunnen min må feks gjerne referere til meg som mulatt.

Men for meg personlig (og min adopterte venninne) føles det bare leit å få påpekt at jeg er ulik resten av familien min, jeg tenker nesten ikke over det før andre påpeker det!

dette ble langt og rotete, og dette er bare mitt personlige forhold til saken. Men nettopp fordi det er så viktig for meg å ikke bli kalt for noe jeg ikke er, så skal man være forsiktig når man ikke vet hvordan andre har det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...