Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt mensensmerter i ei uke nå, men ingen mensen;)

Tok en test idag den var positiv. Kjenner ingen andre symptomer en mensensmerter, synes dette er rart... men men det jeg egentlig lurte på var veien videre...Så dere som er i samme båt, hva er skrittet videre nå?

Må vell bestille en legetime, men hva gjør de der?

blodprøver, urinprøve, gynokologisk undersøkelse?

Hjelp dette er skummelt!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Da er vi omtrent i samme båt. :-)

Jeg har ringt til legekontoret og spurt. De var ikke videre interessert i å sette opp en time før i uke 11. På mitt fastlegekontor tar de ikke blodprøver for å bekrefte graviditeten, men bare de urinprøvene som du like gjerne kan teste hjemme. Dermed har det liten hensikt å gå dit for å ta den samme testen. Jeg har imidlertid sagt at jeg vil ha time uansett grunnet spesielle helsemessige omstendigheter. Jeg vet ikke om de måler eks HCG og progesteron rutinemessig, men dersom rutinen er å ikke kalle inn før uke 11, blir det vel i hvert fall ikke målt før det...

Ultralyd i regi av det offentlige foretas ikke før i uke 18 i Norge, med mindre man regnes med i kategorien høyrisikosvangerskap. Du har sikkert sett debatten som går om tilbud om ultralyd i uke 12. En del andre land tilbyr ultralyd både tidligere og flere ganger, noe som i større grad gir mulighet for å oppdage alvorlige defekter hos fosteret tidligere. Dette ikke for å luke ut uønskede barn, men for at vordende mødre ikke skal måtte vente i månedsvis før de får tatt aborter de ville måtte tatt likevel (ikke levedyktige fostre).

For de som er urolige, med eller uten konkret grunnlag for det, kan man få tatt tidlige ultralydsundersøkelser på private klinikker fra uke 7, men da koster de 900-1200 kr. Denne tidlige ultralyden er da innvendig, dvs du får en smal, liten sonde inn i skjeden. Det skal ikke være smertefullt i det hele tatt, og representerer heller ingen fare for den lille spiren som sitter lengre inn.

Skrevet

Gratulerer! =)

Du bestiller legetime, den får du vanligvis mellom uke 8 og 12. Der tas blodprøver og du leverer en urinprøve. I tillegg får du info om videre svangerskapsoppfølging, muligheten til å velge mellom jordmor og fastlege, ultralyd i uke 17-20 en gang, søker fødeplass etc. Gynekologisk undersøkelse var standard før, men de har gått bort fra det (noen leger gjør det fortsatt om det er lenge siden du har tatt celleprøve, men det er uansett frivillig).

Skrevet

takk takk=)

da får jeg bestille time og vente i spenning en god del uker til;-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...