pia81 Skrevet 28. februar 2009 #1 Skrevet 28. februar 2009 Hei! Jeg går nå i min 34 svangerskaps uke, og har den siste uka vært plaget med at pulsen plutselig øker kraftig! ligger på 120-140 slag i min. det blir også tungt å puste! dette har skjedd når jeg har vært helt rolig! det er utrolig ubehagelig. Det holder på en liten stund, også forsivnner det igjen! noen som vet hva dette er?? Har hørt at det kan være kynnere, men jeg kjenner ingenting i magen! men har også hørt at det er normalt..noen som vet?? takker for svar!
nøstegutt Skrevet 28. februar 2009 #2 Skrevet 28. februar 2009 Har høy puls jeg å. Var til legen på torsdag på kontroll. Hvilepuls på 121. Det er høyt sa legen min. Blodtrykk på 137/77. Så det er normalt. Jeg har hatt "anfall" der det har føltes som at hjerte skulle sprenges av å til uten at jeg har drevet med noe aktivitet å. Så legen ville ta en EKG for å skjekke om jeg hadde hjerteproblem.. Hun mente det kunne være flere årsaker til høy puls og "anfall" med at hjerte går slår veldig fort. Endret stoffskifte eller "feil" på hjerte var b.l.a noe av det det kunne være...da en graviditet kan utløse slikt.. Ikke meningen og skremme deg. Det behøver ikke og være det verste.. EKG min ga utslag og legen sa den ikke var "normal", de tok blodprøver og målte blodprosenten min. Hadde blodprosent på 7,8. Det er ifølge min lege veldig lavt og hun mente det var dette som mest sannsynelig var grunnen til høy puls..Fikk resept på en jernsprøyte som de setter for meg på legekontoret på mandag. Håper denne hjelper :-) Håper du ble klokere nå..?!
pia81 Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2009 Tusen takk for svar! hmmm kan hende det kan være stoffskiftet mitt....har problemer med det i familien.. har fått legetime i dag kvart over fem..så får høre hva han sier!
nøstegutt Skrevet 28. februar 2009 #4 Skrevet 28. februar 2009 Ja det er vel best og få det skjekket :-) Bra du fikk time i dag så slipper du å tenke så mye på det. Det er jo bedre å vite hva det er. Lykke til!
guttemams 04*05*09 Skrevet 28. februar 2009 #5 Skrevet 28. februar 2009 Hei:) Da jeg ventet min førstefødte, hadde jeg høy hvilepuls. Kunne være rolig, men bare tanken på at jeg skulle til lege feks gjorde at jeg stresset med puls,målte og sjekket meg selv hele tiden.Fikk også pusteproblemer. Da jeg var hos legen ble hvilepulsen målt til 150! Tok EKG,ble innkalt til ultralyd samme dag,med mistanke om postpartum cardiomyopati(en form for hjertesvikt som kan komme i løpet av svangerskap eller like etter). Alt viste seg å være normalt,og da roet jeg meg, legen fokuserte heller ikke på pulsen ved kontroller.Psyken gjorde altså at jeg oppparbeidet meg høy puls,pga at de fokuserte på dette... Normale stoffskifteprøver også forresten. Ble veldig beroliget av å vite at alt var normalt. Dette er mitt tredje svangerskap, og jeg har ikke vært plaget med høy puls siden. Fikk diagnosen stressutløst tachycardi den gang.
pia81 Skrevet 28. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. februar 2009 har vært hos lege, og skal tilbake på mandag for å ta blod og urinprøver! så da regner jeg med at de finner det ut hvis det er noe å være bekymret for! har igjen i kveld hatt en 30 min. økt med puls på 105- 144 slag i min! og tung pust. og da har jeg tilbrakt tiden i sofan med en god komedie, så jeg kan ikke si at jeg var så engstelig i forkant.... er ikke så veldig engstelig nå heller, men det er så forferdelig ubehagelig når det raser avgårde, og særlig når jeg føler at jeg ikke får nok luft inn i tillegg! skal straks finne senge nå så da går det vel greit:) tusen takk for svar! det hjelper på!
Bring_it_on!!:)) Skrevet 1. mars 2009 #7 Skrevet 1. mars 2009 Heisann.. Jeg begynte og slite med høy puls før jeg ble gravid.. Hadde et lite "anfall" i sommer.. Da føltes det ut som hjertet skulle hoppe ut av brystkassen.., så utenpå genseren min at hjertet banket.. Fikk nesten ikke puste..Ringe ned til legevakten og forklarte.. Fikk da beskjed om og komme ned med engang.. ( siden jeg hadde telt hvilepulsen min til 148 flere ganger) Etter og ha ligget rolig og slappet av på en benk i 40 min tok de ekg , blodtrykk og puls.. Blodtrykk var da litt forhøyet og pulsen lå på134 etter 40 min i hvile.. Det var alt for høyt.. Han sa ikke noe spes om ekg funn.., men jeg fikk utskrevet pranolol som jeg skulle ta om hvilepulsen min steg over 100.. Så jeg kan desverre ikke hjelpe deg med hva det kan være.., men vil si at om du opplever at pulsen din blir meget høy igjen.. Over 140 ol som du har hatt så må du ikke nøle med og kontakte legevakt igjen.. Man skal ikke ha så høy puls.. Håpe du får noen svar iløpet av noen dager nå da.. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå